Fiat Punto 1.2 Active (2005)

autoreview

Fiat Punto 1.2 Active (2005)
Fiat Punto 1.2 Active (2005)Fiat Punto 1.2 Active (2005)Fiat Punto 1.2 Active (2005)Fiat Punto 1.2 Active (2005)Fiat Punto 1.2 Active (2005)Fiat Punto 1.2 Active (2005)Fiat Punto 1.2 Active (2005)

Signalement

UitvoeringPunto 1.2 Active
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf72.980 km
KM-stand laatst382.799 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goedkoper rijden in een fijne auto.

  • 72.980 km

Wegens te hoge kosten op maandelijks nivea(wegenbelasting/onderhoud/verzekering) en de nog steeds stijgende dieselprijs ben ik op zoek gegaan naar een andere auto.
Dat het niet meevalt om een diesel op dit moment in ter ruilen, werd mij al vrij snel duidelijk.
Zeker als de diesel dan ook nog 7 jaar oud is en voorzien is van een Citroën-embleem.
Gek genoeg werkt dat Citroën-embleem helemaal niet in zijn voordeel.

Ik heb met de Xsara veel plezierige ritten gemaakt (woon-werkverkeer; 130 km per dag) en ook heel wat privé km’s.
Desondanks heb ik met lichte pijn in mijn hart wel van deze auto afscheid genomen.

De orientatiefase voor een nieuwe auto, is hier begonnen bij Autoweek, de reviews hebben mij zeer goed geholpen bij het maken van de juiste keuze(s).
Vandaar dat ik nu zelf een “duit in het zakje” doe en mijn ervaringen met u wil delen.

In eerste instantie was ik voornamelijk in LPG-occasions geïntereseerd , vanwege de lage brandstofprijs en de lagere wegenbelasting t.o.v. diesel.
Toen ik mijn eerste proefrit maakte in een Seat Altea 1.6 op LPG was ik dusdanig teleurgesteld in de prestaties en het vermogen, dat ik LPG vlug van het lijstje heb afgestreept.
Ook het motorgeluid op de snelweg, was zo doordringend, dat ik het idee had in een tank te rijden i.p.v. in een personenauto.

Sowieso wilde ik geen diesel meer rijden, omdat de wegenbelasting, zelfs bij lichte diesels nog steeds behoorlijk hoog ligt t.o.v. lichte benzine.
Tijd om de nieuwe “mini’s” ook wel “kleintjes” genaamd, een eerlijke kans te geven.
Vrienden van ons rijden in een Daihatsu Cuore “Trend”, daar heb ik weleens ingezeten en ik heb dit ook even als een serieuze optie onder de loep genomen.
Echter moest ik voor een (bijna) nieuwe Daihatsu Cuore net iets teveel bijleggen i.c.m. inruil van mijn Xsara.
Een ander interessant “kleintje” is de Nissan Pixo Visia 1.0 waar ik hier op Autoweek veel goeds over heb gelezen.
Na het maken van een proefrit bij de Nissan dealer, besluit ik uiteindelijk toch om de auto niet te kopen, voornamelijk vanwege het feit dat de enige “optie” een km teller is.
Dit was mij toch iets teveel “terug in de tijd”, ondanks dat de prestaties van deze 3-cillinder zeker niet ondermaats zijn en zelfs “vrij pittig”.

Maar hoe nu verder? Er lijkt weinig meer te kiezen wat bij mijn behoefte past om zuinig te rijden en niet teveel kosten te maken, terwijl er toch niet teveel consessies gedaan worden wat betreft comfort, bedieningsgemak en grootte.
Op de site van P&R cars (te Reuver) kom ik de meest ideale oplossing tegen, het betreft een Fiat Punto 1.2 Active uit 2005, met bijna 73000 km op de teller.
Volgens de papieren verbruikt deze auto met gecombineerd gebruik ong. 1 op 17.
Na het maken van een proefit in de Punto, ben ik toch wel snel overtuigd van de klasse die deze auto te bieden heeft.
Ik besluit daarom mijn Xsara in te ruilen en de Punto te kopen.
De Punto doet bij acceleratie (lage versnellingen) niet veel onder voor de 2.0 HDI motor van de Xsara, in de 4de en 5de versnelling moet ik wat meer geduld opbrengen, daar had de Xsara wat meer power over.
Maar goed, wat verwacht men van een 1.2 motor, het is geen eerlijk vergelijk t.o.v. een 2.0 HDI, en in mijn geval een bewuste keuze, omdat ik net als het komende kabinet, wil bezuinigen op een hele reeks aan vaste lasten en incidentele kosten.
Ik heb slechts een paar honderd km gereden in de net aangekochte Punto, dus een totaaloordeel over de kwaliteit van deze auto zal ik later pas kunnen geven.
De airo heb ik nog niet aangehad, dus dat moet ik even afwachten.
De auto is keurig netjes met 3 maanden all-in garantie, grote beurt, nieuwe APK en een nieuwe achterlichtunit (oude zat een barst in) afgeleverd door P&R cars, waarvoor niets dan hulde!

Enkele +/- op een rijtje wat betreft de 1ste indruk van de Punto:

+ Punten:

+ Goede stevige zit (niet zo lekker als de Xsara, maar toch).
+ Schakelen gaat zeer eenvoudig.
+ Knop voor electronische stuurbekrachtiging te activeren (zeer handig met inparkeren!).
+ Acceleratie in lage versnelling, motor pakt goed op en maakt goed snelheid.
+ Redelijk stabiel, zelfs op de snelweg, goede wegligging en koersvast.
(weinig correctie nodig op het stuur)
+ Goed werkende geïntegreerde radio/cd-speler van Blaupunkt.
+ Veel instellingen beschikbaar voor ventilatie(roosters) & airco.
+ Auto oogt vrij klein van buiten, van binnen heb je het gevoel dat je in een grotere auto zit.
+ Kofferbakklep kan van binnenuit geopend worden.
+ Auto is voorzien van een bijzonder mooie grijs/bruin achtige metallic lak.

- Punten:

- Harde plastic materialen beschadigen & krassen gemakkelijk, let dus op!
- Geen cruise control op deze uitvoering (maar ben ik al haast aan gewend)
- Afrolgeluid banden, vooral op de snelweg ga je het wel wat beter horen
(radio iets harder zetten).
- Geen electrische spiegels, verwarmers e.d. wel electrische ramen.
- Bij inhaalacties een tandje terug en dan weer even gaan.

Op de rest van de eigenschappen en mijn bevindingen, kom ik terug, als ik wat meer km’s heb gereden in de Punto.

Update 1

  • 73.837 km

Ik ben nog steeds tevreden over de Punto, heb slechts 837 km gereden vanaf de beginstand, maar wilde toch in een korte update voorzien.
Het verbruik ligt na 1x tanken op 1/16.1 km.
Ik denk dat dit nog zuiniger, beter moet kunnen, daar ik toch echt het "nieuwe rijden" toepas.
De Punto maakt hoofdzakelijk snelwegkm's.

Ondanks dat ik een tevreden Punto rijder ben, toch een paar nadelen die me tijdens dit korte gebruik zijn opgevallen:

- spiegels niet inklapbaar, dus jammer als je op een plaats staat,
waar het wat moeilijker parkeren is (smal).
- stabiliteit; auto's/vrachtwagens die passeren op de snelweg
voel je heel nadrukkelijk, zeker bij hogere windkracht.
- Aanjager/ventilatie maakt veel lawaai, eerst dacht ik dat het
de motor zelf was, maar bij 0 stand is het "stil" in de auto.

