AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
E21, E30 en E36
9
De BMW 3-serie bestaat 50 jaar. In 1975 kwam de eerste generatie de BMW 02-serie aflossen en dat deed hij als tweedeurs sedan. In 1982 stelde BMW de tweede generatie voor, waarvan de verkopen in 1983 goed op gang kwamen. Die E30 kwam er ook vierdeurs sedan, later als cabriolet en zelfs als stationwagon. In 1991 stelde BMW generatie nummer drie voor, de E36. Van die drie eerste generaties hebben we achterhaald hoeveel er nog in Nederland rondrijden.
Omdat de BMW 3-serie best veel fans kreeg, en zeker de oudere generaties worden bestempeld als sportsedan doken we in de cijfers van Vinacles om te achterhalen hoeveel exemplaren er nog van de eerste drie generaties rondrijden. Dat zijn er nog best veel! 16.779 om precies te zijn. Zelfs van de eerste generatie, de E21, staan er nog meer dan 1.000 op Nederlands kenteken. Van de E30 rijden er nog bijna 7.000 rond in ons land. Een jaar of twintig geleden vreesden we nog dat al die fraaie 3-series van de tweede generaties naar de eeuwige schrootvelden getrapt werden bij het gebruik voor racecursussen en driftsessies, maar gelukkig, er zijn er nog een hoop!
De eerste vijf generaties van de BMW 3-serie op een rij. Inmiddels zijn er zeven en staat er eind dit jaar een 'Neue Klasse' achtste generatie op de rol.
'Moderne' E36
De eerste twee generaties zien er echt wel klassiek uit, dat geldt in mindere mate voor de derde generatie 3-serie. De E36 van 1991 was in designtechnisch opzicht een enorme stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, die bij zijn onthulling in 1982 al niet echt vooruitstrevend oogde. De E36 gaf in 1998 het stokje door aan de E46, de vierde 3-serie, maar die laten we voor dit mini-onderzoekje buiten beschouwing. Hieronder zie je van welk bouwjaar er nog E21's, E30's en E36's op Nederlandse platen geregistreerd staan. Dat je bijvoorbeeld nog E21's uit 1984 ziet staan heeft te maken met de 315 E21, de instapper die nog een tijdje naast de E30 is gemaakt, en in sommige gevallen pas in 1984 een eerste registratie kregen. De E30 is als touring en als cabriolet ook nog veel langer in productie geblevent. De stationwagon zelfs tot 1994. En zo ging dat bij de E36 weer, nadat de E46 in 1998 als sedan was onthuld.
E21 | 1.035 |
1975 | 27 |
1976 | 60 |
1977 | 75 |
1978 | 155 |
1979 | 149 |
1980 | 134 |
1981 | 128 |
1982 | 181 |
1983 | 109 |
1984 | 17 |
E30 | 6.995 |
1982 | 141 |
1983 | 287 |
1984 | 469 |
1985 | 512 |
1986 | 1.236 |
1987 | 1.149 |
1988 | 873 |
1989 | 848 |
1990 | 839 |
1991 | 327 |
1992 | 140 |
1993 | 108 |
1994 | 65 |
1995 | 1 |
E36 | 8.749 |
1991 | 369 |
1992 | 579 |
1993 | 663 |
1994 | 888 |
1995 | 1.055 |
1996 | 1.072 |
1997 | 1.228 |
1998 | 1.363 |
1999 | 1.029 |
2000 | 503 |
Bron: Vinacles
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
BMW deelt schets van nooit verschenen 3-serie 'Compact'
Nieuws
Deze BMW 3-serie is een ietwat bedrieglijke knapperd - In het Wild
Vergelijkende test
Wat is de leukste BMW sportsedan van de jaren 70: 2002 tii of 323i?
Vergelijkende test
Deze geweldenaars uit de gloriedagen van de letter i zijn nog steeds hot bij de vijftigers van nu
Nieuws