VriMiBolide: Alfa Romeo 164 Pro Car
De 164 was in de jaren tachtig het vlaggenschip van Alfa Romeo. De auto, verwant aan de Lancia Thema, Fiat Croma en Saab 9000, ontbeerde een echt heftige topversie. In den beginne was de topversie de 3.0 V6 Quadrifoglio met 200 pk, na de facelift legden de 3.0 V6 Super (207 pk) en de Q(4) met 228 pk de lat een stukje hoger.
In 1988 besloot Alfa Romeo dat de auto wel een sportieve imagoboost kon gebruiken. Het nieuw te vormen kampioenschap voor silhouetracers (raceauto's met een buizenchassis en de koets van een straatauto) leek een ideale manier om de 164 een flinke portie testosteron te geven.
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de nog redelijk normale uitmonstering: onderhuids was dit een echt beest. Het kloppende hart was een speciaal voor deze '164' ontwikkeld; een 3,5-liter V10 met een vermogen van maar liefst 629 pk bij 13.300 toeren. De V10 bereikte z'n maximumkoppel van 380 Nm bij 9.500 tpm.
Het prestatiepotentieel was gigantisch, zeker voor die tijd. Door een leeggewicht van slechts 750 kilogram deed de 164 Pro Car ongeveer twee seconden over de sprint naar 100 km/h, de kwart mijl stond al na 9,7 tellen op de klok. De topsnelheid was 340 km/h.
Alfa Romeo bouwde één prototype van de 164 Pro Car. Maar omdat de andere autofabrikanten terugkrabbelden, kwam het daadwerkelijke kampioenschap er nooit.
En dus is de Pro Car in de vergetelheid geraakt, al maakt hij af en toe nog zijn opwachting tijdens evenementen als het Goodwood Festival of Speed en Techno Classica in Essen. Gelukkig hebben we de foto's en video's nog...
In dit Nederlandstalige videofragment kun je de Alfa Romeo 164 Pro Car zien én -het belangrijkste - horen!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen