AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's worden definitief

Tot 45 procent

Nio EL8

Binnen de Europese Unie is voldoende steun voor de verhoging van Europese invoerheffingen op Chinese elektrische auto's. Dat heeft de Europese Commissie gezegd in een verklaring.

Het gaat om een verhoging met percentages die oplopen tot 45 procent, in plaats van de standaardimportheffing van 10 procent. Het besluit is een tegenreactie op de goedkope elektrische auto's die China op de Europese markt brengt, waardoor volgens een analyse van de Europese Commissie er geen eerlijke concurrentie is. De Chinese auto's kunnen zo goedkoop zijn omdat China de auto-industrie zwaar zou subsidiëren.

Een aantal tarieven is iets verlaagd zoals bij SAIC, Geely en Tesla. De drie krijgen een strafheffing van respectievelijk 35,3 procent (was 36,6 procent), 18,8 procent (was 19,3 procent) en 7,8 procent (was 9 procent). Voor BYD blijft het 'straftarief' 17 procent. De percentages komen bovenop de standaard importheffing van 10 procent.

China ontkent de oneerlijke praktijk en heeft als vergelding gedreigd met heffingen op Europese producten, zoals zuivel, cognac, varkensvlees en auto's. De EU onderhandelt intussen wel met China verder over een oplossing in dit handelsconflict. Die oplossing moet in lijn zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie, aldus de verklaring.

Onder meer Duitsland en Hongarije hebben tegen het opleggen van de tarieven gestemd, uit vrees voor het ontketenen van een handelsoorlog met China. De stemming had vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden

Lezersreacties (161)

