Volvo: nieuwe motoren en 20 procent bijtelling
In mei kondigde Volvo de productiestart van de nieuwe tweeliter turbomotoren al aan, nu hebben de Zweden ook de bijbehorende specificaties vrijgegeven. In eerste instantie komen er twee benzinemotoren en één diesel beschikbaar. Later volgen meer smaken. De vermogens van de benzineblokken variëren van 140 tot meer dan 300 pk, de diesels zijn er met vermogens tussen 120 en 230 pk..
Bij de benzinemotoren trappen we af met de T5 van 245 pk, een viercilinder turbomotor die leverbaar is in de S60 (139 g/km), V60 (144), XC60 (157), V70 (149), XC70 (157) en S80 (144). Tussen haakjes de uitstoot in grammen CO2 per kilometer.
Een treetje hoger staat de T6 van 306 pk. Dit blok is voorzien van zowel een turbo als compressor en is alleen leverbaar in de S60, V60 en XC60. Een achttrapsautomaat is standard aanwezig, net als bij de modellen met T5-motor.
Het meest interessant voor de Nederlandse leaserijder is de nieuwe D4 twinturbo dieselmotor van 181 pk. In de S60 en V60 kom je zowel dit jaar als in 2014 in aanmerking voor 20 procent bijtelling, dat geldt voor de versie met handgeschakelde zesbak en voor de modellen met achttrapsautomaat. Dit bijtellingstarief is bij de V70 en S80 alleen van toepassing op de versies met handbak. De CO2-uitstoot van de S60 D4 is 99 g/km (108 met automaat), voor de V60 is dat 102 g/km (111 met automaat).
Een primeur voor de diesels is de zogenaamde i-Art-technologie, waarbij de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk in de gaten wordt gehouden in plaats van via een enkele sensor in de common rail. Hierdoor daalt het verbruik en de uitstoot. Volvo rept in het persbericht over de mogelijkheid tot de montage van een accupakket in het midden van de auto en en een electromotor aan voor- of achterzijde – het wachten is dus op nieuwe plug-in hybride-versies.
De Volvo's met nieuwe DriveE-motoren zijn vanaf halverwege september te bestellen, in week 46 (half november) worden de eerste auto's afgeleverd.