VriMiBolide: MG XPower SV
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de MG XPower SV!
Niet eens zo heel lang voor de teloorgang van MG Rover in 2005 toonde het bedrijf de eerste aanzet voor dit toekomstige sportmodel. De X80, zoals de auto toen nog heette, leek al behoorlijk op het uiteindelijke model, maar was toch een stuk beschaafder. Toen MG in 2003 de toen tot XPower SV omgedoopte coupé toonde was dat best even slikken, want wat een ding was het geworden! Gigantische spatborden, een al even enorme achtervleugel en niet te vergeten de lamellen aan de zijkant die prima in staat zouden zijn om een badkamerraam af te dekken maken het een zeer opvallende verschijning.
Zoals het een echte Engelse auto betaamt maakte dit apparaat dankbaar gebruik van onderdelen van andere auto's. De basis werd gelegd door de Qvale Mangusta, een Amerikaanse sportwagen die op zijn beurt weer als DeTomaso door het leven had moeten gaan, maar dat op het laatste moment toch nooit geworden is. Het voordeel voor MG – naast lagere ontwikkelingskosten – was dat veel componenten hun goedkeuring voor de openbare weg al hadden, ook aan de overkant van de grote plas. Ook de koplampen en achterlichten zijn geleend en komen van Fiat. In het thuisland van dat merk vond ook een deel van de productie plaats, maar de afwerking gebeurde wel 'gewoon' in Engeland.
Dat de auto er heel anders uitziet dan zijn concurrenten is duidelijk, maar de prestaties lijden daar niet onder. Een 4,6-liter Ford-V8 met 324 pk zorgde in eerste instantie voor de aandrijving, maar al snel kwamen er versies met nog meer vermogen. Zo was er de van een compressor voorziene SV-S met 385 pk en de SV-R, die uit een atmosferische 5.0 V8 390 pk haalde. De 1000 pk sterke nitro-versie waar in het begin nog sprake van was is er helaas nooit gekomen, en ook van de andere uitvoeringen bleven de productieaantallen beperkt. In totaal wist MG Rover voor het faillissement naar verluid nog 82 XPowers op de weg te zetten.
In deze promotievideo laadt iemand een verdacht koffertje in zijn XPower SV, om daarna hard weg te scheuren:
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen