Volkswagen T-Roc en T-Roc Cabrio gefacelift
Cabrio blijft, R zwaait af
De Volkswagen T-Roc is na vier jaar dienst wel toe aan een frisse neus. Vandaag wordt hij in Hannover onthuld. Wij zijn erbij en weten je er nu al alles over te vertellen.
Highlights
- R verdwijnt
- Cabrio blijft
- Led-koplampen standaard
- Ook niveau 2 autonoom
Toen de Volkswagen T-Roc eind 2017 op de markt kwam, was het bepaald geen pionier. Dat compacte cross-overs de toekomst zijn, hadden andere merken al veel eerder ontdekt en Renault maakt daar sinds 2013 dan ook de dienst uit met de Captur. Dat neemt niet weg dat er best nog plek was voor een Volkswagen en de T-Roc rolde in zijn huidige vorm dan ook meer dan een miljoen keer de fabriek uit. Ruim 17.000 daarvan gingen op de trein naar Nederland. Ter vergelijking: in diezelfde vier jaar werd de Captur 23.500 keer verkocht, dus de T-Roc deed het alleszins behoorlijk. Opmerkelijk was dat de T-Roc er sinds vorig jaar ook als cabriolet is; bepaald geen gewoonte meer, zeker niet in dit segment. Evenmin alledaags in deze klasse is de R, met zijn 300 pk een van de rapste compacte cross-overs.
Wel R, niet voor ons
We hebben goed nieuws voor je en slecht nieuws. Om het slechte maar gehad te hebben: de T-Roc R overleeft weliswaar de facelift, maar niet in ons land. De Nederlandse importeur ziet onvoldoelde reden deze topuitvoering nog langer in de showrooms te houden. Het goede nieuws daarentegen is dat de cabriolet ook meelift op de facelift en die blijft wél in het Nederlandse gamma.

Volkswagen T-Roc
Uiterlijk de meest opvallende vernieuwing is de verlichte strip die de dagrijverlichting verbindt en in het midden het logo raakt. De bumpers zijn nieuw, wat je met name ziet aan de anders gevormde luchtinlaten onder de koplampen.
Matrix-koplampen
De koplampen zijn vanaf de facelift standaard led, tegen meerprijs wordt dat IQ.Light Matrix met dynamische grootlichtassistentie. Ook de achterbumper is nieuw vormgegeven en de achterlichtunits zijn anders ingedeeld. Dynamische richtingaanwijzers zijn een optie en er zijn nieuwe wielen van 17 to 19 inch.

Volkswagen T-Roc
Digitale klokken
Vanbinnen is de bekleding van het dashboard met een zachte schuimlaag gevuld, wat een meer hoogwaardig gevoel moet geven. Het infotainmentscherm is niet langer geïntegreerd, maar staat een stukje uit het dashboard. Het stuurwiel is vernieuwd en de bediening van de klimaatregeling gaat voortaan met aanraakbediening. De digitale cockpit, tot dusverre voorbehouden aan de duurdere versies, is voortaan standaard in elke T-Roc en het aanbod ADAS-systemen is uitgebreid, waaronder Travel Assist. Infotainment is voorzien van de derde, nieuwste generatie Modular Infotainment Toolkit (MIT3). De portieren zijn met een hogere kwaliteit materiaal bekleed.

Volkswagen T-Roc Cabrio
Ook de Cabriolet geniet alle genoemde vernieuwingen en behoudt zijn drielaags stoffen kap, die in negen seconden is weggevouwen. Dat kan rijdend tot 30 km/h. Opmerkelijk is dat de T-Roc als cabrio een stuk groter is. De wielbasis meer vier centimeter meer teneinde het dak kwijt te kunnen zonder al te veel concessies aan de ruimte voor achterpassagiers te doen. De cabrio wordt overigens niet, zoals de dichte T-Roc, gebouwd in Portugal, maar bij Karmann in Osnabrück.
Zes hand, zeven DSG
Onder de motorkap kun je straks kiezen uit de 1.0 TSI driecilinder met 81 kW (110 pk) en 200 Nm koppel, de 1.5 TSI viercilinder met 110 kW (150 pk, 250 Nm) en de 2.0 TSI met 140 kW (190 pk). Die tweeliter krijgt standaard 4Motion vierwielaandrijving. Schakelen gaat in de lichtste met een handbediende zesbak, de 150 pk krijgt standaard de zesbak of als optie een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling. De 190 pk krijgt die DSG altijd. Deze uitvoering is niet beschikbaar voor de Cabrio.
Wat betreft het luxeniveau komt er een instapper, gewoon T-Roc genaamd. Daarboven staat de Life, weer een stapje hoger de Style en als sportieve variant komt er een R-Line. De Style heeft verticale dagrijverlichting aan de buitenste kanten van de lucthinlaten, terwijl de R-Line die verlichting rondom de inlaten heeft. Nederlandse uitvoeringen en prijzen van de vernieuwde Volkswagen T-Roc en T-Roc Cabriolet volgen binnenkort. Later deze week op deze site een video van de T-Roc facelift. Het is nog wel even geduld hebben, want de vernieuwde T-Roc komt pas in maart volgend jaar naar de showrooms.
PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc
Uitgelicht aanbod

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI R-Line
- 2022
- 25.640 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150 pk Sport - Panoramadak - Navi - Apple Carplay/Androi
- 2019
- 69.416 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Style 110KW-150PK, 17" Kulmbach antraciet, zwart dak, trekhaak, climatronic, chrome dakrail, navigatie, privacy glas, acc,pdc voor en achter, carplay / android auto, NL auto 1e eigenaar dealer onderhouden
- 2019
- 79.995 km
Lees ook

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest

Hoe moet je je camper verzekeren in een stalling?

Xpeng X9: slimme concurrent voor ID Buzz?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.