Voor minder dan €12.500 rijd je in een van deze stijlvolle sedans
Even geen Duitser
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
We hebben het vaker geschreven: voor een bedrag waarvoor je geen enkele nieuwe auto kunt aanschaffen, zijn er heel wat fraaie occasions te koop. Als vervolg op de drie zakelijke EV’s van begin deze week leek het ons daarom aardig om voor de helft van dat budget (maximaal €12.500) drie stijlvolle zakensedans te tonen, allemaal voorzien van een smeuïge zescilinder.
Daarbij gaan we niet voor het geijkte Duitse spul, maar portretteren we drie buitenbeentjes, de zogeheten onbegrepen auto’s. Alfa’s 166, de Citroën C6 en de XF van Jaguar hebben namelijk nimmer de hooggespannen verwachtingen kunnen waarmaken. Op dit podium verdienen ze een tweede kans.
Alfa Romeo 166 3.2-V6 24V Distinctive – 2007 – 175.900 km – €10.950
De door Pininfarina getekende 164 was een bijzonder fraaie en sportieve zakensedan. Toen Alfa Romeo vervolgens het doek van de bloedmooie 156 trok, waren de verwachtingen voor de 164-opvolger helemaal hooggespannen. Maar helaas: hij leed aan een gebrek aan uitstraling, waarbij het iele front met de kleine koplampen vaak als boosdoener werd gezien. De facelift in 2003 bracht grotere kijkers en een grille à la 147, maar de 166 bleef in het E-segment een muurbloem. Tegenwoordig zijn ze voor weinig te koop, maar wij willen zo lang mogelijk genieten van de Busso-V6, het fraaie Italiaanse interieur en alles wat deze sedan nog meer te bieden heeft. Zodoende komen we uit bij deze Alfa Romeo 166: blauw-metallic en met een ivoorkleurig interieur. Als je op de link klikt, zie je dat hij tussen de vondst en het publiceren al is verkocht, maar zoals je bij die link ziet: er staan nog voldoende alternatieve 166's te koop.
Wel jammer, want het exemplaar dat we hier beschrijven, is erg smaakvol. Toch heeft het lang geduurd voordat deze auto op kenteken werd gezet: december 2007, terwijl al veel eerder dat jaar de productie eindigde. De 15-ZB-JL staat bij een Alfa-specialist (helaas over garantie geen woord), is altijd grondig onderhouden (onder meer bij 168.000 kilometer een nieuwe distributieriem) en is uitgevoerd als Distinctive. Leren bekleding, elektrische stoelverstelling met geheugen, stoelverwarming, handgeschakelde zesbak, xenon: zo’n beetje alles wat je toentertijd van een topuitvoering mocht verwachten, is aanwezig in het ruime en comfortabele interieur. De achterbank is niet neerklapbaar en de bagageruimte blijft beperkt (nou ja …) tot 490 liter.
Ondanks zijn afmetingen voelt de 166 sportief aan. De mate van bekrachtiging is beperkt, waardoor je goed voelt wat de voorwielen doen. Hij stuurt bovendien lekker direct. In bochten waan je je in een compactere auto. Keerzijde is de straffe demping van het sportonderstel. Onder de kap de beroemde en veelgeprezen Busso-V6, die echter een ferme slok lust. In de stad zelfs 1 op 5,5! Zo doet deze stijlvolle occasion in niets denken aan de zoemende computers van vorige week. Wie durft er een relatie met deze ravissante Italiaan aan te gaan?
Signalement
Merk Alfa Romeo
Type 166 3.2-V6 24V Distinctive
Bouwjaar december 2007
Kilometerstand 175.900
Vraagprijs €10.950
Waar te koop? Automobielbedrijf Van Neerijnen, Utrecht
Technische gegevens
Motor V6, 3.179 cc
Max. vermogen 177 kW/240 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 289 Nm bij 4.800 tpm
Bagageruimte 490 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 8,0
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 245 km/h
Citroën C6 3.0-V6 24V Exclusive – 2006 – 222.925 km – €11.950
Met Traction Avant (1934), DS (1955), CX (1974) en XM (1989) had de C6 een indrukwekkende stamboom, maar dat was geen garantie voor succes. Citroën bracht de auto te laat uit (jaren na de XM-productiestop) en door aanvankelijk enkel zescilinders aan te bieden, was deze grande routière ook nog eens flink aan de prijs. Als occasion lijkt de auto meer succes te hebben, wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat er geen opvolger voor dit zwevende tapijt is gekomen. Uit het aanbod kozen we deze Citroën C6, die ouder en duurder dan de 166 is, meer kilometers heeft gereden en is geïmporteerd (nota bene uit Duitsland). Aan de andere kant staat hij bij de officiële dealer voor een rijklaarprijs, dus inclusief afleveringskosten en garantie.