Bovenstaande zaken zijn zeker niet heel vervelend of ernstig, maar wel t.o.v. mijn vorige auto enkele verschillen die toch opvallen.

Enkele positieve bevindingen:

- Kofferbak is ruimer dan je zou verwachten; kwam daar vrij snel
achter tijdens de wekelijkse boodschappen.
- Ik kan zelfs met de relatief lichte 1.2 motor goed op snelheid
blijven, zonder bij te moeten trappen op het gaspedaal.
- Schakelen blijft een genot; opvallend soepel, zeker t.o.v.
de ietwat hakerige en stoterige Xsara.

Tot zover Update 1.

Banden & mogelijk om MP3 af te spelen ?

  • 74.500 km

Op mijn Punto liggen 4 banden met specificatie:
Pirelli P6000 195/55 R15 82V
Wellicht heeft iemand ervaring met deze banden, wat betreft duurzaamheid, prestaties, kosten e.d.
Ik ben namelijk niet zo thuis in de bandenwereld.

Zelf heb ik even op internet gezocht en wat blijkt? De V-codering is een band die geschikt is tot 240 km/h.
Dat ga ik met de Punto niet halen, ondanks dat het mooie banden zijn, vraag ik me daarom af, waarom deze banden op mijn Punto terrecht zijn gekomen.

Verder zou ik graag op de fabrieksaudio (blaupunkt)
MP3 bestanden willen afspelen.
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Weet zelf eigenlijk niet of het mogelijk is en wat de kosten bij de dealer zijn om deze aanpassing dan te laten doen (?)
Het lijkt mij het gemakkelijkst om gewoon een USB-stick
op een aansluiting in te kunnen pluggen (aux-line in?).

En het kan nog zuiniger

  • 82.388 km

Bij een rustige rijstijl (lees om en nabij de 100 km/h, met soms een kleine uitschieter na 110 km/h) ben ik er in geslaagd om tot 2 x toe een verbruik van 1 op 19,5 te realiseren.
Voordat dit gebeurde heb ik wat verstuiver reiniger toegevoegd, schijnt ook een positieve invloed te hebben op het brandstofverbruik.
Mijn Fiat doet het nog steeds prima, heb verder weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om MP3 af te spelen.
Een storend minpunt van de auto, wat me nu wel iets meer begint op te vallen, is het niet automatisch afslaan van de richtingaanwijzer, wanneer het stuur in bepaalde posities staat.

Een rit heen -en terug naar Berlijn is goed verlopen, de airco was uitstekend en ik kon vrij aardig meekomen met het autobaanverkeer (eenmaal eventjes 150 km/h gereden).

Een kleine 6000 km te gaan, voordat het tijd is voor de eerste inspectiebeurt.

Eerste beurt (even schrikken)

  • 90.000 km

Na het passeren van de 90000 km was het dan zover om de Fiat Punto een onderhoudsbeurt volgens schema te laten ondergaan.
Zonder problemen heb ik vanaf aankoop kunnen genieten van deze auto en tijdens onze huwelijksreis hebben we Luxemburg onveillig gemaakt. Daar kon de Fiat zich goed staande houden en waren de bergjes en bultjes geen enkel probleem.

Zelf had ik dus geen echte noemenswaardige problemen verwacht voor het eerste beurtje. De auto heb ik nog niet zo heel lang en bij aankoop was alles in orde, dat bleek ook uit de afleverbeurt.
Toch mocht ik gisteren helaas bijna € 600 (!) afrekenen;

2 nieuwe voorbanden, bougies (4x), 3 l nieuwe olie, 1 nieuwe oliefilter, 1 luchtfilter, 1 pollenfilter, ruitenwisserset voor, nieuwe ruitenwisservloeistof, nieuwe koelvloeistof, gas treatment.

De reden voor de nieuwe voorbanden was dat de rechtervoorband langzaam leeg liep, daarnaast was het profiel ook ver weggesleten.
Moet wel eerlijk zeggen, dat ik dit best snel vind gaan, men mag er toch vanuit gaan, dat er bij de eerste beurt na aankoop (juni 2010) geen bandenwissel hoeft plaats te vinden (?)
De banden is ook gelijk de grootste kost van heel het verhaal, dus wellicht heb ik gewoon een beetje pech, en moet ik maar hopen dat het de volgende keer meevalt.

Uiteraard moet ik wel eerlijk zeggen, dat het wel een veillig idee is om er 2 nieuwe voorbanden op te hebben, zo vlak voor de winter en de auto loopt er, zover ik verschil lijk te bemerken, prima op. Dus tot zover geen klagen.
Wel kwam ik er vanmorgen achter dat het linkervoorlicht defect is, toch jammer als je net uit de garage bent weggereden.
Eens kijken hoe ik dat vandaag ga oplossen, want het is nu vaak donker, dus met slechte verlichting rond rijden is zeker geen optie.

Tussenstand voor de 2de inspectiebeurt

  • 106.000 km

Na ruim 106000 km op de teller is het tijd voor de 2de inspectiebeurt (kleine beurt volgens het onderhoudsschema).
In de tussenperiode nog 2 lampjes laten vervangen (rechts –en links voor). Gemiddeld verbruik op dit moment is rond 1 op 16, (met airco).
Al met al ben ik nog steeds tevreden over de Punto, al moet ik wel zeggen dat de beperkte ruimte, nu we gezinsuitbreiding hebben gehad (in feb. is onze zoon geboren), me wat tegen begint te staan.
De maxi-cosi is wel zeer eenvoudig te plaatsen op de bijrijderszitting en de airbag kan eenvoudig met de contactsleutel uitgeschakeld worden (aanbevolen, volgens het boekje).
De 2de inspectiebeurt zal volgende week woensdag uitgevoerd worden, hopelijk zijn er niet teveel bijzonderheden (zie 1ste inspectiebeurt).
De automatische vergrendeling van de deuren werkt niet naar behoren, bij sleutel indrukken sluiten de portieren nog wel, echter openen lukt niet meer op afstand. Wellicht een los contactje ergens (?) Vervelend als je gewend bent om de portieren op afstand te kunnen openen, maar voor even niet onoverkomelijk.

Na volgende week woensdag zal ik verslag doen van de 2de inspectiebeurt.

2 de inspectiebeurt.

  • 107.009 km

Gisteren heb ik de Fiat Punto naar P&R cars in Reuver gebracht voor de onderhoudsbeurt. Het probleem met de automatische vergrendeling van de portieren is opgelost, batterij van de sleutel is vervangen, nu werkt alles weer perfect.
Tevens is de motorolie/ruitenwisservloeistof vervangen en storingen uitgelezen en verwijderd.
Er is ook gas treatment toegevoegd. Daarnaast alle gebruikelijke zaken uitgevoerd, zoals bandenspanning controleren, remmen e.d.
Per abuis nog een APK keuring uitgevoerd........... (had pas in 2012 gehoeven), die mij niet is berekend (uiteraard).
Al met al loopt de Punto gesmeerd en ben ik tevreden met het resultaat, de schade was € 196,- incl. BTW.
Morgen heb ik een mooi ritje voor de boeg van Grubbenvorst naar Geldrop en terug. Aankomende zaterdag een nog mooier ritje van Grubbenvorst naar Amsterdam, kan ik weer genieten.

Tussentijdse inspectie i.v.m. inhouden.

