Waterstofvrachtwagen Hyundai Xcient Fuel Cell vernieuwd
Op naar die 1.600 stuks
Hyundai vernieuwt zijn Xcient Fuell Cell-vrachtwagen. Nu is het hier natuurlijk geen VrachtautoWeek, maar voor een exemplaar op waterstof dat vooral in Europa moet gaan scoren maken we graag een uitzondering.
Hyundai presenteerde de Xcient Fuell Cell in 2020. Zoals dat vaker gaat bij nieuwe techniek, gaat de ontwikkeling echter snel en dus is er nu al een vernieuwde variant. Als het gaat om bruikbaarheid valt het allemaal wel mee, want Hyundai belooft nog steeds een bereik van zo’n 400 kilometer en een tanktijd van tussen de 8 en 20 minuten. Het rijbereik wordt gehaald uit in totaal 31 kg aan waterstof én accupakketten met een totale capaciteit van 72 kWh.
Volgens Hyundai zijn ook de prestaties verbeterd, dankzij een elektromotor die 350 kW (477 pk) en maar liefst 2.237 Nm levert. Ook is de Xcient Fuel Cell er nu in een 6x2-configuratie, dus met een extra achteras.
Aan de buitenkant is de vernieuwde Xcient Fuel Cell te herkennen aan een een nieuwe, interessant ingedeelde grille, meer chroom en een groot Hyundai-logo.
Zwitserland
De Xcient Fuel Cell is de waterstofversie van de reguliere Hyundai Xcient, een distributievrachtwagen die hier niet leverbaar is. Dat geldt vooralsnog ook voor de variant met brandstofcel, maar toch is dat wel een Europees project. Hyundai werkt voor deze vrachtwagen samen met het Zwitserse H2 Energy en heeft in Zwitserland vorig jaar al 46 exemplaren afgeleverd. Voor het einde van dit jaar moeten er nog 140 exemplaren bijkomen en in 2025 wil Hyundai in heel Europa 1.600 brandstofcelvrachtauto’s hebben afgeleverd.
Beter dan BEV
Volgens Hyundai is waterstof ideaal voor vrachtvervoer en daarin staat het merk niet alleen. Een batterij-elektrische truck zou een gigantisch accupakket moeten hebben om bruikbaar te zijn, wat behalve heel veel extra gewicht en kosten ook significantie laadtijden met zich meebrengt. Waterstof ondervangt die problemen en kan net als diesel gewoon worden getankt, al is daarvoor natuurlijk wel een infrastructuur nodig.
PRIVATE LEASE Hyundai



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waterstofvrachtwagen Hyundai Xcient Fuel Cell vernieuwd

Hyundai houdt 'voor de veiligheid' vast aan fysieke knoppen

Nieuwe Hyundai Kona: eerste specificaties en prijzen

Hyundai: ‘Nieuwe Kona veel vaker elektrisch’

Hyundai houdt vast aan i10, i20 en i30

Hyundai Kona groeit zichzelf voorbij
Lezersreacties (83) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.