Volkswagen ID3 wéér vernieuwd: meer vermogen en verbeterd interieur
Belangrijk irritatiepunt weggenomen
De elektrische Volkswagen ID3 werd een jaar geleden gefacelift en krijgt nu al een tweede opfrisbeurt. Vanbuiten verandert er niets, maar de ID3 krijgt wel een verbeterd binnenste en de ID3 Pro S is voortaan krachtiger dan voorheen.
De Volkswagen ID3 werd in maart 2023 gefacelift. Inmiddels zijn we een jaar verder en acht Volkswagen de tijd rijp voor een tweede moderniseringsronde voor z'n elektrische hatchback. De wijzigingen zijn niet uiterst ingrijpend, maar toch omvangrijk. De Volkswagen ID3 Pro S is en blijft de motorversie met het grotere 77-kWh accupakket. Dat voedt voortaan echter een elektromotor die 231 pk levert. Tot op heden was de Pro S net als de Pro-modellen 203 pk sterk. Een kleine 30 pk winst dus. Afhankelijk van de markt moet je hier overigens voor bijbetalen.
Dankzij het extra vermogen zoemt de ID3 Pro S in 7,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Hier wint de ID3 Pro S dus 0,8 seconden. De actieradius is met 559 kilometer onveranderd. De software van de ID3 Pro S bereidt het accupakket voortaan voor op de volgende snellaadbeurt. Dat betekent dat je aan de DC-lader sneller met het maximale laadvermogen (175 kW) kunt laden. Dit moet met name in de winter enkele laadminuten schelen.
Volkswagen ID3: zonder keuzeknop aan het instrumentarium en met vernieuwd infotainmentsysteem.
Ook is er nieuws dat betrekking heeft op elke ID3 en dus niet slechts op de Pro S. De Volkswagen ID3 wisselt zijn 12-inch infotainmentscherm namelijk om voor een groter display met een diagonaal van 12,9 inch. Het scherm is dus groter, maar er draait ook vernieuwde software op die onder meer een aangepaste menustructuur naar het systeem brengt. Maar er is meer. Kijk maar eens naar het digitale display achter het stuurwiel. Daaraan zat eerder nog de draaiknop waarmee je de rijrichting kon kiezen. Die draaiknop verhuist een verdieping omlaag en keert terug in de vorm van een 'stengel' die aan de rechterzijde van de stuurkolom is gehuisvest. Net als in de ID7. Dat betekent ook dat de stengel waarmee je de ruitenwissers bediende hier verdwijnt. De ruitenwissers bedien je nu met de stengel aan de linkerzijde van de stuurkolom.
Ook vernieuwd: het stuurwiel. De volumeknoppen op de rechterspaak zijn verdwenen en keren in de vorm van een zogenoemde slider op de linkerspaak terug. Naar een volgend of vorig nummer of radiostation springen gaat voortaan met behulp van een vergelijkbare slider op de rechterspaak. Volkswagen neemt een veelgehoord punt van irritatie weg door de aanraakgevoelige sliders die onder het infotainmentscherm zitten nu wél te verlichten, een aanpassing die we al bij de facelift van vorig jaar verwachtten. De kunstmatige intelligentie aan boord van de ID3 is voortaan ook aan ChatGPT geknoopt en dat betekent dat de spraakcommando's die je kunt geven een stuk natuurlijker moeten voelen.
Volkswagen voegt verder onder meer uitstapwaarschuwing toe aan het leveringsgamma van de ID3. Ook nieuw is wat Volkswagen de Wellness App noemt: een in het infonmaintsysteem ondergebrachte applicatie waarmee je standen kunt selecteren als Fresh Up, Calm Down en Power Break. In deze modi worden onder meer de sfeerverlichting, het volume en de klimaatregeling aangepast. Tot slot introduceert Volkswagen een uitgebreid audiosysteem van Harman Kardon in de ID3 Pro S, al is dit systeem optioneel.
Prijzen en specificaties voor de Nederlandse markt volgen.