  • 113.360 km

Tussentijds heb ik de Fiat voor een extra inspectiebeurt naar de garage gebracht.
Het lampje motorstoring heeft kortstondig gebrand en ik ervaar soms acceleratieproblemen,
wanneer ik in de 4de/5de versnelling even plankgas door wil (tussen 80 – 120 km/h neiging tot inhouden).
De Fiat bokt dan niet echt, maar is wel degelijk aarzelend en heeft er minder zin in, dan eerst.
Als ik eenmaal op de 120 km/h zat, dan kon de Fiat deze snelheid wel mooi vasthouden, zonder terug te vallen in snelheid/toeren.

Deze keer heb ik ervoor gekozen om de inspectiebeurt uit te laten voeren bij Bosch Car Service Van Haren in Nieuw-Bergen. Dit is eenvoudig, aangezien mijn vrouw de auto dan kan brengen, haar werk zit vlakbij deze garage. Zij brengt haar Hyundai Atos daar ook altijd en die is motorisch perfect in orde.
Bij BCS Van Haren hebben ze na het uitlezen van de autocomp. 2 bobines vervangen (totaal € 222,-).
Gisteren heb ik weer zelf met de Fiat gereden en vond dat er wel verbetering was, maar voor mijn gevoel was het inhouden nog niet helemaal weg.
Ik heb toen Wynn’s Injectorcleaner toegevoegd voor het tanken en daarna was het een stuk beter.
Nu hopen dat dit de juiste oplossingen zijn geweest en dat het niet meer terug komt.
Aankomende zaterdag een ritje naar Noord-Holland, meteen een goede lange testrit.

Over 8000 km de volgende onderhoudsbeurt, zoals het er nu naar uitziet ook bij BCS Van Haren.

Weer inhouden......

  • 116.000 km

Helaas is het inhouden vrij spoedig terug gekomen, dit bracht veel irritatie met zich mee, met name omdat we nog op vakantie moesten. Uiteindelijk ben ik wel goed op de bestemming aangekomen (Centerparcs in Zeewolde), alleen helemaal gerust was ik er niet op.
Daarom heb ik vorige week de auto weer bij BCS Van Haren afgezet, met de mededeling dat het vervangen van de bobines niet afdoende geholpen heeft.
Na de proefrit hebben ze zelf ondervonden dat de auto slecht liep en daarom alle 4 de bougies vervangen (€ 143,33). Na deze ingreep loopt de Fiat weer als vanouds. Ik denk dat het euvel nu definitief is opgelost en hoop dat grote kosten voorlopig even achterwege blijven, want dit was wel weer even genoeg.

Onderhoudsbeurt

  • 124.000 km

Bij BCS van Haren is een onderhoudsbeurt volgens schema uitgevoerd.
Tevens is de distributieriem – set & waterpomp vervangen.
Ik heb zelf de Punto weer eens goed gewassen en voor mijn kerstlijstje heb ik enkele schoonmaak – wax producten gevraagd om hem eens wat beter onder handen te nemen.
Als het zo door loopt, dan wil ik de Punto helemaal OP rijden, want het blijft een heerlijke auto, ondanks de enigzins beperkte bagageruimte.

Winterbanden / LM-velgen

  • 127.500 km

Al geruime tijd heb ik onder de Punto winterbanden liggen, hoewel het tot nu toe nog niet echt nodig is geweest.
Het zijn Bridgestone Blizzak, bevallen heel goed, ook al is er nog niet een echt goed waardeoordeel over te geven, i.v.m. de hoge temp. voor de tijd van het jaar en het uitblijven van het echte winterse weer.
Zelf heb ik gekozen voor LM velgen i.p.v. staal, poetsen doe ik toch wel en het staat in mijn ogen gewoon mooier.
Tevens heb ik de auto goed gepoetst en in de turtle wax gezet (zie nieuwe foto's).
Daarnaast heb ik een Pioneer set (DEH-7300BT) in de auto laten monteren, er komt ook nog een nieuwe set boxen in. De Blaupunkt af-fabrieksradio beviel wel, maar ik kon er geen USB inpluggen en ook niet mee telefoneren.
Ik hoop na deze investeringen, dat de Punto het lang gaat volhouden.

Km's vreten!!

  • 133.000 km

Ik blijf lekker km’s vreten met de Punto.
Zoals eerder aangegeven heb ik de Punto een audio upgrade gegeven bij ACR te Helmond.
De HU is een Pioneer met USB-port en de speakers zijn van Focal (compo).
Tevens zijn de portieren extra geluidisolerend gemaakt met Zealium Base 4.
Het geluid is nu echt overweldigend en zeer zuiver.
Ook de rij –rolgeluiden zijn in het interieur stukken minder hoorbaar (lees; meer op de achtergrond).
Afgelopen zaterdag zijn de zomerbanden er ook weer opgegaan, de winterbanden kunnen even lekker uitrusten en weer dienst doen als er een echte winter komt.
Qua verbruik zal ik dat nu absoluut gaan merken, want de boordcomputer dook meteen weer naar 5.0l / 100 km, waar ik voorheen nog standaard op 5.4l / 100 km zat op snelheden van om en nabij de 100 km p/uur.
Nog steeds ben ik, na 60.000 km rijden in de Fiat Punto, onder de indruk van deze prettig rijdende en sturende auto. Het lijkt er zelfs op, dat de Punto steeds beter begint te lopen.
Mijn rijstijl is behoudend en rustig, zeker bij koude motor. Af en toe laat ik de Punto eens 140 km p/uur lopen, maar nooit te lang. De motor is soepel en met mijn rijstijl kom ik zelden koppel te kort.
Op naar de 144.000 km? (De kleine beurt).

Joelende banden

  • 133.500 km

De afgelopen week, na de bandenwissel begonnen de banden op de achteras een joelend feestje te vieren. Zeer onaangenaam gejoel en gebonk tijdens het rijden. Bij versnellen werd het steeds erger.
Daarom vanmorgen terug geweest na de bandenboer. Conclusie was; zeer ernstig gecupte achterbanden (Pirelli P6000).
Jammer dat dit bij de wissel niet is geconstateerd.
Op de achteras werden 2 Conti Premium's gemonteerd. Na een flinke rit vandaag bevallen deze zeer goed en het joelen blijft achterwege.
Op de vooras liggen nog steeds Viking banden met een meer dan goed profiel.
Nu ben ik voorlopig helemaal klaar (hoop ik)

Toch nog wat te doen.....

  • 134.700 km

Met warm weer in het vooruitzicht (althans daar hopen we allemaal op, denk ik), leek het mij raadzaam om de airco te laten reinigen.
Deze is sinds aankoop nog niet onder handen genomen en wel de laatste zomer af en toe gebruikt.
Ik wil met het reinigen voorkomen dat ik last krijg van de airco (ben nog al gevoelig daarvoor, met name in de longen).
Dus besloten om te laten reinigen en gelijk de ruitenwissers laten vervangen.
Dat was ook heel hard nodig, de oude waren strepentrekkers over de voorruit (en dat heeft niets met snelheid te maken).
Nu de nieuwe erop zitten en er vandaag diverse regenbuien zijn gevallen, is het een ware verademing.
Weg was het irritante gekraak en een schone, droge voorruit het resultaat.
Volgende week een mooie lange rit naar Medemblik!!

Kleine beurt

  • 142.000 km

Tijd voor de kleine beurt.
De Punto gaat minder km’s maken i.v.m. een baanwissel.
De nieuwe werkgever zit 5 min. van het huisadres gelegen, dus dat gaan we fietsen.
Toch blijft de Punto wel voor de deur staan, aangezien ik op vrijdag altijd met de kleine naar opa & oma moet, die wonen op circa 50 km afstand.

