AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V70/S80 (2013) - Facelift Friday

Breed uitgesmeerd chroom

Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo S80
Volvo V70 S80 Facelift Friday
Volvo V70 S80 Facelift Friday

De Volvo V70 is al zes jaar niet meer onder ons, maar geldt voor velen nog steeds als dé Volvo. De levensduur van de laatste generatie werd in 2013 wat opgerekt met een vrij uitgebreide facelift, die ook ten deel viel aan sedan-broertje S80.

Het verschijnen van de Volvo V70 als model was op zichzelf een facelift, namelijk die van de 850 uit de jaren 90. Bij de vernieuwingsronde van 1996 ging die auto afhankelijk van de carrosserievorm S70 (sedan) of V70 (stationwagen) heten. Deze editie werd in 2000 opgevolgd door een geheel nieuwe V70, die samen met sedanbroertje S60 ook al eerder in deze rubriek verscheen. Vandaag is het de beurt aan de laatste V70, die in 2007 werd gepresenteerd. Interessant is dat het sedan-equivalent van de ietwat legendarische stationwagon opnieuw een andere naam kreeg: deze keer was het ‘S80’, en dus was dit de opvolger van het model dat ten tijde van de vorige V70 nog als het grotere broertje van de S60 gold. Erg logisch is dat allemaal niet, maar we moeten het ermee doen.

Koningshuis

Met die keuze groeide ook de V70 flink in lengte toen hij zijn laatste generatie inging. Het model van 2007 was daarmee meer dan ooit tevoren een alternatief voor auto’s als de BMW 5-serie Touring en Audi A6 Avant, modellen die met de komst van opvolger V90 nog directer worden aangevallen. Zoals het een echte Volvo betaamt, was de laatste V70 strak en opgeruimd. Daarmee is het wat ons betreft ook nu nog een zeer representatieve verschijning. De rechte achterkant is typisch V70 en dat geldt ook voor de hoge achterlichten, die meteen vanaf het begin werden voorzien van led-techniek. Ook de S80 is nog altijd een strakke verschijning, die in Nederland dankzij zijn ingetogen uitstraling vaak en graag als zakelijk vervoer werd ingezet. Ja, ook door het Koningshuis!

Tweede update

Na een eerdere, veel kleinere update in 2011, werd in februari 2013 de eerste echte facelift aangekondigd. Het hoofdbestanddeel: chroom. Zowel de V70 als de S80 kregen er een hele lading van over zich uitgestort. Het werd verdeeld over grille, voorbumper en zelfs achterlichten, waar met name de V70 een dikke, glimmende rand kreeg aangemeten. Nieuwe led-techniek bracht voor dit model lichten die nu van boven tot onder brandden, waar eerder alleen het onderste deel werd aangesproken voor de daadwerkelijke achterlichten. De koplampen werden in landen waar dat kon ontdaan van hun oranje reflector. De bovenstaande ‘schuifplaat’ toont een facelift-V70 met halogeenkoplampen, waarop het oranje wat duidelijker aanwezig lijkt dan bij de populairdere xenon-kijkers. Ook is deze relatief eenvoudige uitvoering niet voorzien van het chroom in de bumper, dat duurdere versies wel kregen. Evengoed is duidelijk wat de verschillen op design-gebied zijn. Zo is de grille veel breder en zijn de drie afzonderlijke koelopeningen onderin de bumper samengesmolten tot één strak geheel. Beter? Het woord is wederom aan jou!

