Voorwielaangedreven BMW bestaat écht!
BMW is keihard bezig met het ontwikkelen van compacte auto's. De nieuwste ster aan het firmament, is de nu al veelbesproken tweede generatie van de BMW 1-serie. En nog maar een paar dagen geleden toonden we de allereerste spionagefoto's van een geheel nieuwe generatie Mini. Het is allemaal niets vergeleken bij de auto die je hier onder 't folie ziet: dit is het eerste echte levensteken van de voorwielaangedreven BMW, die in de wandelgangen als 0-serie door het leven gaat. Bij BMW heet het project intern UKL1, wat staat voor Untere Kompaktklasse.
Het is geen toeval dat de nieuwe Mini en de 0-serie zo kort op elkaar worden gespot. Beide auto's delen namelijk het zelfde platform. De BMW is bedoeld voor het publiek voor wie het wat minder frivool mag dan een Mini. BMW durft het aan een auto neer te zetten die het meer dan ooit opneemt tegen bijvoorbeeld een Audi A1 de komende A-klasse of een dure VW Polo.
In elk geval krijgt de BMW meer gebruiksgemak dan een Mini: daarvoor is de vijfdeurs carrosserie het bewijs. Maar daar zal het niet bij blijven. Volgens de eerste geruchten zullen er ook een driedeurs én een tweezits cabriolet verschijnen. Het zal geen verrassing zijn dat de 0-serie grotendeels de zelfde motoren krijgt als de nieuwe Mini. Dat betekent dat er drie- en viercilinder benzinemotoren komen en een assortiment diesels.
Ondanks de grote schare liefhebbers, zit de moderne BMW-eigenaar niet altijd meer te wachten op achterwielaandrijving. Norbert Reithofer, de hoogte baas bij het concern, moest onlangs bekennen dat tachtig procent van de Duitse 1-serie-bezitters niet eens weet dat zijn auto achterwielaandrijving heeft.
Driecilinders, voorwielaandrijving, is er dan niets meer heilig bij BMW. Nee, niets meer. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze BMW namelijk op de zelfde productielijn worden gebouwd als de derde generatie Mini. En die staat in Oxford, Groot Brittannië.