Tot nu toe is het heel goed verlopen, enkel mankement is het wat trillerig gedrag bij het toeren maken, met name zo rond de 2000 rpm’s – 2500 rpm’s. in de 4de versnelling.
Kom ik daarboven, dan verdwijnt het trillen als sneeuw voor de zon.
Nader onderzoek tijdens de kleine beurt wijst uit dat de rechteraandrijfas voor versleten is.
Die is inmiddels vervangen en nu is het euvel opgelost.

Verder geen bijzonderheden. Het zal nu wel beduidend langer duren, voordat ik weer iets te melden heb, ervan uitgaande dat de Punto de komende 15000 km lekker blijft rondtouren.
In ieder geval, op naar de 150000 km, ben zeer benieuwd hoeveel rek er nog inzit, d.w.z. hoeveel jaren & hoeveel km’s.

Knalpijp knalt eronder uit!!

  • 145.000 km

Denk je alles te hebben meegemaakt, blijkt dat toch weer niet het geval te zijn.....
Gisteren met zoontje achterin de auto, hoor ik ineens een hard kabaal achter de auto.
Wat blijkt? Is de knalpijp en demper onder de auto gevallen. Ik kon nog net op tijd in een parkeerhaventje rijden voordat ik de knalpijp definitief verloor (deze lag netjes achter de auto in de parkeerhaven!
"papa, auto pot, auto pot" hoor ik vanaf de achterbank. Ja zucht ik en ga direct bellen met de ANWB.
Deze zijn binnen 5 min. (!!) al ter plekke en na een korte consultatie blijkt dat ik gewoon rustig aan verder kan rijden, met de knalpijp in de kofferbak.
Eens zien of deze aankomende week gelast kan worden, aangezien het nog volledig intact is.

Tot zover deze tussentijdse, niet geplande berichtgeving. Verder alles in orde, ook al weet ik niet wat dit voorval over degelijkheid en kwaliteit zegt....
Ik heb wel begrepen dat dit vaker voor kan komen, ook bij andere merken.


Uiteindelijk blijkt mijn oude knalpijp in zoverre slecht te zijn (lees "rot"), dat er een nieuw universeel exemplaar is geplaatst.
Deed weer een beetje pijn in beurs, maar als dit voorlopig weer het laatste is, dan heb ik er vrede mee.
De teller staat nu inmiddels op 146.000 km.

Grote beurt & APK

  • 157.000 km

Afgelopen maandag was het weer tijd voor een grote onderhoudsbeurt & APK.
De enige bijzonderheid die geconstateerd is, waren 2 schokdempers achter die niet meer goed genoeg waren om de APK mee door te komen.
Naast het reguliere onderhoud zijn er dus 2 nieuwe schokdempers gemonteerd.
Nu ik weer enkele ritjes heb gereden, valt het verschil wel op. De Punto voelt stabieler aan, met name ook bij het nemen van drempels e.d.
Ik heb me wel voorgenomen om drempels onder alle omstandigheden voorzichtig te gaan nemen, aangezien ik zo lang mogelijk met deze nieuwe schokdempers wil doen.
Sinds een paar weken ligt het “zomerschoeisel” ook weer onder de Punto, dit i.c.m. de stijgende temperaturen zorgt gelijk voor een veel beter verbruik.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de Punto en realiseer me dat de 173000 km op de teller steeds dichterbij komt. Ik heb dan nl. 100000 km in de Punto gereden.
Ik ga daar niet snel aankomen met mijn huidige woon-werkverkeer, maar de dag dat ik deze km-stand heb behaald, zal ik zeker hier bij autoweek delen middels een wat groter schrijven.

Uiteraard zal ik bijzonderheden/beurten e.d. blijven melden.

Radiateur poreus

  • 158.000 km

Na een standaardrit van Grubbenvorst naar Geldrop te hebben afgelegd bleek er vocht onder de auto vandaan te komen.
Het leek nogal een flinke plas, en omdat ik het niet helemaal vertrouwde toch de ANWB geconsulteerd.
Die constateerde al vrij snel dat de radiateur poreus was.
Dus z.s.m. laten vervangen door de garage en weer gaan met die Punto.
Misschien had ik er uiteindelijk nog iets langer door mee kunnen rijden, maar ik wilde niet het risico lopen om ineens alle koelvloeistof kwijt te zijn (met alle mogelijke gevolgen vandien).

Centrale vergrendeling defect

  • 165.000 km

Al een aantal maanden lang werkt de centrale vergrendeling van de Punto niet meer.
Een zeer vervelend mankement heb ik ondervonden, zeker gezien het feit dat mijn zoon zelf in en uit wil stappen en er soms tassen op de achterbank moeten.
De CV beschouw je normaliter als vanzelfsprekend, maar o weer als je het mist….
Na consultatie blijkt de body computer die de CV regelt defect te zijn.
Een kostbare aangelegenheid, vandaar dat ik dit heb uitgesteld totdat…..de portieren ’s nachts spontaan van het slot gingen, niet alleen voor het woonhuis, maar ook op andere plaatsen.
Van “luxeprobleem” promoveerde dit mankement per direct tot “noodzakelijk te repareren probleem”.
Hiervoor heb ik voor de verandering de Fiat dealer ingeschakeld (van Deursen in Geldrop),
waar ik prijstechnisch de beste afspraak kon maken en goed werd geholpen.
Verder loopt de Punto als een zonnetje en heb ik momenteel echt geen behoefte om naar een andere auto uit te gaan kijken, ook al is er “gezinsuitbreiding op komst”.

100000 km in een Fiat Punto

  • 172.500 km

Een paar weken geleden de kleine beurt uit laten voeren. Er waren geen echte bijzonderheden, wel is er wat laswerk verricht aan de voorpijp van de uitlaat.
Tevens is er op mijn eigen verzoek een nieuw wisserblad op de ruitenwisser van de achterruit geplaatst.

Nu zit ik bijna 100000 km in deze Fiat Punto en stelt de auto mij nog steeds niet teleur.
Goed, de bagageruimte is echt wel aan de krappe kant en nu met 2 kinderen, die iedere week naar opa en oma moeten is het soms wat passen en meten. Maar vooralsnog is het goed te doen.
Als de kinderen wat groter worden dan zal het op de achterbank wellicht echt aan de krappe kant worden, om lange(re) ritten te maken, maar voor nu valt er weinig te klagen.
Wij gaan ongeveer 2 keer per jaar op vakantie en dat is wel echt pas en meetwerk in de bagageruimte.

Qua rijgedrag is de Punto nog steeds zeer soepel en voor mij snel genoeg bij voldoende op toeren houden. Je kunt ook lekker schakellui rijden als de motor warm is, deze slaat echt niet af!
En als ik moet schakelen met de lange pook is dit zeker geen straf, dit gaat soepel en doeltreffend.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik wat betreft rijden en poetsen/onderhouden etc. bijzonder zuinig ben op deze auto en dat komt uitblijven van slijtage natuurlijk ook ten goede.

Met een cruise-control erbij zou het helemaal top zijn, maar deze investering ga ik niet meer doen. Bovendien ben ik er bang voor dat het dashboard teveel ontsiert raakt.
Het verbruik loopt nu ietsje achteruit, maar ligt meestal rond 1 op 16/17 dus nog steeds keuriger voor de tijd van het jaar.

De uitdaging nu is om zover mogelijk te komen met deze Punto, zolang dit mogelijk is met het gezin en de kosten beheersbaar blijven.

