Volvo hangt prijskaartjes aan nieuwe motoren
De nieuwe motorenfamilie stoot minder CO2 uit, en dat is natuurlijk fijn voor de prijzen. De S60, V60, V70 en S80 met 181 pk sterke D4-dieselmotor vallen zo onder de magische grens van de 20 procent bijtelling.
De S60 met D4-motor, gecombineerd met een handbak, stoot 99 gram CO2/km uit. Met automaat stijgt die waarde naar 108 gram. De T5-versie blaast 139 grammetjes uit en met T6 komt-ie uit op 149 gram. De V60 met D4 en handbak ademt 102 gram CO2/km uit en met automaat 11 gram. De T5 en T6-versies houden het respectievelijk op 144 en 157 gram.
Voor de XC60, V70, XC70 en S80 komen deze waarden vanzelfsprekend iets hoger uit. Voor de Cross-Country-modellen betekent dat helaas altijd 25 procent bijtelling, maar de V70 en S80 komen als D4 mits voorzien van een handbak in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Bij de S60 en V70 is het helemaal feest, want daar geldt dit voordeel ook voor de versies met automaat. Goed nieuws dus voor de haastige rijder die een broertje dood heeft aan bijtelling: naast de wat tamme D2 biedt nu ook de 181 pk sterke D4 dit voordeel.
Nieuw voor de diesels is de i-Art-technologie. Hierbij wordt de druk van elke brandstofinector afzonderlijk in de gaten gehouden wordt in plaats van via een enkele sensor in de common rail. Dit heeft natuurlijk weer positieve gevolgen voor het verbruik en de uitstoot. Halverwege deze maand zijn de nieuwe DriveE-motoren te bestellen, medio november worden de eerste modellen geleverd.
Model D4 Kinetic T5 Kinetic T6 Momentum
S60 35.495 euro 37.995 euro (aut) 44.495 euro
38.495 euro (aut)
V60 37.495 euro 39.995 euro (aut) 46.495 euro (aut)
40.495 euro (aut)
XC60 46.995 euro 47.995 euro (aut) 54.595 euro (aut)
49.995 euro (aut)
V70 42.995 euro 45.495 euro (aut) n.v.t.
45.995 euro (aut)
S80 40.995 euro 43.495 euro (aut) n.v.t.
43.995 euro (aut)