Alfa Romeo 6 (1982)

autoreview

Alfa Romeo 6 (1982)

Signalement

Uitvoering6
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf95.178 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 101.000 km

In februari 2008 geleden kocht ik de Alfa 6. Een auto waar ik altijd met een schuin oog naar heb gekeken, met diep respect. Een echte dikke hoekige 4-deurs Italiaan, precies waar ik van houd. Samen met mijn Gamma Berlina twee van de drie auto’s waar de familie Corleone mee reed in The Godfather Part III. De andere is de Quattroporte III, die komt er vast ooit ook nog wel eens.

De auto die ik heb gekocht is een origineel Nederlands exemplaar en heeft volgens de verkoper 195.000 km gereden. Zelf betwijfel ik dat, gezien de staat van de auto en dat er volgens de NAP in 1992 71.000 op de teller stond... Dat zou betekenen dat de eerste 10 jaar 171.000 kilometers zijn afgelegd en de tweede 10 jaar slecht 24.000, want in 2002 is de carosserie gerestaureerd en sindsdien heeft de auto eigenlijk geen meter meer gereden. Anyway, de conditie van de auto, koets en techniek zijn in zeer goede staat.

Update 3 april 2008: Inmiddels heeft de (volgens mij) eerste eigenaar zich gemeld, zie onderaan de reacties, en blijkt de teller al een tijd kapot geweest te zijn. Dan schat ik in dat de km stand ergens in de 100.000 zal zijn. Als de auto inderdaad van 1984 tot 2002 van de heer De Hoop sr is geweest, is er nog een andere eigenaar geweest, van 1982 tot 1984. Anyway, erg leuk om de historie bijna helemaal rond te hebben!

Ook heb ik contacten met een zéér enthousiaste Duitse apotheker die twee Zessen bezit, één kocht hij in 1980 zelfs nieuw. Hij is een ware liefhebber, vindt de Zes één van de beste Alfa’s ever (haha) en helpt me met alle technische vragen. Want ze zijn dun gezaaid en je moet de wegen leren kennen, als het gaat om specifieke kennis, onderdelen, etc.

PROBLEMEN

  • 101.000 km

Update 3 april 2008:

Dat jaren stilstaan een auto niet goed doet, is wel aangetoond door de gebreken die mijn ’Sei’ vertoonde. Veel is toe te schrijven aan het niet gebruiken.

Hieronder even de opsomming wat er zoal is gerepareerd:
Kilometerteller, ruitensproeier, interval ruitenwisser, olielekkage bij distributiespanrol (hydraulische vervangen voor mechanische), oliesensor vervangen, watertempsensor vervangen, schuifdak gangbaar gemaakt (fijn!!), alle rode portierlampjes branden weer, ebenals alle interieurverlichting. Verder zijn 4 nieuwe banden, een dubbeltonige luchthoorn, radio cd speler, blauwe kentekenplaten en bescheiden mistlampen gemonteerd.

De auto had veel last van windgeruis aan de bestuurderszijde. Dit werd veroorzaakt doordat de beide raamstijlen van het portier waren doorgeroest... dit is gelast en het sluit weer als een kluisdeur. Denk nou niet dat de auto rot is, integendeel, alleen de plekken die ik beschreef zijn en waren niet al te best.

Wat nu nog?
Alleen de keerringen van de oliekanaaltjes in het onderblok zijn waarschijnlijk uitgehard (door het stilstaan...), waardoor er nog een beetje olie uitsijpelt. Van Neerijnen test eerst of een toevoeging aan de motorolie dit probleem elimineert, anders moet dat tzt worden vervangen. Ook is de radiateur niet helemaal fris meer. Volgend jaar renoveren. Volgende maand nog een laatste checkup en dan naar Italië, daar komt ze ongetwijfeld helemaal tot bloei :-)

Het interieur heb ik inmiddels grondig schoongemaakt, dat staat een stuk beter! Ook dat wordt er niet beter op bij lang stilstaan. Nu laat ik de hemelbekleding en het tapijt nog specialistisch reinigen en dan is ook de binnenkant vrijwel helemaal perfect!

De schade die ik aan het spatbord reed is inmiddels onzichtbaar hersteld... voor een heel schappelijk bedrag gelukkig.

Kijk eens op www.italyherewe.com met speciale aandacht voor team 7 natuurlijk...

28 mei 2008: de trip zit er helaas op... wat was het geweldig en wat heeft die dikke Alfa het goed gedaan!! op zaterdag 10 mei brachten we de auto’s naar Wijk en Aalburg om ze op transport te zetten en bij Nieuwegein hield de auto ineens in. Veel minder vermogen en schudden bij het gasgeven. Wat een timing... Om een lang verhaal kort te maken; ik ben omgekeerd en heb (het was Pinksteren) Koos de Groot van Van Neerijnen gebeld die de enorme service leverde om tweede Pinksterdag naar z’n bedrijf te komen om een aantal kleine handelingen aan de Sei te verrichten zodat ik deze op het allerlaatste moment nog in de Betuwe kon afzetten voor het transport van dinsdagmorgen de 13e mei naar Rome... Vanaf dat moment heeft ie geen krimp meer gegeven en er is flink geblazen... Vooral als je door de Toscaanse heuvels rijdt, tussen de Mille Miglia deelnemers en het publiek langs de weg staat je toe te juichen en schreeuwt: ’Vai vai Alfa Sei!!’ hetgeen zoveel betekent als ’Gassen met die dikke directie mafiabak van vroeger die we dus nog lang niet vergeten zijn’. Alle gekheid op een stokje, het aantal keren dat we werden aangemoedigd en mensen vol passie ’Alfa Sei’ riepen waren echt zeer talrijk. En wanneer je Italiaanse autoliefhebbers trakteert op een straal gas en een brullende zescilinder dan heb je accuut een hele schare fans er bij...

Alle twaalf auto’s zijn heelhuids teruggekomen en de terugreis vanuit Turijn naar Amsterdam (1350 km) in één ruk is geen enkel probleem in deze auto, hij blijft comfortabel en snel en soeple toeren, heerlijk.

Op naar de volgende trip.

8 mei 2009

Nog een dag ov vier en dan vertrekt de Sei weer naar Italië vergezeld van 9 andere Italiaanse bolides. APK, wiellager en fuseekogel en een beurtje laten geven. Heerlijk rijden en volgende week enorm genieten!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.