Nog 100000 km erbij zou mooi zijn, de Punto maakt helaas veel korte ritjes en komt daardoor soms niet helemaal op bedrijfstemperatuur, hopelijk kan dit niet al teveel kwaad.

200000 gepasseerd!!

  • 200.034 km

Er waren de afgelopen tijd weinig bijzonderheden.
Tijdens het onderhoud geen schokkende zaken o.a. een nieuwe aandrijfashoes vooras rechts, schroefveer vooras links, bougies, luchtfilter, interieur filter en ruitenwissers voor.
Verder gewoon de gebruikelijke zaken zoals het vervangen van vloeistoffen (remvloeistof) e.d.
O ja, en de zomerbanden waren op, dus tijdens de laatste APK meteen nieuwe banden erop laten leggen. Wederom voor Continentals gekozen, ditmaal de Premium 5 en ze rijden heerlijk.
De 200000 inmiddels gepasseerd tijdens onze vakantie aan de Belgische kust.
Na deze vakantie heb ik het interieur van de Punto grondig gereinigd, de buitenkant komt op korte termijn aan bod (waxen e.d. voor de winterperiode).
Zowel tijdens rustige alsook snelle ritten blijft de Punto en prima en betrouwbare auto.
Op naar de 250000? Als het aan mij ligt in ieder geval wel.
Wordt vervolgd....

Gestaag verder!

  • 215.824 km

Bijna 216000 km op de teller en 11 jaar rijervaring (waarvan ik de Fiat sinds 2010 in bezit heb, dus per saldo 6 jaar) en dan nog 2 tanks leegrijden met zuinigheidsrecords te weten 1/20.7 en 1/19.6. Het moet niet veel gekker worden....
Uiteraard wel met zeer behoudende rijstijl, dus rechterbaanwerk met gemiddelde kruissnelheden van rond de 110 km/h.
De Punto rijdt nog steeds boven verwachting en de onkosten zijn in de tussenliggende periode zeker niet buitensporig.
Laatste onderhoud bij Besouw in Grubbenvorst is enkele maanden geleden. Het betrof een kleine beurt, zonder enige bijzonderheden, echter wel met de mededeling dat tijdens de volgende maal de remblokken aan de beurt zijn. Daar kan ik prima mee leven, gezien het feit dat dit een hele tijd geleden is en er verder weinig bijzonders aan de hand is geweest. Ik ben benieuwd wat de komende jaren nog allemaal op het programma komt qua onderhoudskosten e.d.
Uiteindelijk hoop ik een dusdanige respectabele km stand te behalen voor Klokje Rond in de Autoweek. Zo rond 250.000 km eens aanmelden? Wat denkt u? Dit lijkt me een aardig begin.

Accu defect en kleine beurt 240.000 km

  • 239.822 km

Nadat vorige week de koude toeslag, werd het teveel voor mijn ogenschijnlijk originele accu.....Ik had al wat startproblemen de afgelopen weken dus dit was te verwachten. Beetje jammer dat het net een weekje voor de onderhoudsbeurt gebeurde, maar de accu heeft zijn werk voor lange tijd uitstekend gedaan!
Vandaag dus de kleine onderhoudsbeurt voor 240.000 km. Enige "bijzondere" was het vervangen van de remvloeistof, voor de rest blijkt alles in orde te zijn. Nog steeds zeer tevreden dus. Als alles meezit dan gaan we dit jaar op vakantie naar Oostenrijk met de Punto.
Kijken of het in de "echte bergen" ook allemaal wil lukken. Tot zover deze tussenstand.

Ventilator problemen

  • 244.044 km

Gedurende deze km stand deed alleen standje 4 van de ventilator (blazer) het nog, d.w.z. 1,2,3 weigerden dienst. Na consultatie bleek dat er een nieuwe weerstand in moest. Dit is een kleinigheid in een Fiat Punto en dus zo verholpen. Op korte termijn weer voor de APK. We naderen de 250000 km gestaag met deze nog steeds fijn rijdende Punto.

250000 grens voorbij!

  • 250.000 km

Vlak na de vakantiecheck van deze week ben ik de 250000 km in mijn Punto voorbij! Tijdens de vakantiecheck kwamen er geen echte bijzonderheden aan het licht.
Het hitteschild zat los, dit is vast gelast en de carterpan is erg aan het roesten. Toch maar besloten om dit voor de vakantie naar Oostenrijk, preventief te vervangen.
Op naar de 300000 km. Over een kleine 5000 km komt de volgende grote beurt er weer aan.

200000 km in een Fiat Punto

  • 272.900 km

Met 272.900 km op de teller heb ik exact 200.000 km rijervaring in deze Fiat Punto. De onkosten zijn nog steeds alleszins acceptabel te noemen. Het blijft vaak bij regulier onderhoud. Verder heb ik tijdens de vakantiecheck nog een voorwiellager laten vervangen, er kwam een geluid uit het vooronder bij volledige stuur uitslag naar links en daarnaast ook nieuwe vering voor kofferbakklep. Ik ben hier erg tevreden over. De zomervakantie van 2018 ging naar Engeland, de Punto heeft dus ook wat rijervaring aan de linkerzijde van de weg opgedaan. Dit ging goed, alhoewel het in Cornwall wel spannend was met smalle wegen en hoge hagen. Ook was het stijgen en dalen voor de Punto soms aan de pittige kant (terug naar 2de of 1ste versnelling). Maar ik wist wel dat het mogelijk moest zijn, aangezien we vorig jaar Oostenrijk hebben aangedaan tijdens de zomervakantie. De auto blijft "comfortabel!" tenminste volgens eigen maatstaven en vergelijk. Bagageruimte is altijd een hekel punt gebleken tijdens vakanties, maar ook nu met de juiste indeling en wat aanpassingsvermogen ging alles wederom mee. Nee, op basis van deze en voorgaande vakanties is de zgn. noodgedwongen stationwagen wegens groter wordende kinderen o.i.d. voor mij geen excuus / legitieme optie. Zo lang het vooruit gaat, gaat het vooruit en daarnaast hoef ik ook niets vooruit te trekken. Ik weet dat de grote beurt eraan zit te komen en dan zijn de remmen (eindelijk) aan de beurt, ik ben zeer spaarzaam in het omgaan met de remmen m.a.w. ik gebruik ze alleen wanneer noodzakelijk, voor de rest is het vooruitkijken en uitrollen. Ik zeg altijd, de snelweg is niet bedoeld om te remmen, anders hadden ze het wel "remweg" genoemd. Helaas zijn er nog veel automobilisten die dat niet hebben begrepen. Het woon-werkverkeer gaat overigens al geruime tijd op de fiets. Hierdoor zijn er dus maar weinig (korte) ritten, het is voornamelijk de vakantie en alle andere uitstapjes of bezoekjes waarvoor de Punto nu wordt gebruikt, bijna altijd > 30 km. Nu rustig aan richting de 300.000 km. Ik ben benieuwd welk land de Punto volledig jaar erbij mag gaan schrijven? Slovenië, Kroatië, Italië of toch de zuidkust van Zweden? Ik laat het t.z.t. weten en bij bijzonderheden komt er sowieso een update.

Paar kleine dingetjes

  • 280.587 km

Nochtans tevreden over de Fiat Punto. Als ik de km stand benoem dan vragen de mensen aan mij of het wel echt een benzine betreft en geen diesel. We gaan nog steeds lekker, dus de Punto blijft behouden. Laatst een aantal lichtjes laten vervangen (stadslicht en de kofferbakverlichting). Ook aan de bestuurderszijde de defecte portierhendel laten repareren. Daarnaast is de automatische deurvergrendeling weer in storing. Na onderzoek blijkt het helaas toch weer de unit te zijn. Ik sta nu voor de keuze, of reviseren, of vervangen. Ik denk er nog even over na, want de kosten zijn niet gering. En de km stand is serieus. Vakantiebestemming voor dit jaar is Slovenië & Tsjechië. Tussentijds nog naar Noord-Duitsland. Verder geen bijzonderheden.

