Volvo S80 facelift definitief
De gefacelifte Volvo S80 beleeft op de AutoRAI zijn wereldpremière. Nieuw is de toepassing van het Four C-chassisaanpassingssysteem. De 2.5 T vervangt de 2.4 T.
Vorige week lieten we al enkele uitgelekte foto's zien, maar nu heeft Volvo zelf de eerste feiten naar buiten gebracht. Volvo noemt de facelift van de S80, die in het midden van zijn levenscyclus is, zelf een belangrijke. Om niet in de stortvloed van nieuws ten onder te gaan, hebben de Zweden de auto niet in Amerika geïntroduceerd, maar gekozen voor de AutoRAI, waar de vernieuwde S80 niet helemaal wordt ondergesneeuwd door ander, belangrijker nieuws.
De nieuwe S80 houdt in grote lijnen hetzelfde uiterlijk, maar er zijn wel een aantal herkenbare wijzigingen. Het front heeft een nieuwe grille met een vierkant honingraatpatroon dat is voorzien van een donkergrijze metallic coating. De grille is omlijst met een verchroomde rand en de panelen rondom de grille zijn nieuw, zodat de overgang naar de zijschermen en naar het eveneens nieuwe spoilergedeelte vloeiender verloopt.
Chroom is overigens een kenmerkend styling element van de vernieuwde S80, die verder is voorzien van verchroomde handgrepen in de portieren en verchroomde sierlijsten onder de zijruiten. Het ontwerp van de buitenspiegels is aangepast om de luchtweerstand te verminderen.
Ook de achterkant van de Volvo is 'gelift'. Zo bestaat het kofferdeksel uit één stuk en heeft het paneel voor de kentekenplaat een andere vorm en een verchroomde sierlijst. De achterlichten zijn kleiner zodat er plaats is ontstaan voor een bumperafdekrand. De bumper zelf is sterker afgerond en in lakkleur gespoten, met uitzondering van het beschermingspaneel aan de onderkant.
Nieuw in het interieur zijn de portierpanelen, die vloeiender aansluiten bij het dashboard. De voorportieren hebben nieuwe handgrepen, die beter onder handbereik zijn wanneer de portieren zijn geopend. Middenconsole en bedieningsknoppen hebben een donkerdere tint gekregen. Nieuw zijn ook de meters in het instrumentenpaneel. Bij de zescilinderversies van de S80 zijn de meters omlijst door ringen van gepolijst aluminium. De vijfcilinders hebben hetzelfde type instrumentenpaneel als de XC90, met dunne metalen randen. Het driespaaks houten sportstuur dat ook op de S60 en V70 wordt geleverd, is als optie verkrijgbaar.
Net als de S60 R en de V70 R krijgt ook de S80 een Four C chassismanagementsysteem, dat verschilt van de twee R-modellen omdat het in de S80 op voorwielaandrijving is afgestemd en bedoeld is om het comfort te verbeteren. Bij dit systeem wordt de schokdemping continu aangepast aan de kwaliteit van het wegdek. Wanneer de bestuurder sportief wil rijden, drukt hij op de Four C-knop en het onderstel wordt op een dynamische rijstijl afgestemd: de dempers krijgen een stuggere karakteristiek.
Naast het Four C-systeem wordt in de gefacelifte S80 ook de nieuwe 2.5 T vijfcilinder met lagedrukturbo geïntroduceerd die de 2.4 T vervangt. Met de grotere cilinderinhoud is een vermogenswinst verkregen van 10 pk. De 2.5 T levert 210 pk bij 5000 tpm, terwijl het koppel van 320 Nm wordt bereikt tussen 1500 en 4500 tpm.
De S80 2.5 T heeft een vanafprijs van € 41.415.