Mazda 6 2.3i S-VT Active (2004)

Stoerste van de klas

Mazda 6 2.3i S-VT Active
De Mazda6 geeft de ommekeer bij Mazda treffend weer. Zijn voorganger, de 626, was het braafste jongetje van de klas dat zo graag populair wilde zijn. Dat is nu gelukt met de dynamische Mazda6, de stoere bink van de klas.

Gelukkig is het de laatste jaren tot de heren en dames auto-ontwerpers doorgedrongen dat de binnenkant van de auto minstens zo belangrijk is als de buitenkant. Je kijkt immers als bestuurder de hele reis tegen het dashboard aan, dus dat mag er best een beetje leuk uitzien.
Het begint al goed in de Mazda. In deze 6 zit je op met leer overtrokken zetels. De stoelen zijn bovendien goed gevormd, waardoor je lekker op je plek blijft zitten als het wat harder gaat. En natuurlijk, ze geven veel steun. Achterin zitten is ook geen probleem, maar mensen die wat langer dan gemiddeld zijn, krijgen last van de aflopende daklijn en komen al gauw met hun kruin tegen het plafond te zitten.


Brievenbusje
Voor de neus van de bestuurder bevindt zich een dashboard dat overgoten is met een Italiaanse saus, met als smaakmaker de luchtroosters met schoepjes. Gelukkig hebben de ontwerpers zich niet al te veel laten inspireren door de Italiaanse cultuur op autogebied, want de overzichtelijkheid en afwerking is van ouderwets Japans niveau. Alles zit goed op z'n plek en alle instrumenten zijn goed af te lezen. Alleen blijven we het raar vinden dat de knop om de temperatuur van de klimaatregeling in te stellen onder aan de middenconsole zit terwijl je het ingestelde getal in het kleine brievenbusje bovenaan moet aflezen. Verder hebben we op de lijst met standaarduitrusting helemaal niets aan te merken: het zit er allemaal op en aan, met als mooie bonus nog dat zwartleren interieur.
Het publiek vraagt tegenwoordig steeds meer om veiligheid. Testinstituten gaan steeds strenger te werk, stellen steeds strengere criteria en fabrikanten stoppen mede daarom hun auto's vol met allerlei actieve en passieve veiligheidsitems. De Mazda6 telt zes airbags en heeft standaard traction control en een gretige stabiliteitscontrole. Maar een crashtest bij EuroNCAP heeft de Mazda6 (nog) niet gehad.


Grote inhoud
De geteste Mazda6 heeft een viercilindermotor met een cilinderinhoud van 2,3 liter. Het vermogen dat daaraan ontspruit is 122 kW bij 6.500 krukasomwentelingen per minuut en de trekkracht bedraagt 207 Nm bij 4.000 toeren. De motor is voorzien van variabele kleptiming en van deze aangepaste ademhaling profiteer je vooral bij de sprints, waar hij af en toe een streepje voor heeft op diverse andere auto's uit zijn klasse. Als je met de 2.3 aan het sporten gaat, hoor je dat dit de versie is voor de sportievere rijder. Hij bromt harder en uit elk van de twee uitlaten komt een fijne snerp. Op de sprint van 0 naar 100 km/h zet hij een bijzonder scherpe tijd neer: precies 9,0 seconden. Bij de tussensprints blijkt de 6 niet vreselijk veel profijt te hebben van z'n variabele kleptiming, want hij komt gewoon netjes mee met de concurrentie. De topsnelheid van de Japanner ligt op 214 km/h.
Voor 30.770 euro kun je wegrijden in de Mazda6 2.3i S-VT Active; dan heb je mooi
wel de allerduurste Mazda6-sedan.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 2.3 S-VT Active
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.220

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.261 cc
Maximaal vermogen 122 kW / 166 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 207 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.780 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.315 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 212 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum