Test: Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All Grip (2016)

Veel meer dan een boodschappenauto

Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All Grip
Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All GripSuzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All GripSuzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All GripSuzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All GripSuzuki Vitara 1.4 S Boosterjet All Grip
AutoWeek 7 2016
AutoWeek 7 2016

Je leest het in AutoWeek 7 2016

Suzuki is in ijltempo bezig het modellenprogramma te vernieuwen en aan te vullen. Vorig jaar verraste het Japanse merk met een nieuwe Vitara. En die is er nu met een verse generatie compacte turbomotoren onder de naam boosterjet.

Het is een vrolijke boel bij het Suzuki-filiaal waar we onze testauto mogen ophalen. De Vitara's staan zij aan zij in knallende kleurtjes en worden afgewisseld met zwarte en witte daken. Als we 'onze' auto ontwaren, is er toch een beetje teleurstelling. Wij moeten het doen met Galactic Grey Metallic, zoals vuilniszakgrijs in Suzuki-jargon heet.

Binnenin gaat het er echter al een stuk speelser aan toe. Op het dashboard vinden we rode accenten die de boel opvrolijken. Het zit standaard op alle boosterjet-versies van de Vitara, voorlopig de enige Suzuki met zo'n krachtbron onder de kap.

Al snel blijkt dat de boosterjet het wachten waard was. Het is een heerlijk smeuïge, prettig lopende motor, die in een groot toerenbereik volledig bij de pinken is. Staat de Vitara je uit het verleden voor de geest als een ietwat bonkige terreinauto? Dan moet je je mening herzien. De Vitara is geëvolueerd tot een volwaardige cross-over uit de kleine middenklasse. Met zijn gewicht van slechts 1.100 kilo, riante bodemvrijheid en vierwielaandrijving, heeft hij goede kaarten om ook in de prut zijn mannetje te staan.

We jubelen nog even verder: de Vitara zit in de S-uitvoering ook prettig in de accessoires. Alles wat je mag verwachten, zit erop, tot aan adaptieve cruisecontrol toe. Puntje van kritiek is er op de audio, waarbij het, hoeveel je ook klooit aan de instellingen, niet lukt er fatsoenlijke geluidskwaliteit uit te krijgen. En nog iets: het verbruik dat de fabriek opgeeft, is met geen mogelijkheid te halen. Wij kwamen nauwelijks op 1:13, terwijl 1:18,5 wordt beloofd.

Het is te hopen dat kopers die meer zoeken dan een boodschappenautootje, ook eens de weg vinden naar de Suzuki-dealer. De Vitara zal bij weinig mensen op de radar komen als alternatief voor een Renault Captur, Dacia Duster of Nissan Qashqai. Maar dat is inmiddels wel zo'n beetje het territorium waarin deze Suzuki zich begeeft.

Video

Oordeel

Suzuki is met de nieuwe boosterjet-motoren helemaal bij de tijd. Met een rijk palet aan knallende kleuren is de Vitara een opvallende verschijning. Het interieur is niet het toppunt van raffinement, maar in deze klasse slaat Suzuki er geen gek figuur mee.

Signalement

Merk Suzuki
Model Vitara 1.4 Allgrip S Boosterjet
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 31.355

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.373 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.175 mm / 1.775 mm / 1.610 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 127 g/km

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select
€ 489
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum