AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Washington bant koper uit remblokken
21
Koperdeeltjes die vrijkomen uit remblokken tasten het leven in het water aan en zijn gevaarlijk voor zalm. Daarom wil de staat Washington koper in remblokken verbieden.
Wanneer auto's remmen komen er kleine deeltjes koper in de lucht. Het is één van de bestanddelen van remblokken. Het koper komt uiteindelijk in het grondwater terecht en spoelt uiteindelijk dus de rivieren in.
In de Amerikaanse staat Washington, is zalm één van de specialiteiten. Onder meer om die vis te beschermen, mogen de remblokken van de auto's die daar rondrijden nog maar voor vijf procent uit koper bestaan. In 2023 moet dat percentage, als de techniek het toelaat, naar bijna nul zijn gedaald. Op het moment bestaat een remblok bijna voor een kwart uit koper.
Het koper tast de geurzin van de zalm aan, waardoor het voor hem moeilijker wordt te vluchten voor vijanden. Ook plankton wordt door koper aangetast, en daarmee is de voedselketen in het water in gevaar.
Koper wordt in remblokken gebruikt sinds asbest daarvoor is verboden. Verder wordt koper veel gebruikt door loodgieters en komt het voor in verf- en bouwmaterialen. De auto-industrie maakt geen bezwaar tegen de maatregel en denkt dat het mogelijk is om veilige en betaalbare remblokken te maken zonder koper. Met name de keramische remblokken worden gezien als goed alternatief.
Lees ook
Nieuws
Vakantiegangers opgelet: veel werkzaamheden en controles in Duitsland
Audi A6 Avant 2.0 TDIe – 2009 – 540.125 km - Klokje rond
Nieuws
Zeekr 001 Sport Edition: knaloranje klapstuk
Nieuws
Zeekr X duizenden euro's goedkoper door nieuwe uitvoering
Nieuws