Vakantiecheck

  • 287.000 km

Een goede gewoonte van mij om voor de grote vakantie een zogenaamde vakantiecheck te laten uitvoeren. Wij gaan een reis maken van ruim 3000 km door Slovenië & Tsjechië. Tussentijds zullen we ook nog even Italië en Kroatië aandoen. Al met al genoeg reden om de Punto nog eens goed na te laten kijken. Het is uiteraard geen garantie, maar toch komt er tijdens de vakantiecheck nog een kapotte remcilinder aan het licht. En tevens waren de handremkabels aan vervanging toe. Na deze vakantiecheck ga ik toch met een iets geruster gevoel op vakantie.

02-08-2019: Op het moment van schrijven heb ik 3300 probleemloze km achter de rug, de Punto heeft wederom uitstekend gepresteerd. Volgende week gaat de Punto weer terug naar de garage voor de kleine beurt en dan gaan we toch echt langzaam richting de 300.000 km.

Kleine beurt & distributieriem

  • 291.000 km

Zoals eerder gezegd, vakantie perfect doorgekomen. Tijd voor de kleine beurt & het vervangen van de distributieriem/waterpomp. Als “bonus” komt daar een versleten multiriem bij en ook het aircosysteem kwam aan bod. En als we dan toch bezig zijn dan mogen de ruitenwissers ook wel. Verder is er geen vuiltje aan de lucht. Wederom een eervolle vermelding “Autoservice Camps” uit Grubbenvorst die de Punto altijd goed onderhouden en netjes afleveren. Over 15.000 km de grote beurt.

Mijlpaal 3 ton

  • 300.452 km

Een korte update, inmiddels is de Punto de 300000 km gepasseerd. Vlekkeloos wel te verstaan en daarom heb ik besloten om een aantal vlaggenstickers op de kofferbak te plakken. Het betreft de landen waar we met de Punto zijn geweest. Over een kleine 6000 km is het tijd voor de grote beurt. Uiteraard benieuwd of er nog bijzonderheden aan het licht zullen komen. Het rijgedrag is nog steeds alleszins prima te noemen! En in de zomer staat er wederom een grote vakantiereis gepland. Ditmaal zullen we met het gezin Scandinavië (Denemarken, Zweden, Noorwegen) bezoeken. Tot zover deze berichtgeving.

Geen problemen

  • 313.000 km

Een kleine update na een jaar met beduidend minder gereden km's. Onze grote reis is in 2020 niet doorgegaan, vanwege corona. En voor dit jaar valt het nog te bezien "hoe ver we gaan komen". Desondanks toch weer zo'n 13000 km bijgeschreven na de laatste update. Dit allemaal zonder noemenswaardige problemen. Uit de laatste kleine beurt komen geen grote defecten en de Punto gaat er nog steeds voor. Het verlies van de automatische deurvergrendeling is een (klein) gemis, maar inmiddels zijn we er allemaal redelijk aan gewend. Eens zien of er gebreken zijn tijdens de grote beurt over een aantal duizenden km's. De Punto komt nog steeds erg soepel uit de startblokken, bij vochtig weer heeft de auto soms net iets meer moeite, maar eenmaal "warm" is er geen vuiltje aan de lucht.

Een bord soep

  • 314.000 km

Voor een klant in het Zuid-Hollandse reed ik afgelopen woensdagochtend vanuit het Limburgse land de snelwegoprit op. En net toen ik van de 4de naar de 5de versnelling wilde schakelen kon ik alleen nog maar roeren in een bord soep. D.w.z. de versnellingen lieten zich geen van allen meer inleggen. Stug bleef de pook in standje neutraal staan. Gelukkig bleek deze onderhuids in de 4de versnelling te hangen, waardoor ik mezelf als het ware ongewild in een "automaat" waande. Aangezien ik nog niet heel ver van huis was, heb ik snel het besluit genomen om voorzichtig en met voldoende druk op het gaspedaal naar autogarage Camps te rijden. Aldaar werd al snel duidelijk dat het vermoedelijk de versnellingsbakkabels waren. Na consultatie bleek één kabel volledig doormidden en de andere kabel bijna op springen. Dit mankement was vrij snel verholpen en nu schakelt de Fiat Punto in ieder geval weer. En dat allemaal heel behoorlijk! Ik ben weer een tevreden Punto rijder, we gaan er weer voor om de lange ritten te maken. De afspraak staat voor aankomende woensdag weer ingepland. Ik zie dit vol vertrouwen tegemoet.

APK

  • 316.000 km

En ook de APK weer moeiteloos door. Wel er zelf voor gekozen om de koplampen eens te laten polijsten wegens tegenvallende lichtopbrengst. Resultaat is weer goed nu. Het schakelen gaat als vanouds en er zijn verder geen nieuwe mankementen ontstaan, dus vervolgen we rustig, maar gestaag onze weg met deze Fiat Punto.

BCM storing

  • 318.215 km

Een euvel met de knipperlichten deed zich voor zo leerde ik na een mooie rit, waar ik door familie erop werd gewezen dat geen van allen functioneerden. Erg gevaarlijk dus, want als de achterligger niet kan zien dat je wilt afslaan, kan het zomaar verkeerd aflopen. Ik ben dus direct naar autoservice Camps in Grubbenvorst gereden, waar zij vrij vlot tot de ontdekking kwamen dat de BCM (Body Control Module) niet helemaal fris maar was. Deze is voor revisie opgestuurd en teruggeplaatst. Resultaat is dat alles weer functioneert, zelfs de centrale deurvergrendeling, die was sinds 280.000 km in storing. Ik ben nu weer meer dan tevreden zo vlak voor de vakantieperiode. De vakantie kilometers worden dit jaar ook in Nederland gemaakt en ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.

Polen & Slowakije

  • 334.702 km

Zo na 2850 probleemloze kilometers gedurende de meivakantie, komt er nu een klein gebrek aan het licht. Het portier aan de bestuurderskant verschaft mij geen toegang meer, waardoor ik telkens de deur van binnenuit moet openen via de bijrijderskant.
Een zeer vervelend euvel, dat gelukkig snel en vakkundig opgelost kon worden door autogarage Camps te Grubbenvorst.
Daarnaast vervangt men nog een defect dimlicht en dat was het dan wel weer. De afgelegde kilometers in Polen (o.a. 400 km snelweg!) en nadien in Slowakije met een gemiddelde snelheid van rond de 100 km per uur zijn soepel en vrij geruisloos afgelegd. En natuurlijk hoor ik hier en daar een rammeltje, zeker als de Punto beladen is, maar dat neem ik uiteraard op de koop toe. De meest bijzondere prestatie was toch de bergpass tussen de Poolse en Slowaakse grens met ook nog eens een uitermate slecht wegdek. Maar ook hier gaf de Punto geen krimp.
Het is wel zaak om zo nu en dan af te remmen op de motor en af en toe eens rustig terug te schakelen naar de 2de versnelling om zo de top goed te kunnen bereiken. Op 02-06-2022 heeft de APK plaatsgevonden en er kwamen geen gebreken aan het licht. We tuffen dus gewoon vrolijk verder met op de planning een vakantierit naar Groningen en later dit jaar een grote reis door Scandinavië, waar de Punto wellicht rond de 4000 km op de teller gaat bijschrijven.