Reageren
Sub-reacties inklappen
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 12
Mooi? Juist gunstig voor de Duitse auto-industrie. China zal Duitsland ( i.v.m. het tegenstemmen ) bevoordelen. Realiseer je wel dat Nederland na Spanje de grootste varkensvleesexporteur is en dat dit na tegenmaatregelen van China tot een miljardeninkomstenderving zal leiden.
Gewijzigd door auteur
Ty5654
Ty5654
  • 14
De reacties van China zijn over het algemeen steeds gematigd geweest omdat ze enorm exportafhankelijk zijn. De Canada, Turkije, de VS, India hanteren allemaal nog veel hogere importtarieven op Chinese elektrische auto's. Ze kunnen niet al die landen afstraffen zonder zelf veel pijn te lijden. De Europese reactie is juist nog gematigd t.o.v. de andere landen. De deur wordt niet volledig gesloten en Europa blijft bereikbaar als afzetmarkt maar het zal moeilijk worden om de Europese concurrenten volledig uit de markt te prijzen door een gigantisch kunstmatig gecreërde overproductie. Moest de situatie omgekeerd zijn, zou China geen seconde aarzelen om zijn markt af te schermen. Ze hebben dit in het verleden ook constant gedaan door joint ventures te vereisen.
Gewijzigd door auteur
joop s
joop s
  • 2
KvK: Nederland exporteerde in 2023 voor meer dan 30 miljard euro naar China. China zal gerichte tegenmaatregelen nemen tegen de 10 voorstemmers waaronder NL (5 tegen 12 onthoudingen). Zuivel en varkensvlees zijn belangrijke export producten richting China. Het blad "de Boerderij" ziet nu al dat Nieuw Zeeland de zuivel export naar China aan het overnemen is en de varkensboeren zullen de andere klap moeten opvangen. En dat met de BBB in de regering. Daarnaast zullen we niet veel merken van deze import heffing. Oost-Europa zal meer Chinese bedrijven gaan verwelkomen en bv Volvo zal alle wagens voor de Europesche markt in Europa of de USA gaan maken.
TLF
TLF
  • 17
Zuivelexport (incl. babyvoeding) naar China is al ingestort door een sterk afgenomen vraag naar zuivel in China in combinatie met opgevoerde productie lokaal. De export van varkensvlees heeft wel een flinke omzet, maar we verdienen daar als BV NL nauwelijks iets aan terwijl we wel zitten met de problemen (milieu, enorme misstanden in de veeteelt, mestfraude, 500.000 door de agro-industrie en BBB-ers uitgebuite arbeidsmigranten...). De meeste andere export naar China is logistiek en doorvoer, ook minimale marges.
Chad 8462532
Chad 8462532
  • 6
Laat ik dan eens met een onvervalste complottheorie komen: misschien heeft NL ook wel juist om die reden vóór gestemd, om zo de export van veeteeltvlees aan banden te leggen. Enig idee hoeveel veeteeltdieren er in ons land zijn (dus koeien, varkens, schapen en kippen)? 500 miljoen. Een half miljard! Een groot deel van de stikstofproblematiek en de aanstaande problemen met onzuiver oppervlaktewater in strijd met EU-regels is daaraan te danken. Wellicht heeft het kabinet wel geredeneerd dat dit een goede manier is om die sector door afnemende marktvraag te verkleinen. Dan kunnen ze China de schuld geven en die zullen daar niet wakker van liggen. Zo komt er ook ruimte voor woningbouw. Ik heb geen bewijs dat het zo gegaan is, maar ik zeg wel: elk nadeel hep zijn voordeel.
Durashift
Durashift
  • 0
Ik denk het ook, als de tegenmaatregelen komen vanuit China, dan is dat een natuurlijke inkrimping van de varkenshouderijen over enige tijd.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 0
Dat is geen natuurlijke inkrimping maar vernietiging van onze economie. En niet alleen hiermee, maar ook door torenhoge energieprijzen door het gevoerde beleid.
Springertje
Springertje
  • 6
Intensieve veetelt. We hebben er veel lasten, last van en relatief minimale economische belangen.
Ty5654
Ty5654
  • 1
China moet nog altijd meer dan 1 miljard monden voeden. Hierdoor zijn ze eerder voorzichtig met sancties op voeding.
Reinaart
Reinaart
  • 34
Dat Nederland minder varkensvlees kan exporteren is alleen maar positief. Voor intensieve veeteelt is in Nederland geen ruimte. Lost direct een deel van het co2 en mestprobleem op. Win-win dus.
v d Heyden
v d Heyden
  • 10
Jij hebt geen familie in de agrarische sector, daar vinden het ze niet echt een win-win, dus.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 10
Ik begrijp je punt. Elke verandering brengt winnaars en verliezers met zich mee. Maar als je iets uitzoomt moet je concluderen dat het vanuit de meeste perspectieven, waaronder milieu, bezien erg onlogisch is dat vanuit Nederland vlees de hele wereld over getransporteerd wordt. De globalisering is hierin compleet doorgeslagen. Nederland als vleesfabriek van Europa moet genoeg zijn. Dit biedt kansen voor bedrijven in zowel China als Europa.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 3
Dan ook geen koffie meer drinken, het is compleet doorgeslagen dat al die koffiebonen de hele wereld over getransporteerd worden, Brazilië als koffiefabriek voor Zuid-Amerika moet genoeg zijn.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 3
