VriMiBolide: Honda Civic CRX 1.6i VTEC
Wie Honda zegt, zegt natuurlijk VTEC. Met dit systeem intoduceerden de Japanners in de jaren '80 als eerste variabele kleptiming. Om te beginnen werd het systeem, dat ervoor zorgt dat er bij hoge toerentallen een pak extra vermogen beschikbaar komt, in 1983 toegepast op de motorfiets CBR 400 F, maar al snel waren de auto's aan de beurt. In Japan kreeg de Integra de eer, maar Europa volgde snel en kreeg de CRX VTEC.
Die tweede generatie CRX is een auto die iedereen nog wel kent. Het model, feitelijk een coupé-versie van de Civic, komt moeilijk van zijn foute-tuning-imago af, maar is stiekem een heel bijzonder ding. De Japanners liepen rond de start van de jaren '90 voorop op het gebied van efficiente, moderne motoren, en de 1.6 VTEC die in de CRX gepresenteerd werd, was daar het mooiste voorbeeld van.
De motor, codenaam B16A1, leverde 150 pk, 25 jaar geleden een heel mooie waarde voor een blokje met zo'n kleine cilinderinhoud. Het coupeetje woog bovendien maar ongeveer 1.000 kilo, en liet dus vrijwel iedereen achter zich. In slechts 7,2 seconden wees de snelheidsmeter al 100 km/h aan, de topsnelheid lag op een mooie 222 km/h. Directe besturing, een lage zitpositie en een modern onderstel stonden garant voor geweldige gooi-en-smijtkwaliteiten.
Net als het hatchbackbroertje Civic VTEC (codenaam EE9) werd ook de snelste uitvoering van de coupé (EE8) voorzien van een behoorlijk afwijkende neus. Door de ronde voorbumper, bredere koplampen en heldere richtingaanwijzers was het voorliggers direct duidelijk dat er een bijzonder CRXje aan kwam denderen. Kenmerkend lichtmetaal met vijf ronde spaken, een duidelijk opschrift op de flanken en een dubbel eindstuk van de uitlaat lieten eveneens geen misverstand bestaan over het potentieel van de auto.
De Civic CRX VTEC was met omgerekend 23.710 euro behoorlijk aan de prijs, maar toch wist Honda Nederland er nog 177 te slijten. Inmiddels zijn ze behoorlijk zeldzaam: niet alleen het type eigenaar, maar ook het roestmonster vormde helaas een grote bedreiging voor deze generatie Honda's. De exemplaren die er nog wel zijn hebben de status van liefhebbersauto bereikt en worden doorgaans gelukkig goed verzorgd.
Honda heeft in de vorm van de CR-Z een auto in de prijslijst staan die duidelijk bedoeld is als CRX-vervanger. Helaas ontbreekt het die auto aan precies datgene wat de EE8 zo lekker maakte: een fantastische, hoogtoerig motorblokje.