AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
51

Beste koop

Volkswagen Golf GTI Performance

  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
26 mei 2017 om 13:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 17 2017
AutoWeek 17 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 17 2017

Of de GTI Performance een lichte teleurstelling is na een middagje rijden met de Golf R? Absoluut niet.

Kijk maar naar de specificaties. De Performance heeft bijna net zo veel koppel, maar dan wel bij een iets lager toerental. En ook zijn maximale vermogen, 245 pk in plaats van de 230 pk van de standaard GTI, komt bij een lager toerental vrij. Dat vertaalt zich in een motor die opmerkelijk goed oppakt en eigenlijk net zo vlot overkomt als zijn snellere broer.

Op de sprint van 0-100 km/h is hij dan ook slechts 1,1 seconde trager en daarmee nog altijd heel erg snel. Wat vooral indruk maakt, is het brede toerenbereik waarin het maximale koppel beschikbaar is. In de praktijk komt het erop neer dat de 2,0-liter altijd goed bij de les is en dat maakt deze GTI tot een erg lekkere auto. Geef vol gas in de twee en je zit heel snel boven de 100 km/h.

In tegenstelling tot de R heeft de GTI geen 4Motion, dus al het vermogen gaat naar de voorwielen. Daarmee kan de voortrein echter heel goed overweg en dankzij het sperdifferentieel houd je ook in snelle, korte bochten voldoende grip. Zodoende mis je die vierwielaandrijving niet. Bovendien maakt het deze GTI bijna 100 kg lichter dan de R.

Meerprijs gerechtvaardigd
De ronduit perfecte zitpositie levert een belangrijke bijdrage aan het rijplezier. De stoelen – met die prachtige ruitjesbekleding – zijn top en bieden veel houvast. Net als de R stuurt de GTI Performance direct en geeft het systeem je het gevoel van totale controle, zonder daarbij heel erg communicatief te zijn. Dat wordt door sommigen als nerveus ervaren en dat is wel het laatste wat men bij VW wil. Er valt echter goed mee te leven, deze Golf verschaft je volop rijplezier.

Ook het motor- en uitlaatgeluid zijn rauw genoeg en doen niet veel onder voor dat van de R met zijn dure sportdemper. Hoeveel beter de remmen zijn dan die van de standaard GTI kunnen we niet beoordelen, dat ze zeer goed vertragen weten we wel. De voorste remklauwen zijn in dit geval rood. Het interieur van de zevende generatie Golf is van grote klasse en in de GTI en GTI Performance maakte het conventionele instrumentarium plaats voor het Active Info Display, dat je zelf kunt configureren. Alles bij elkaar vinden we de meerprijs van € 1.640 volkomen gerechtvaardigd en vinden wij de GTI Performance de beste keuze als je een snelle Golf wenst. Wil je DSG, dan zit je sowieso vast aan deze versie, de gewone GTI is er alleen met handbak.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Golf Volkswagen Golf

Uitgelicht aanbod

    1.5 TSI Comfortline Business

    Volkswagen Golf 1.5 TSI Comfortline Business

    • 2018
    • 47.800 km

    € 21.500

    1.4 TSI GT Sport Business

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GT Sport Business

    • 2008
    • 119.108 km

    € 7.500

    1.4 TSI GTE Connected Series

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Connected Series

    • 2015
    • 124.500 km

    € 7.000

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Hyundai i30 Fastback N - Renault Mégane RS Trophy - Volkswagen Golf GTI TCR - Triotest

Hyundai i30 Fastback N - Renault Mégane RS Trophy - Volkswagen Golf GTI TCR - Triotest

Circuittijgers voor op straat of straattijgers voor op het circuit? Met de Hyundai i30 Fastback...

Lees meer
Renault Mégane RS Trophy vs. Volkswagen Golf GTI TCR - Dubbeltest

Renault Mégane RS Trophy vs. Volkswagen Golf GTI TCR - Dubbeltest

72

Met de Golf GTI TCR heeft Volkswagen de heftigste GTI ooit gelanceerd. Maar kan de Volkswagen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    3
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    3
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 wordt feesteditie

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 wordt...

    35
    • 24 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)

    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion...

    5
    • 21 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

    4
    • 21 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    1
    • 20 februari 2021
Merk
Merk
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    3
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 6 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen belicht Project Trinity

    Volkswagen belicht Project Trinity

    27
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden...

    149
    • 5 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air updates

    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air...

    94
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    3
    • 4 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep