Vrimibolide: Mercedes 190 Evo2

Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)
Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 Evo2 (foto Raymond de Haan)Mercedes-Benz 190 2.5-16 DTM (1990)Mercedes-Benz 190 2.5-16 DTM (1990)Mercedes-Benz 190 2.5-16 Evo2Mercedes-Benz 190 2.5-16 Evo2Mercedes-Benz 190 2.5-16 Evolution

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Mercedes 190 Evo2!

De sportieve ambities van de 190 werden door Mercedes in 1983 aangewakkerd met de 2.3-16V en 2.5-16V (1988) maar het werd pas serieus toen de Evolution-modellen hun intrede deden. De Evo1 uit 1989 (foto 15) was een onderhuids en optisch aangepaste 2.5-16V – ze hadden ook dezelfde motor – en daarom spreekt de extremere Evo2 uit 1990 bij de liefhebber over het algemeen meer tot de verbeelding.

De Evolution-modellen dienden als homologatiemodel voor de DTM-auto's uit die tijd (foto 11 en 12) en er werden mede daarom van beide versies slechts 502 exemplaren gebouwd. Goedkoop was zo'n Evo2 niet, je diende er in 1992 omgerekend pakweg 60.000 euro voor neer te tellen. Voor dat geld kocht je bijna twee BMW's M3, toch ook geen verkeerde keuze. Dat plaatste de Evo2 meteen in de buitencategorie van snelle 'burgermansbakken' en verklaart ook waarom de auto vandaag de dag een zeldzaamheid is waarvoor stevige prijzen worden gevraagd. Zeldzaam was-ie trouwens ook al bij z'n introductie: de hele serie was al op voorhand uitverkocht.

De 190 Evo2 was standaard (op de Evo1 2.5 was het een optie) voorzien van het AMG Powerpack en de door Cosworth ontwikkelde 2,5-liter viercilinder leverde zodoende 235 in plaats van 195 pk, bij een toerental van 7.200 tpm. Het koppel van dit atmosferische blok bedroeg 245 Nm en wie de vijfbak juist bediende, deed 0-100 km/h in 7,1 seconden, de topsnelheid lag op 250 km/h. Het meest fascinerende onderdeel van de brute bodykit die de Evo2 sierde, was de immense achterspoiler die verkeerd gemonteerd leek omdat-ie een paar centimeter uitstak over de achterklep. Esthetisch misschien niet de mooiste oplossing maar hier had functie voorrang op vorm; alles voor de aerodynamica. De Evo2 was voorzien van luchtvering waarmee je de wagenhoogte hydropneumatisch kon variëren tussen de 5 en 18 centimeter en de auto onderscheidde zich verder van de eerste generatie Evo door z'n gelimiteerd slipdifferentieel en zelfnivellerende achteras. Ook vering, demping en ophanging waren verder aangepast voor het betere scheurwerk.

In de video zie je een comilatie van DTM-wedstrijden van begin jaren negentig, waar de Mercedes-piloten menig (vliegend) robbertje uitvochten met hun collega's van BMW, Opel, Audi, Volvo, Ford en Alfa Romeo.

Video

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.