Lezersreacties (24)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Autobahn87
Autobahn87
  • 3
De 1ste Volvo V70 die in 1996 op de markt verscheen vind ik nog steeds een mooie Volvo.
Voor de Volvo V70 III die hier besproken word ga ik voor de Facelift versie.
Cruoninga
Cruoninga
  • 4
Dit model is vooral heel (tijdloos) mooi als XC70 naar mijn mening. We hebben jaren diverse XC’s gehad en de 70 is wel favoriet
Parkingvannetstadbewoner
Parkingvannetstadbewoner
  • 5
Machtig mooie wagen, ik kies niet want het verschil is minimaal vind ik. Wat mij betreft is dit de laatste echte Volvo-station. De huidige V60-V90 zien er zeker ook goed uit maar missen toch iets tegenover deze.
Hekkensluiter
Hekkensluiter
  • 8
Hoewel gegroeid stond de markt niet stil en was de V70 iets korter en smaller dan de Ford Mondeo waar hij in het Ford tijdperk op gebaseerd was. Van een afstand dichten naar BMW5 en A6 was dan ook niet echt sprake, omdat de Mondeo zelfs nog zonder twijfel een D segmenter is. Maar dat geeft verder niks, het aantrekkelijke van de V70 is juist dat ie niet bij de Audi en de BMW hoort of wil horen En formaat is ook niet heilig. Gewoon mooie, ruime degelijke stationwagen met een perfect karakter.
Rene 1969
Rene 1969
  • 2
De eerste versie. Mooiste instrumentenpaneel (nog niet dat V40 instrumentarium) en nog keuze uit 5- en 6 cilinder benzinemotoren.
Cruoninga
Cruoninga
  • 1
En het schermpje van de navigatie die uit het dashboard omhoog komt. Mannen zijn kinderen en daarom vind ik dit nog steeds leuk.
Karmann Ghia
Karmann Ghia
  • 4
Haalt het wat mij betreft niet bij de tweede generatie V70 (2000-2008). Die was nog tijdlozer en staat qua bouwkwaliteit boven deze. Desalniettemin een fraaie wagen die na de facelift net even wat strakker smoelt. Wel door de jaren heen een ratjetoe aan motoren, met op het laatst weer Volvo motoren voor zowel de benzine als de diesel. Helaas een vierpitter en geen roffelende vijfcilinder. Daarvoor moet je bij de eerste bouwjaren zijn.
MB200
MB200
  • 2
De pré-facelift graag! De glimmers van na de facelift op de achterkant vind ik niet mooi. Bovendien en vooral: de voorganger had nog de heerlijke vijfcilinder!
Thunderbird
Thunderbird
  • 1
Een 2014 D4 VEA geartronic gehad. Na iets meer dan een jaar snel weer weg gedaan. Het ding zoop olie als een tempelier en stond gemiddeld eens per anderhalve maand in de garage met iets wat kapot was. EGR-koeler, EGR,carterventilatie, drie verschillende sensoren, accu, etc.
Nu weer een oerbetrouwbare V70N D5. Eén van de laatsten, in 2008 op kenteken gezet. Rijdt wat minder strak, 8-traps automaat schakelde soepeler, maar vele malen betrouwbaarder.
Komt bij dat de "milieuvriendelijke" D4 1 op 14 liep en zuipschuit D5 milieuterrorist 1 op 18 loopt.
lostspider
lostspider
  • 0
Ik vind dit model van de V70 niet geslaagd. Zijn voorvader, de 850 Estate (T5) is volgens mij de mooiste en ook een van de beste Volvo's ooit.
Cruoninga
Cruoninga
  • 1
Op het interieur na wat nog minder afgewerkt was als een Opel Kadett. De 850 kraakte en piepte uit alle hoeken. Vreselijk..
Morrisoverautos
Morrisoverautos
  • 0
Die glimmers aan de achterkant staan op de een of andere manier heel erg mooi. Na de facelift graag Strikje erom en ik neem m mee
Kevin 7155775
Kevin 7155775
  • 0
