AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zesde generatie AC Cobra staat klaar
15
AC Cars is één van de oudste autofabrikanten van Engeland. Tegenwoordig heeft het merk een bestaan in de schaduw. De aloude Cobra leeft nog steeds en de zesde generatie daarvan is nu klaar.
Later deze week presenteert AC op de Top Marques-beurs in Monaco de helemaal nieuwe Cobra. Alleen de klassieke koets is nog een erfenis uit het verleden. Verder belooft AC dat de auto vanaf de grond opnieuw is ontworpen.
De auto wordt gebouwd in het Duitse Heyda bij Gullwing, een onafhankelijke autobouwer. Geen toeval dus, dat de hardtop van de Cobra is uitgerust met vleugeldeuren. Een andere belangrijke noviteit aan deze moderne klassieker is het uit een mengsel van aluminium en composietmateriaal opgetrokken carrosserie. Voor het interieur belooft AC een luxueuzere aankleding met tapijten en lederen bekleding – dat is wel eens anders geweest bij de Cobra. De Mk VI wordt voorzien van een remsysteem dat bij Porsche afkomstig is.
Onder de motorkap gaat het er nog altijd ouderwets aan toe: AC heeft een aantal varianten van de LS3 V8 motor beschikbaar. Die 6,2-liter kennen we uit de Corvette. Het basismodel, dat GT heet krijg de 437 pk variant en dat loopt op tot de ZR1-motor met 647 pk voor de GTS. In combinatie met een gewicht van zo'n 1.025 kilo, is spektakel daarmee gegarandeerd. AC geeft voor de snelste variant een 0 – 100-tijd op van 3,3 seconden.