Volkswagen Talagon: strakker en net niet de grootste
Enorme MQB'er, maar niet de allergrootste!
De ene automarkt is de ander niet en dus verkopen autofabrikanten elders heel andere modellen dan in Nederland. Zo ook in China, waar Volkswagen een bijna ondoorgrondelijke berg modellen verkoopt die je in Nederland helemaal niet kent. Een daarvan is de Volkswagen Talagon: een flinke SUV die nu is opgefrist.
Hoewel de nadruk van onze verslaglegging ligt op de Europese en Nederlandse automarkt, houdt AutoWeek de internationale autowereld natuurlijk ook goed in de gaten. We kunnen lang niet alles behandelen, maar sommige nieuwkomers zijn om welke reden dan ook toch interessant om in vogelvlucht te behandelen. Dat is de reden dat je zo nu en dan nieuwe Tata's, Suzuki's, Toyota's of Volkswagens voorbij ziet komen die nooit Europees asfalt onder hun wielen krijgen. Vandaag hebben we er weer een te pakken die we je niet willen onthouden: de vernieuwde Volkswagen Talagon.
Volkswagen Talagon: het origineel.
Want wat is een Talagon nou weer? Een SUV. Een van de vele die Volkswagen in China voert en die je hier niet kent. Volkswagen heeft in China twee grote samenwerkingsverbanden: FAW-Volkswagen en SAIC-Volkswagen. Ze verkopen los van elkaar al dan niet met elkaar overlappende modellen. Zo heeft FAW-Volkswagen de ID7 Vizzion en de ID4 Crozz en ID6 Crozz op het menu. De ID4 Crozz en ID7 Vizzion komen overeen met de ID4 en ID7 die je hier kent. SAIC-Volkswagen verkoopt er weer net even andere varianten van in de vorm van de ID4 X en ID7 S.
Het cross-over- en SUV-gamma van de twee bedrijven is pas écht complex. Hou je vast: FAW-Volkswagen verkoopt in China de hier bekende T-Roc, maar ook een langere variant van de hier bekende T-Cross die daar Tacqua heet. Daarboven staan de Tayron en Tayron X die helemaal niets met de in Europa kersverse Tayron te maken hebben, maar ook de Talagon en Tavendor. Pakken we het cross-over- en SUV-gamma van SAIC Volkswagen erbij, dan hebben we de T-Cross, Tharu, Teramont, Teramont X, Tiguan L, Tiguan L Pro, ID4 X, ID7 X en Viloran voor je op te sommen.
De Volkswagen Talagon vanbinnen.
Terug naar de Talagon. De Volkswagen Talagon werd in 2021 gepresenteerd en is een 5,15 meter lange mengelmoes van een SUV en een MPV. Volkswagen omschrijft het gevaarte zelf als een SMV, een Sport Multi-Purpose Vehicle en daar hebben we het maar mee te doen. Hij staat op het MQB-platform van de Volkswagen Group, net als de Teramont/Atlas. Zijn wielbasis bedraagt 2,98 meter. Met deze afmetingen is hij net zo groot als de in China nog op de markt te verschijnen Teramont Pro die we eerder al omschreven. Het grootste MQB-model is de Talagon overigens niet. Dat is deze maar liefst 5,35 meter lange Viloran geheten MPV. FAW-Volkswagen - dat de Tavendor voert - heeft een trede onder de statusladder de Tavendor in het aanbod. Die heeft een compleet andere designtaal en deelt zijn wielbasis met de Talagon, maar is met een wagenlengte van 4,94 meter weer kleiner. Zijn we er nog?
De facelift van de Volkswagen Talagon dient eigenlijk als flinterdun excuus om de waanzin van het Chinese VW-aanbod aan te geven. Dat past er prima bij, want de facelift zelf is ook aan de dunne kant. De SUV krijgt een mild herzien front en een vernieuwde achterlichtpartij. Hij komt zowel met als zonder R-Line-opsmuk beschikbaar en krijgt in ieder geval een 272 pk krachtige 2.0 TSI. Het pre-faceliftmodel is in China met 186 pk en 220 Nm sterke 2.0's te krijgen én er is een variant met een 2.5 V6 van 299 pk.