Zó wordt 'ie: de nieuwe NSX!
Ho-ho! Niet meteen naar uw lokale Honda-dealer rennen, want het gaat nog wel even duren voor hij er is. Z"n uiterlijk staat echter zo goed als vast: dit is de nieuwe Honda NSX!
En met dat "even geduld" bedoelen we een jaar of anderhalf, twee - maart 2002 schijnt de planning te zijn. U ziet: ook de komende NSX is onmiskenbaar een NSX. Honda heeft er dus niet voor gekozen het uiterlijk radicaal om te gooien, zoals Ferrari dat doet, maar kiest voor de "stijlvolle evolutie", meer à la Porsche 911 dus. Wel worden de vormen wat ronder, krijgt hij vaste koplampen in plaats van de klap-exemplaren van nu, wordt de b-stijl dikker en verdwijnt de "handgreep"-spoiler ten gunste van een meer geïntegreerd exemplaar. Op dit moment schijnt de nieuwe supersporter "s nachts z"n testrondjes te draaien op Japanse proefterreinen. Maar hij zal niet in z"n thuisland gebouwd worden. In verband met Japanse wetgeving hebben Japanse auto"s nooit meer dan 280 pk. En Honda heeft voor de NSX aanzienlijk meer in gedachten, vandaar dat de productie in Amerika zal plaatsvinden. Hoewel de geruchten willen dat de test-NSX-en zijn uitgerust met verschillende motoren: een V8, een V10 en een V12. De verwachting is evenwel dat het een 3,5-liter V8 zal worden, die er 400 pk tegenaangooit. Zou goed kunnen, de concurrentie zit inmiddels ook op dat soort hoeveelheden, en wil Honda een béétje mee kunnen doen, dan móet het wel die kant op. Overigens zou in dat opzicht een V10 misschien nog niet eens zo gek zijn... Hoe dan ook, met die 400 pk moet een top van over de 300 km/h en een naar-de-100-acceleratie van zo"n 4,5 seconden tot de mogelijkheden behoren. En nu maar hopen dat de nieuwe NSX iets kan doen aan de huidige "Meest Onderschatte Sportauto Ter Wereld kan doen. Tot over twee jaar!