Grote beurt voor zomervakantie 2022

  • 337.375 km

Zo vlak voor de zomervakantie is de Punto toe aan de grote onderhoudsbeurt. Buiten de normale zaken die tijdens een grote beurt worden uitgevoerd, komen de volgende zaken extra aan bod: het aircosysteem, een wiellagerset en de klepdekselpakking. Op mijn eigen verzoek vervangt garage Camps een portiervanger aan de chauffeurskant. In de toekomst zal de portiervanger aan de bijrijderskant ook nog aan bod komen. Dit alles wegens hevig krakende bijgeluiden. Het verschil bij het openen en sluiten van het portier valt direct op na het plaatsen van de nieuwe portiervanger. In vergelijking met het gekraak een oase van rust. Na een korte, doch vrij intensieve poetsbeurt (buitenzijde) is de Punto klaar voor de grote vakantierit noordwaarts. Wij vertrekken over een paar dagen naar Denenmarken om vervolgens via de veerpont naar Noorwegen te koersen. Via een mooie route doen wij dan ook nog even Zweden aan en dan via de brug retour naar Denemarken. De Punto is daarna weer wat reis- en km ervaring rijker.

Zomervakantie 2022 Scandinavië

  • 344.000 km

Na een schitterende en tevens probleemloze vakantiereis door Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden staat de volgende (herfst)vakantie alweer bijna voor de deur. Tot nu toe was de zomervakantie qua kilometers één van de langste vakantiereizen, bijna 4000 km reed de Punto dwars door het ruige landschap, langs meren, steden en fjorden. Voor de Italiaan, die door sommige als praktische stadsauto bestempeld zal worden, niet direct de meest natuurlijke habitat. Dit viel dan ook vooral in Noorwegen op, waar een groot deel van de populatie inmiddels elektrisch verplaatst en de gehele infrastructuur daar ook op is afgestemd. We kregen dikwijls meewarige blikken toegeworpen bij het zien van die fossiele Punto beplakt met de vlaggenstickers. Ik kan daar dan alleen maar van genieten en in Zweden viel mij vooral het young -en oldtimer gebruik op. De Punto viel daar dan klaarblijkelijk ook wel iets minder uit de toon. Spectaculair waren de uitzichten vanuit de wagen, maar ook de verbindingstunnel tussen Noorwegen en Zweden, onder het water door, steil naar beneden. Ook de mooie bruggen tussen Zweden en Denemarken waren zeer de moeite waard! In de steden Oslo, Gotenburg en Kopenhagen was de Punto de trouwe stadsmetgezel, waarbij het parkeren door de beperkte grootte natuurlijk een eitje was. Ware het niet, dat alles via een app moest en dit in Gotenburg bij het zoeken naar een 2de parkeerplek een te grote uitdaging is gebleken. Desondanks konden we van een verlaat avondmaal genieten. Eenmaal thuis reden we er nog eens de nodige kilometers bij o.a. richting Arlon, voor een festival. Enfin zoals gezegd, de herfstvakantie, qua kilometers in vergelijking ietwat bescheiden, Duitsland en Luxemburg. Maar we gaan er weer voor. O ja, voor de liefhebbers, ik ben door Autoweek benaderd en heb inmiddels deelgenomen aan een diepte interview voor een nieuwe rubriek "bijzonder bezit" of iets van dien aard ;) De foto's zijn heden ochtend hier in Grubbenvorst gemaakt. Benieuwd naar het eindresultaat, al kan dat nog even op zich laten wachten. Tot zover deze update.

Herfstvakantie 2022 een reis door Duitsland & Luxe

  • 347.400 km

Even een terugblik op de herfstvakantie waar de Punto weer een paar duizend kilometers aan extra rijervaring opdeed o.a. naar Cleebronn, het pretpark Tripsdrill en het Porsche Museum in Stuttgart, omdat zelfs een Fiat fanaat zoals ik mezelf inmiddels noem, wel eens andere auto's wil bezichtigen. Het was leuk, gemakkelijk en daardoor bijna saai, maar er is niets spannend te melden in de zin van gebreken of ongenoegen. Op de Duitse Autobahn goed meegekomen, met topsnelheden van om en nabij de 150 km per uur (volgens navi), maar meestal rustig(er) aan, rekening houdend met de leeftijd van deze wagen. Ook in Luxemburg was het prima rond cruisen, waar enkele haarspeldbochten en kastelen van dichtbij werden bezichtigd. We lopen nu met temperaturen van ruim onder het vriespunt richting de 350000, zonder problemen. Op een enkele trip na gaat de kilometerstand nu niet veel oplopen, dus zal de volgende verslaglegging wel even op zich laten wachten. Wordt vervolgd.

350000 + km?

  • 353.000 km

Na het mooie artikel in de autoweek kwam de onderhoudsbeurt bij 352000 km al vrij vlot in zicht. En ondanks het feit dat de Punto zich motorisch nog steeds goed blijft gedragen, komen er nu stilletjes aan wat slijtageperikelen aan de oppervlakte. Dat is jammer, maar geheel onverwacht is dat natuurlijk niet. Na bijna 18 jaar en een respectabele kilometerstand dient zich zelfs de vraag aan of de Punto en ons gezin een eigen weg gaan bewandelen (of rijden). Een goed gesprek bij garage Camps in Grubbenvorst heeft als resultaat dat het nog niet de tijd is om de Punto te laten gaan. Daarbij heb ik wel degelijk de voors en tegens tegen elkaar afgezet. De investering die gedaan moet worden is een stuk hoger dan de economische/dagwaarde van de auto, desondanks blijf ik voldoende vertrouwen houden. Bovendien wil ik de tijd benutten om een minstens even goede auto terug te kopen en met de huidige occasionprijzen en mijn wensenlijstje is dat momenteel geen realistisch doel. Conclusie is dus dat we doorgaan met de Punto, 13 en 14 april staan gepland voor o.a. katalysator, draagarmen, achterdemper, remblokset/schijf, bougies en koplampen. Bovendien komen de banden ook in aanmerking voor vervanging (net geen APK afkeur). In de meivakantie mag de auto dan ook nog even bijkomen, want deze keer gaan we met het vliegtuig en een huurauto (Suzuki Vitara) naar en door Ijsland. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. De Punto gaat daarna weer mondjesmaat kilometers maken, want stilstand is achteruitgang. Voor de zomervakantie staat er een grote reis richting Griekenland op de planning, uiteraard met de Punto, als dat zo mag zijn. We laten de reparaties natuurlijk niet uitvoeren om de auto te laten staan. Tot de volgende update!

