AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen werkt aan sportauto
17
Als je over tien jaar vijf miljoen auto's wil produceren, moet je in elk marktsegment vertegenwoordigd zijn. Vandaar dat Volkswagen de oude droom om een sportauto te bouwen, weer aanwakkert.
Volkswagen baas Martin Winterkorn vertelt in de Duitse pers dat op de komende LA Auto Show in november een concept car voor een sportauto wordt gepresenteerd. Dat is niet voor het eerst, want in het verleden zijn we al de Concept R en de Eco Racer tegengekomen. Die zijn allebei meteen het museum ingerold. Het meest recente wapenfeit op sportauto-gebied is de GX3, die op het nippertje het productiestadium niet haalde. Maar dit keer is het menens, de productieversie van het studiemodel moet in 2011 klaar staan.
De Britten hebben bij een bron in Wolfsburg gehoord dat de auto de prestaties van een Golf GTI krijgt en het brandstofverbruik van een Polo. VW plaatst 'm in de klasse van de Lotus Elise.
Hij moet minder gaan wegen dan 1.000 kilo en voor onder de motorkap staan de 1,4-liter TSI met 160 pk en de 1,6-liter TDI met 125 pk op de verlanglijst. Het nieuwe model krijgt achterwielaandrijving en de zeventraps DSG. Als de productie werkelijk van start gaat, gebeurt dat op de lijnen van Karmann, die wel wat werk kunnen gebruiken.
Een sportauto bij VW is ook voer voor speculatie. Zo zou Audi - waarvan voor dit model spaceframe-technologie wordt geleend – zijn R4 op basis van deze auto gaan bouwen. Porsche zou geïnteresseerd zijn in de technische basis om een spirituele opvolger van de 914 te bouwen.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Polo Match Panoramadak 105pk 6bak 116000km!
- 2012
- 116.506 km
€ 8.950

Volkswagen T-Cross R-Line Business | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 16 km
€ 37.950

Volkswagen Tiguan R-Line Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Bekleding, leder 'Vienna' incl. stoelventilatie en elektrische bestuurderstoel
- 2025
- 15 km
€ 57.917
Lees ook
Nieuws
De nieuwe T-Roc is de eerste hybride Volkswagen in jaren
Nieuws
‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’
Autotest
Dubbeltest: Volkswagen Tayron vs. Mazda CX-60 - Plug-in hybrides in tussenformaat
Reportage
In Volkswagen-Audi-collectie van Audi Brussel zit een Lupo TDI die zeldzamer is dan een 911 uit 1972
Nieuws