Zuinig kleintje voor Japan: Subaru Pleo Plus

Subaru Pleo+
Het is even geleden dat Subaru een keicar in zijn thuisland in het gamma had staan. Nu trekt Subaru het doek eindelijk af van een nieuwe dappere dwerg: de Pleo Plus.

Liefhebbers van kleine Japanse blokkendoosjes als de Daihatsu Move en de oude Wagon R+ van Suzuki moeten we meteen teleurstellen: de kleine Subaru is puur en alleen bestemd voor de Japanse thuismarkt. Voor de Nederlander met de hand op de knip is het eveneens zonde dat de guitige Japanner niet naar Nederland komt. Het wagentje heeft volgens Subaru namelijk een verbruik dat tegen de 1 op 30 aan zit.

Geheel nieuw is de Pleo Plus niet. Hij deelt namelijk zijn techniek en uiterlijk met de Daihatsu Mira e:S, die al een jaartje op de markt is. De Mira, waarvan de voorgangers bij ons als Cuore door het leven gingen, komt tevens als Toyota Pixis Epoch op de markt.

Wat kunnen de Japanners verwachten van de nieuwe stadsgigant? Omdat we het hier over een keicar hebben is de autobouwer gebonden aan een aantal strenge regels. Met een cilinderinhoud van 650 cc en 51 paardjes in de neus wordt het natuurlijk geen strepentrekker, maar dat is ook nergens voor nodig. Uitgerust met een start/stop-systeem komt het verbruik op ongeveer 1 op 30 te liggen, een heel behoorlijke prestatie. De Pleo Plus krijgt een CVT-transmissie gemonteerd, waarmee je fijn traploos door de straten kunt pruttelen. Een Subaru zou geen Subaru zijn zonder vierwielaandrijving, daarom is de kei car ook met aandrijving op alle vier de wielen te bestellen.

Zijn hoekige, doosachtige vormen zorgen voor een riante binnenruimte. Het dashboard is standaard voorzien van een digitaal schermpje dat informatie geeft over het verbruik. Het interieur is verder bezaaid met kleine opbergvakjes. Met het nieuwe model opent Subaru de aanval op Honda, die onlangs de retro N-One heeft geïntroduceerd. Volgende maand komt de Pleo Plus op de markt, omgerekend gaat hij zo'n 7.300 euro kosten.

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.