Dwars door de Balkan

  • 364.298 km

Het totaal aantal gereden kilometers dwars door het Balkangebied is blijven steken op om en nabij de 5500 kilometers. Zoals u inmiddels weet, wanneer u mijn review telkens leest tenminste, maken wij in de zomervakantie de laatste jaren steevast vakantiereizen (ofwel roadtrips). Het idee is dan om bij iedere (tussen)stop voor een beperkt aantal dagen vakantie "te vieren". De eerste echte vakantiestop lag ditmaal in Bosnie, Kulen Vakuf, na een fijne overnacht in Oostenrijk. Hiermee verlaat de Punto bij mijn weten dan ook voor het eerst het EU (Schengen) domein en worden we geconfronteerd met bewaakte grensposten en door de landen heen politiecontroles. Natuurlijk even wennen, maar de wegen zijn voor de Punto nog alleszins acceptabel. Vanuit Bosnië reden we door naar een adres in het Noorden van Montenegro. Een toch wel avontuurlijke rit met vele bergpassen en prachtige uitzichten. Bij de grenspost van Montenegro werd er nog even "moeilijk" gedaan over de kentekenpapieren (deel I uit 2005), omdat men niet begreep dat dit de "datum van afgifte" was. Uiteindelijk mochten we gewoon door en kon de Punto ook kennis maken met de rommelige, soms slechte wegen. Wederom gaf de inmiddels 18 jaar oude wagen geen krimp. Ook op de achterbank gaat het, ondanks groter wordende zoons, nog steeds binnen de acceptabele grenzen. Het rijden door Albanië nadien was zelfs voor mij een pittige uitdaging, helemaal in Tirana, want er zijn daar verkeersregels, maar klaarblijkelijk niet om nageleefd te worden. Soms moest ik de Punto er maar "gewoon voorgooien", anders hadden we er nu waarschijnlijk nog gestaan. Tja tussen de Mercedessen kon ik ook niet anders dan deze vorm van compensatie opzoeken, wel zoveel mogelijk binnen de beschaafde grenzen, maar het defensief rijden moest ik wel zo nu en dan loslaten. Wanneer we dan Griekenland betreden, voelt de Punto zich als een vis in het water, want de snelweg is weer EU waardig en de snelheid kan weer opgevoerd worden (130 km/h). We bezochten daar Kastoria en de omliggende regio, ook één dag naar Meteora geweest om de kloosters te aanschouwen en bezoeken. Spectaculaire autoritten met een even zo spectaculair uitzicht! En ondanks het feit dat motorisch alles prima verliep, dient zich hier dan toch het eerste "probleem" met de Punto aan. Het rechterknipperlicht weigert dienst, zowel voor, achter en zijknipperlicht. Enkele Griekse techneuten onderzoeken het euvel, maar kunnen het niet (snel genoeg) oplossen en zodoende vertrekken we noodgedwongen vanuit Griekenland weer door Albanië terug richting de Montenegrijnse kust... Men haalt er hier ook wel de schouders voor op, want een defect knipperlicht ziet men niet als een onoverkomelijk issue. Want wie gebruikt het knipperlicht nu in Albanië? En met die gedachte ben ik toch een beetje gerust gesteld. Bovendien ben ik ergens ook wel opgelucht dat het niet om het linkerknipperlicht gaat... We zetten dus koers richting het kustgebied en genieten daar volop, waarna we ons laatste vakantieadres aandoen in het prachtige Sibenik (Kroatië). Nadien gaat de vakantierit dan weer via een tussenstop in Duitsland naar huis terug. Inmiddels is de Punto weer 4 vlaggen rijker en ook al in de garage geweest. Helaas en zoals verwacht, heeft de body control module het begeven en waren er ook nog een aantal onderdelen vochtig en aan vervanging toe. Maar alles is vervangen en gerepareerd, waardoor we voorlopig weer verder kunnen richting de 372.980 km. En ik hoor u denken, wat een raar getal als "mijlpaal", maar wanneer de bescheiden Fiat deze km stand heeft aangetikt heb ik exact 300.000 km met deze auto gereden. Wordt vervolgd.

300000 km in een Fiat Punto

  • 376.000 km

Op 6 augustus 2018 schreef ik de 'update' (ervaring) 200000 km in een Fiat Punto. Nu amper zes jaar later schrijf ik 300000 km in een Fiat Punto. Dat is met de huidige kilometerstand al een gepasseerd station. Het plan is nu de komende zomer 'een rondje' Engeland, Schotland, Noord-Ierland, Ierland en Wales te gaan doen. Als u mijn blog hier op de site volgt, dan weet u dat de Punto al behoorlijk wat 'overzeese, linksrijdende' ervaring heeft. Ik verwacht, niet enkel op basis daarvan, weinig problemen. Stabiel rijgedrag en een nog immer goed functionerende bak geven daar mede aanleiding toe. Voor de APK zal het nu dan toch tijd worden om de koplampunits te laten vervangen. Dit zal de auto aan de voorzijde toch ook wel een meer dan welkome opfrisser geven. Na het goed poetsen (incl. kleien en waxen), staat de wagen er dan ook weer fris bij. Uiteraard gaan de jaren voor de lak wel tellen, maar met volgend jaar, 20 'leef'jaren op de teller, ben ik nog steeds tevreden over de buitenzijde. Het enige wat mij steekt is het ontbreken van een enkele velgendeksel op de originele Fiat velgen. Hopelijk komt er nog eens een exemplaar van dit toch wel zeldzame item op het achterwiel. En nu op naar die 400000 km's op de teller.

Nog meer linksrijdende kilometers erbij!

  • 381.600 km

De vakantiereis door Engeland, Schotland, Noord-Ierland, Ierland en Wales zoals in mijn verslaglegging aangekondigd zit er weer op. Niet minder dan 3900 (probleemloze) kilometers werden er afgelegd. Daarmee noteer ik voor de Punto minder kilometers in vergelijk met onze reis door het Balkan gebied, maar wel meer dan tijdens onze Scandinavië roadtrip. Keer op keer heeft de Punto goed mee kunnen komen op alle wegen, van stadsgebied tot snelwegen, al kom je laatstgenoemde beduidend minder tegen aan de andere kant van het kanaal. De rest was natuurlijk gesneden koek voor de Punto, waaronder ditmaal niet enkel de eurotunnel, maar ook de overtochten met de ferry. Wel merk ik dat het stilstaand op een stijle heuvel voor bijvoorbeeld een verkeerslicht en een stoet auto's vlak achter de Punto's kont nog wel eens penibel kan worden. Ik moet dan ook plankgas geven en hopen dat de trouwe Fiat niet afslaat. Zou dat dan toch aan de ouderdom liggen? Ben ik een aantal paarden (van de 60 pk) kwijt? Geen idee, maar feit blijft dat de auto op ieder wegdek nog steeds goed kan mee komen. De grote beurt 384000 km-stand komt in zicht en de afspraak is alvast gemaakt. Bovendien pronken er weer een 4-tal nieuwe vlaggen op de kofferbakklep (Foto volgt later).

Grote beurt & nieuw lichtmetaal!

  • 382.799 km

Zoals aangekondigd ben ik iets eerder voor de grote beurt gegaan dan de 384000 km-stand. Ik had er deze week gewoon het meeste tijd voor. Bovendien krijg ik bij James Autoservice Camps (tegenwoordig in Venlo, nabij mijn werk) een elektrische fiets mee. Tijdens de grote beurt zijn er buiten de normale onderhoudswerkzaamheden geen bijzonderheden aangetroffen. Dat had ik zelf ook niet verwacht, daar de Punto nog steeds mooi 'rondloopt'. Aangezien de Fiat velgen na bijna 20 jaar in een erbarmelijke staat verkeerden en ik nog steeds geen 4de (ontbrekende) naafkapje heb kunnen vinden, besloot ik om nieuw lichtmetaal te laten plaatsen (RC Design). Dit geeft de Punto in combinatie met de onlangs geplaatste koplampsunits direct weer een heel fris uiterlijk. Alsof de wagen aan een tweede leven is begonnen. De komende tijd staan er niet zo veel ritjes op de planning, alhoewel in de herfstvakantie gaan we richting het noorden van Frankrijk. Wat volgend jaar gaat brengen, weet ik nog niet, maar dat de Punto blijft staat als een paal boven water!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.