Volkswagen belicht ID.3 en opent orderboeken
330, 420 of 550 kilometer actieradius
Volkswagen heeft de orderboeken geopend van zijn eerste EV die op het MEB-platform is geplaatst: de ID.3. Wie een aanbetaling van € 1.000 doet, kan alvast een productieplek reserveren. Verder krijgen we bergen informatie over de elektrische hatchback die vanaf volgend jaar zomer in Nederland wordt geleverd.
Volkswagens eerste model die onder het ID.-label gevoerd gaat worden, houdt de gemoederen al even bezig. Tijdens een speciaal evenement heeft het merk een grote hoeveelheid informatie vrijgegeven over de ID.3. Wie een aanbetaling van € 1.000 doet, kan een productieplek van een speciale first-edition reserveren. Van die eerste reeks ID.3's komen wereldwijd 30.000 stuks beschikbaar. Die eerste editie is voorzien van wat Volkswagen "de middelste batterijoptie" noemt. Die heeft een 58 kWh-groot accupakket en haalt daarmee een WLTP-bereik van 420 kilometer. De variant met de kleinste actieradius heeft een 45 kWh groot accupakket en komt 330 kilometer ver terwijl de topversie, die een accu met een capaciteit van 77 kWh heeft, een rijbereik van 550 kilometer moet kunnen halen. De 330 km-versie gaat in Nederland "minder dan € 30.000" kosten terwijl de middelste versie dus onder de € 40.000 begint. Volkswagen Nederland mikt erop de vanafprijs van de topversie, dus met een rijbereik van 550 kilometer, onder de € 50.000 te houden.
De definitieve specificaties en prijzen van alle versies worden vrijgegeven als de productieversie later dit jaar wordt gepresenteerd tijdens de IAA van Frankfurt die in september zijn poorten opent.
Volkswagen Nederland zegt te verwachten dat binnen twee jaar 15 tot 20 procent van alle in ons land verkochte auto's (zo'n 50.000 stuks) van het merk volledig elektrisch is. Volkswagen levert de ID.3 in Nederland met zes jaar gratis onderhoud én gratis apk-keuringen bij de Volkswagen-dealers. Zaken als remschijven, remblokken, ruitenwissers en bijvoorbeeld het vervangen van banden vallen niet binnen deze regeling.
De productie van de ID.3 begint eind dit jaar. Deze pre-booking geldt voor 29 Europese markten, maar Volkswagen noemt Nederland, Duitsland, Noorwegen, Frankrijk, Engeland en Oostenrijk als de belangrijkste afzetmarkten. Aanvankelijk wil Volkswagen 100.000 ID-modellen per jaar in Zwickau gaan bouwen. Later moeten dit er maar liefst 300.000 zijn. Let wel, dit zijn niet alleen ID.3's.
Volkswagen typeert de ID.3 als een model dat midden in het ID.-gamma is geplaatst en dat betekent niet alleen dat er auto's boven komen te staan - we kennen immers al concept-cars als de ID. Buzz, ID Crozz en ID Vizzion, maar dat er ook een of meerdere modellen onder worden geplaatst. Derhalve zou je kunnen rekenen op de komst van ID-modellen met namen als ID.2, ID.4 enzovoort. In een gesprek met onder andere AutoWeek zegt Jürgen Stackman, lid van de Raad van Bestuur van Volskwagen, dat in Frankfurt een voorproefje van een tweede, groter ID-model wordt getoond, een auto die waarschijnlijk in camouflagetrim zijn showdebuut maakt.
ID.3 1st
Zoals gezegd is de ID.3 1st een speciale introductieversie van Volkswagens eerste model van de elektrische ID.-familie. Deze in vier kleuren leverbare ID.3 heeft onder meer lichtmetalen wielen, voice control, DAB+ en airco. Ook deze introductieversie, met een rijbereik van 420 kilometer, moet "minder dan € 40.000" gaan kosten. De ID.3 1st-edition is perdirect te reserveren. De registratie valt tussentijds kosteloos te annuleren. Op moment van schrijven zijn 108 exemplaren gereserveerd. Als alle ID.3's 1st zijn vergeven, komen de basisversies beschikbaar.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID3
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID3 Pro 58 kWh Automaat - € 2000,- subsidie mogelijk! Ingeschat actieradius: 375 KM, Navigatie, Stoelverwarming, Matrix Led, All season banden
- 2021
- 21.102 km

Volkswagen ID3 77kWh 204pk Pro S | Warmtepomp | Massage stoelen | Subsidie
- 2021
- 15.000 km

Volkswagen ID3 58kWh 204pk 1ST Plus, Trekhaak, Subsidie mogelijk
- 2020
- 49.872 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (228) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.