AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volvo werkt aan accu's verwerkt in carrosserie
23
Volvo werkt aan een project waarbij de accu niet ergens in de auto is ondergebracht maar deel uitmaakt van de carrosserie. De carrosseriedelen worden gemaakt uit een mengsel van koolstofvezels en polymeerhars en kunnen energie opslaan.
Het gewicht, de kosten en de plaatsing van accupakketten bezorgt menig ontwikkelingsafdeling van een autofabrikant hoofdbrekens. Maar dat lijkt nu verleden tijd. Samen met acht andere participanten werkt Volvo in een ontwikkelingsproject aan een mengsel van koolstofvezels en polymeerhars waarin sneller en meer elektriciteit opgeslagen moet kunnen worden dan in conventionele accu's. Daarnaast zou het materiaal erg sterk en makkelijk te vormen zijn, waardoor het gebruikt kan worden voor carrosseriedelen. Wanneer bijvoorbeeld de reservewielkuip uit dit nieuwe materiaal gemaakt kan worden, geeft dat genoeg capaciteit om de motor te starten, ideaal dus voor een start-/stopsysteem. Bovendien zijn de carrosseriedelen uit deze nieuwe kunststof lichter dan de stalen stukken plaatwerk die gebruikelijk worden toegepast. De Europese Unie ondersteunt het project met 3,5 miljoen euro, het initiatief komt van het Imperial College uit Londen.
PRIVATE LEASE Volvo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Achtergrond
Auto's stukmaken zodat jij dat niet hoeft te doen
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Nieuws
Elektrisch én youngtimer: Greentimer bouwt Volvo XC90 om tot EV
Nieuws