Een jaar geleden overgestapt van een "oerdegelijke" 5 cilinder naar de laatste facelift van de V70 (D4 GT8). Had dat veel eerder moeten doen. Het rijdt een stuk verfijnder icm de 8 traps geartronic en ik zou echt niet meer terug willen naar zo'n oude trillende 5 cilinder. Kwa comfort ga je er echt flink op vooruit.
Daarnaast is de facelift V70 gewoon tijdloos. Die krijgt mijn stem ?
Kevertje
Kevertje
  • 0
Ik heb erg veel plezier beleefd aan de S80, in bedrijfsleasing. Vreemd genoeg kon een prima uitgeruste S80 wél in het budget dat ik had - een vergelijkbaar V70 maar iets magerder aangekleed pastte niet. Prachtauto, reed als een salon - misschien de beste stoelen die ik ooit in een auto heb meegemaakt en dat was ook bijzonder welkom, want was erg veel de baan op in die tijd. De S80 verbruikte ook erg weinig. Ik hou wel van een 'nordic' feeling - vindt het nog steeds spijtig dat een merk zoals Saab er niet meer is.
Hejsan
Hejsan
  • 0
De faceliftversie ziet er gemiddeld genomen beter uit, hoewel ik de 'chromen' glimmers onder de achterlichten altijd een wat truttige toevoeging heb gevonden. Feit is wel dat dit een effectieve manier was om de optisch veel te grote achterlichten van het origineel eenvoudig 'te knijpen'.
Een V70 rijdt bijzonder comfortabel en rustgevend en heeft zelfs als politieauto een sympathieke uitstraling.
Glm
Glm
  • 0
Heb er 2 gehad van eerste en laatste versie. Goede auto s. Mooie kwaliteit. Ook een v90 gehad. Fijne auto maar niet de kwaliteit van de v70. Bij het wassen van de v90 druk je het blik werk in en komt het weer omhoog. En zo zijn er meer dingen. Nee de echte Volvo was voor mij de v70. Ben bang dat China het merk na een niet Zweeds niveau brengt.
Ex rolling owner
Ex rolling owner
  • 0
kan het niet met je eens zijn. Vele vele volvos gehad maar deze Ford v70 heb ik uit ellende vanwege de ford kwaliteit eruit gesmeten. daarna de v90 gereen en is een vele malen betere auto in alle opzichten.
Glm
Glm
  • 0
Dat heb ik niet ervaren. Nieuwe rempomp gehad die kraakte, geluid knipperlicht loopt onregelmatig, blikwerk motor kap en dak bulkt in, maakt veel banden geluid, electronica in de auto heeft kuren enz.
Terug naar BMW gegaan, wat een kwaliteit verschil. Nooit geen Chinese Volvo s meer .
gast v70
gast v70
  • 0
Zoals ik ook in mijn review van model 2015 aangaf, vind ik de facelift een enorme verbetering tov de pre facelift. Voorkant met een zeer smaakvolle grille, en die chroomstrips zorgen opeens voor een goed gelukte achterkant. Ook de dagrijverlichting is mooi. Ik rijd dan ook al zes jaar met veel plezier en alle comfort in de facelift versie.
pieter de de vries
pieter de de vries
  • 0
Zelf heb ik er een uit 2008 (5-cilinder, benz), maar eigenlijk vind ik die van na de facelift wel mooier, zeker de achterzijde. Het is een heerlijke auto. Ik las in de reacties dat de bouwkwaliteit van de voorganger (2000-2007) beter was, dat ervaar ik niet (had er een uit 2001, die kraakte meer en had meer problemen, al hoeft dat natuurlijk niks over de bouwkwaliteit te zeggen).
AndyZuiden
AndyZuiden
  • 1
Rijden al al 7 jaar na volle tevredenheid een V70 D2 (84kw) (2012).
Extreem zuinig, gemiddeld tussen de 1:20 en als ik wil ook 1:24.
Taan
Taan
  • 0
Ik wilde mijn V60 D3 graag inruilen voor een V70 5cyl benzine, maar daar word ik financieel niks wijzer van. Afgezien van dat mag je ze beide op mijn oprijpad parkeren!