en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ook al is de Suzuki Vitara dan een maatje kleiner dan de Renault Kadjar, qua prijs zitten deze twee occasions heel dicht bij elkaar en mede om die reden is dit vergelijk dan ook goed op zijn plaats. Twee bijdetijdse en courante SUV’s met niet al te veel kilometers op de klok. Die staan niet lang in de showroom.
Na lange tijd van afwezigheid kwam Suzuki in 2014 met een nieuwe Vitara, het jaar erop presenteerde Renault de Kadjar en allebei kregen ze in 2018 een facelift. Weer twee nieuwkomers in het groeiende SUV-segment. We zijn er gek op in Nederland, gezien het succes van de kleinere modellen, met de Renault Captur als koploper. Zo’n SUV koop je vooral vanwege de uitstraling en de hogere instap; voor de ruimte hoef je het eigenlijk niet te doen. Een beetje stationwagon heeft op dat onderdeel echt meer te bieden en is daarbij lichter en zuiniger. Die pragmatische benadering staat de opmars van de hoge auto echter niet in de weg. Zo was het in de jaren 90 de MPV die mateloos populair werd. Aangevoerd door, jawel, weer een Renault: de Scénic. Die voertuigcategorie biedt juist wel meer ruimte en dat maakt ze geliefd bij gezinnen. Of beter: maakte, want de nieuwste Scénic kan geen potten breken in de verkoopstatistieken. Renault borduurde net iets te lang door op dit thema, waar veel andere fabrikanten al een andere richting kozen. Toch is zijn Captur een schot in de roos (net als de Clio) en de Kadjar werd in 2018 bijna net zo vaak verkocht als de Scénic. De Vitara gaat in minder grote aantallen de deur uit, ondanks zijn scherpe prijs. Op de occasionmarkt beginnen de Kadjar en de Vitara steeds vaker op te duiken en voor minder dan 20 mille haal je een goed aangekleed exemplaar met niet al te veel kilometers in huis. De twee testauto’s zijn daar een goed voorbeeld van. De Kadjar is zelfs een jaar jonger en toch maar € 1.000 duurder.