Net als de Distinctive bij de 166 is de Exclusive de topuitvoering van de C6, dus ook hier leer, xenon, elektrische stoelverstelling en stoelverwarming, maar ook zaken als navigatie, een knie-airbag, houten panelen in het interieur en een automaat. Die laatste features tonen aan dat de wegen van de 166 en de C6 zich hier scheiden: de Alfa sportief, de Citroën comfortabel. Dankzij het fameuze veersysteem, de gelaagde zijruiten waardoor geluiden van buitenaf worden geweerd en de riante binnenruimte en dito meubilair is comfort in bijzonder hoge mate aanwezig.
Eveneens onderscheidend: daar waar de 166 ‘sportieve’ klokken heeft, is bij de C6 de nadruk gelegd op digitaal. Dat en de grote hoeveelheid knopjes op de middenconsole maken dat de werkplek gedateerd overkomt. Al rijdend waan je je in een cocon, afgescheiden van de buitenwereld. Ook wat de ondergrond betreft, want alle oneffenheden worden weggefilterd. Verkeersdrempels zijn te pareren zonder snelheid te minderen. Een heerlijke reiswagen, waarvan de bagageruimte echter relatief beperkt is. En natuurlijk lust ook deze zescilinder best een slok.

Signalement
Merk Citroën
Type C6 3.0-V6 24V Exclusive
Bouwjaar juni 2006
Kilometerstand 222.925
Vraagprijs €11.950
Waar te koop? Autobedrijf Van Schie, 's-Gravenzande
Technische gegevens
Motor V6, 2.946 cc
Max. vermogen 155 kW/215 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 290 Nm bij 3.750 tpm
Bagageruimte 421 l
Max. aanhanger geremd 1.700 kilo
Gem. verbruik 1 op 8,9
0-100 km/h 9,4 s
Topsnelheid 230 km/h
Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury – 2010 – 140.235 km – €11.900
Voor de opvolger van de retro-achtige S-type wilde Jaguar het over een ander boeg gooien en schakelde daarvoor Ian Callum in, die ook al de facelift van de S-type voor zijn rekening had genomen. Hij kwam met de sportieve XF op de proppen. De auto oogstte bewondering, maar kon toch nimmer een vuist maken richting Duitse drie A6, 5-serie en E-klasse. Misschien was hij toch te sportief voor het wat behoudende Jaguar-publiek, iets wat we eveneens zien bij de huidige XJ ten opzichte van de traditionelere voorgangers. Hoe dan ook, diens afschrijving zorgt ervoor dat je een XF voor relatief weinig kunt rijden. Deze Jaguar XF is namelijk een stuk jonger en heeft veel minder kilometers gedraaid dan 166 en C6 én bovendien van een luxemerk.
Dat ‘luxe’ zie je met name binnenin: een orgie van leer, hout en voor de sportieve noot aluminium. Met zaken als een omhoogschuivende draaiknop voor de automaat in de middenconsole, automatisch dimmende buitenspiegels en schakelpeddels achter het stuur (om de zestraps automaat werk uit handen te nemen) merk je dat je niet in zomaar een occasion zit. Die automaat is in de 06-LPL-7 (drie voormalige eigenaren) gekoppeld aan de instapmotor, een 3.0-V6 van 238 pk. Die krachtbron brengt een heerlijk sportieve roffel ten gehore, die bij kick-down overgaat in een opzwepende huil. Een dergelijke akoestische begeleiding maakt de XF erg attractief, zonder dat de auto veel sneller is dan de andere twee. De – weliswaar handgeschakelde – Busso-V6 van de Alfa biedt op dat vlak meer. Het onderstel van deze achterwielaandrijver is vrij stevig afgestemd en korte oneffenheden komen nogal sterk door. Pas bij hogere snelheden voelt de XF zich helemaal in zijn element. De besturing is daarbij wat licht. Ook in deze occasion hebben mens en bagage weinig te klagen. Aan de – aanwezige – trekhaak mag maar liefst 1.850 kilo.
Signalement
Merk Jaguar
Type XF 3.0 V6 Premium Luxury
Bouwjaar juni 2010
Kilometerstand 140.235
Vraagprijs €11.900
Waar te koop? Jeeninga Auto’s, De Westereen
Technische gegevens
Motor V6, 2.967 cc
Max. vermogen 175 kW/238 pk bij 6.800 tpm
Max. koppel 293 Nm bij 4.100 tpm
Bagageruimte 540 l/963 l
Max. aanhanger geremd 1.850 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,5
0-100 km/h 8,3 s
Topsnelheid 237 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke stijlvolle sedan past bij jou?
Als tegenwicht voor het elektrische geweld van vorige week ditmaal drie erg appetijtelijke sedans. Uitstraling, luxe, kracht, ruimte … En dat voor de helft van die EV-prijzen, al zijn ze ook een stuk ouder. Het grootste deel van de afschrijving heb je echter al gehad. Het geld dat je daarmee bespaart, kun je gebruiken voor brandstof en onderhoud. Wordt het de relatief jonge én premium Jaguar, de sportieve Alfa Romeo 166 of het zwevende tapijt dat Citroën C6 heet? Of toch een Duitser, een Zweed (Volvo) of een Japanner (Lexus)? We horen het weer graag.