Volvo onthult klimaatplan

‘In 2040 klimaatneutraal’

Volvo XC40 P8

Volvo Cars presenteert vandaag zijn nieuwe klimaatplan. Daarin staat dat de CO2-voetafdruk per auto met 40 procent moet krimpen tussen 2018 en 2025. Vervolgens wil het Zweedse merk in 2040 volledig klimaatneutraal zijn.

Dat betekent meer dan alleen de elektrificatie van bestaande en nieuwe modellen, zo geeft het plan weer. Ook het proces (de productiefaciliteiten, kantoren en toelevering van onderdelen) gaat op de schop. De helft van de in 2025 verkochte Volvo’s moet volledig elektrisch zijn, wat bijdraagt aan 50 procent minder CO2-uitstoot per auto. Daarnaast moet vanaf dat jaar het distributienetwerk 25 procent minder uitstoten en moet minstens 25 procent van de kunststoffen in Volvo’s bestaan uit gerecycled plastic.

Maar, Volvo kijkt verder dan 2025. Of preciezer: het merk kijkt naar 2040. Mochten de plannen lukken, dan zijn de Zweedse autobouwers compleet klimaatneutraal tegen de tijd dat het vijfde decennium van het derde millennium aanbreekt. Dat betekent dat 100 procent van de nieuwe Volvo’s dan volledig elektrisch is en dat ook de volledige productieketen klimaatneutraal functioneert. Recycling en hergebruik van materialen spelen hierbij ook een belangrijke rol.

De ambitie die Volvo hiermee presenteert past binnen het Klimaatakkoord van Parijs uit 2015. Dat akkoord streeft naar een maximale opwarming van de aarde van 1,5 graad ten opzichte van het pre-industriële tijdperk. “Door onze ambitie veranderen we onze bedrijfsvoering niet alleen met mooie beloftes, maar met concrete acties”, duidt Håkan Samuelsson, president van Volvo Cars. Het merk begint zijn EV-offensief met de nieuwe XC40 Recharge. Vanaf heden komt van elk nieuwe Volvo-model een volledig elektrische variant op de markt. Of de autobouwer zijn doelen haalt, weten we over een jaar of twintig.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.