Volkswagen Golf GTI richting 400 pk dankzij Mountune
Enorme krachtkuur
Hoewel de splinternieuwe achtste Volkswagen Golf GTI niet lang meer op zich laat wachten, is de rek er voor de huidige nog niet uit. Dat blijkt wel uit de prestaties van Mountune. Die weten het vermogen van de sportieve Golf naar een nieuw niveau te tillen.
De zevende generatie van de Volkswagen Golf geeft het stokje inmiddels door aan de achtste. De GTI-versie van de nieuwe Golf laat alleen nog heel even op zich wachten. Mountune springt erop in door de uitgaande GTI nog eens flink op te peppen. De normaal gesproken 230 pk sterke GTI gaat na een krachtkuur van dat bedrijf alle grenzen over. De Clubsport (S), de TCR en zélfs de R leggen het qua vermogen af tegen de GTI met de 'Stage 2'-behandeling van Mountune. Maar liefst 385 pk en 510 Nm haalt men uit de 2.0 TSI.
Om dat mogelijk te maken heeft Mountune onder andere de turbo van de Golf R gemonteerd, het motormanagement aangepast en pakkingen vervangen voor stevigere exemplaren. Volgens de tuner is het geheel voldoende getest om te kunnen garanderen dat de boel heel blijft. Wanneer de bestuurder de techniek wil sparen en minder vermogen wenst aan te spreken, kan dat via een bedieningspaneel worden ingesteld. Een en ander kost minimaal € 2.350.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TSI GTI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.880 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 169 kW / 230 pk bij 4.700 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.268 mm / 1.799 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.626 mm |
Massa leeg | 1.286 kg |
Laadvermogen | 574 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 690 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |