Volvo 760 wordt dertig

Volvo 760
Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760Volvo 760 EstateVolvo 760 EstateVolvo 760 EstateVolvo 760 EstateVolvo 760Volvo 760Volvo 760 Estate
Dit jaar vieren we het dertigjarig bestaan van de beroemde Volvo 760. Misschien wel de meest hoekige auto ooit. Dat kwam voort uit kostenbesparingen.

In februari 1982 werd de Volvo 760 voor het eerst aan de wereld getoond. Die auto is de geschiedenis ingegaan als de redder van Volvo. Hij werd ontwikkeld onder een slecht gesternte. Toen in 1975 de plannen voor het nieuwe model werden gemaakt, was net de energiecrisis gepasseerd. Ook het economische tij zat niet mee. De productie in het Zweedse Torslanda was veel te duur geworden en export was al helemaal niet meer lonend.

Aan de onderkant van het Volvo-programma was de 200-serie aangevuld met de Nederlandse 300-modellijn. Aan de bovenkant was er de noodzaak voor nog een nieuw model. Die moest voldoen aan de nieuwe eisen van de consumenten op het gebied van brandstofverbruik, emissie en veiligheid. Er is dus weinig veranderd sinds die tijd.

Volvo besloot een achterwielaangedreven auto te bouwen met een wielbasis die tien centimeter langer was dan die van de 240. Wel was de auto iets korter maar even breed en bovendien honderd kilo lichter. Uit kostenoverwegingen werd voor zaken als de ophanging en de transmissie aangepaste techniek gebruikt van de 240.

Om kosten te besparen drongen de boekhouders bij Volvo voor het project P31 aan op een model met rechte lijnen, vlakke plaatwerkdelen en bij voorkeur hoeken onder 90 graden. Het eerste design van Volvo-ontwerper Jan Wilsgaard was een hatchback-achtige auto en werd dan ook afgekeurd. De hoekige sedan, tevens van de hand van Wilsgaard, kwam wel door de ballotage. En voordeel van het hoekige ontwerp was dat er enorm veel ruimte in het interieur was. "Tussen alle ronde en gladde zeepbakjes van de concurrentie konden we ons daarmee onderscheiden en werd de 760 een mijlpaal," aldus Volvo.

Toen het ontwerp klaar was, moest er nog worden gewerkt aan de techniek. De eisen daarvoor veranderden dagelijks en de presentatie van het model werd dan ook uitgesteld. Aanvankelijk was de najaarsbeurs in Frankfurt in 1981 de plek waar de 760 zijn werelddebuut zou hebben. De projectnaam was inmiddels veranderd in 1155; ofwel vijf voor twaalf. Volvo had haast.

Uiteindelijk werd gekozen voor een vier cilinder turbo, een tot 2,8-liter opgeboorde V6 en een zescilinder lijndiesel van Volkswagen. De klanten kregen een auto die was uitgerust met een automaat, airco, zonnedak en stuurbekrachtiging. Die rijke uitrusting trok veel kopers over de streep. Later werd het 700-programma aangevuld met de wat kalere 740.

Uiteindelijk zijn 221.309 760's gebouwd; inclusief de 740 zijn dat 1.230.704 auto's. De techniek van de 760 heeft het uitgehouden tot het einde van de jaren '90. Toen stopte de productie van de V90, de laatste auto die zijn wortels vond bij de 700-technologie.

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.