Wacht effe. Die vergelijking gaat mank. Koffiebonen kunnen niet overal groeien. Maar varkens kunnen gewoon in China gehouden worden. De beesten worden wel weer slecht behandeld daaro, das weer een ander verhaal. Wanneer we in NL onze eigen koffiebonen kunnen groeien (en avocados, kiwi's etc) dan is wereld transport wellicht niet nodig
Marcel21674
Marcel21674
  • 1
Koffie zou je hier in kassen kunnen laten groeien, lukt met andere trpische planten etc. ook prima. Onzin dus.
We kunnen alles in eigen beheer maken, maar die industrie is al jaren lang vakkundig naar de klote geholpen. Daar zijn we nog steeds mee bezig, want owee als er een fabriek in de buurt staat...
Gewijzigd door auteur
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 1
In kassen….uhu, dan kost je koffie het 4 dubbele en drinkt niemand het meer.
Zoals hierboven gezegd, die varkens kunnen ook in China worden gehouden.
Marcel21674
Marcel21674
  • 0
Recies da dus, dan kost de koffie het 4 dubbele. Dubbele standaard niet!
Dat we koffie dd wereld overslepen is niet erg, want stel je voor dat de koffie 4x zo duur word, maar varkens moeten ze daar maar fokken, omdat dat jou beter uitkomt?
Marcel21674
Marcel21674
  • 2
idd. geen electronica meer uit azie, kleding uit india of turkije, marmer uit italie geen auto's meer uit amerika japan korea etc.
Ondoordacht gezeik...
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 1
Je vindt het wel logisch dat jouw volgende printer, telefoon, stofzuiger en zonnepaneel uit China komt?
Het is logisch dat Nederland veel voedsel produceert, want wij wonen in een vruchtbare rivierdelta.
RobSmith
RobSmith
  • 5
Ach als je familie in de auto toeleverings industrie hebt wordt je ook niet blij van de Chinese EV export tegen dumpprijzen, kortom 't is altijd wat.
Audiq
Audiq
  • 1
Vd heyden. Nl zit al op 18 mlj en gaat al rap richting de 20 mlj mensen. De agrarische sector wist dus al gisteren dat er morgen geen toekomst voor ze is. Mensen gaan nu eenmaal voor. De richting is dus niet de verrassing. Enige onduidelijkheid was, hoe snel? Welnu. Snel.
Marcel21674
Marcel21674
  • 0
Dat is ook gekkenwerk, maar zelf gecreerd. We willen alles zo goedkoop mogelijk en we willen vooral geen stinkende fabrieken in onze buurt hebben.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 14
Precies. Daarbij is het ook idioot dat er subsidie gaat naar varkensboeren, dus iedere buitenlandse strafheffing is terecht. Minder, minder export van varkensvlees. Lost ook mestoverschot op, stikstofuitstoot, kan de woningbouw weer verder. Hoop dat China deze maatregel doorzet!
Hooked2U
Hooked2U
  • 1
Het is niet alleen varkensvlees hoor, voor 14,3 miljard wordt er naar China geëxporteerd dat verlies kan Nederland niet dragen. En dan heb ik het nog niet over werkgelegenheid gehad.
lennie
lennie
  • 5
Nederland heeft helemaal geen maakindustrie. De export bestaat vooral op opslag en overslag. Dat levert ons niks op. De haven kost vooral veel ruimte en levert veel vervuiling op.
joop s
joop s
  • 2
Volgen de KvK exporteerde Nederland in 2023 voor meer dan 30 miljard euro naar China. En Importeerde we meer dan 44 miljard.
Die 14.3 miljard is het handelstekort met China.
lennie
lennie
  • 4
Hoeveel daarvan is in NL geproduceerd? Nauwelijks iets. Paar chipmachines die we ook aan anderen zo kwijt raken. We hebben verder helemaal geen maakindustrie.
Marcel21674
Marcel21674
  • 0
We hebben geen maak industrie meer, omdat dat allemaal om zeep geholpen is.
Denk bv. aan fokker, dsm, daf, damen.
Alkemaal mooie bedrijven waar nogʻ weinig of niks van over is.
Hooked2U
Hooked2U
  • 2
Win win noem het maar verlies, als China Nederland aanpakt verlies je 14,3 miljard aan inkomsten.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 6
Ik ben benieuwd naar de onderliggende calculatie. Bij verliezers heb je ook altijd winnaars. De winnaars zijn de innovators die niet in het verleden blijven hangen en alles bij het oude willen laten maar hun kansen zien en pakken.
RnB
RnB
  • 0
Als die waarde staat voor de winst/opbrengst dan is dat dus ca. 1,4% van het BBP.
Maar als het omzet is, dan is de winst daar een fractie van.
Hooked2U
Hooked2U
  • 2
Ik lach me rot dat de hele EU1 een valkuil voor hun eigen aan het graven is. Straks ligt de hele Duitse autoindustrie plat, Nederland exporteerde voor 14,6 MILJARD naar China in 2022 en dat was groeiende. kijken wat er dan gebeurt.
Gewijzigd door auteur
TLF
TLF
  • 7
Omzet/exportwaarde is niet hetzelfde als inkomsten. Zoveel verdient NL hier echt niet aan.
b0mmel
b0mmel
  • 4
Laten we het hopen, we moeten onze afhankelijkheid van China op alle fronten afbouwen.
RobSmith
RobSmith
  • 1
En een hoop minder mest dus, want al maar ingevoerd veevoeder van elder hier omzetten in Mest voor anderen is gewoon géén goed idee.
Audiq
Audiq
  • 0
Minder varkens minder stikstof dus hoppa. We mogen weer huizen bouwen, 120 kmh op de snelweg etc etc. Ik zie eerder kansen.
RnB
RnB
  • 1
Het is beter voor Nederland dat de export van (varkens-)vlees sterk wordt verminderd.
Levert weinig op tov de nadelen die eraan kleven.
Strike Eagle
Strike Eagle
  • 1
Het is helemaal niet mooi.
Denk je echt dat die Chinezen daar mee zitten.
Alles wat je hebt of aan raakt is Chinees.
Dit wat we nu doen is Chineesje pesten.
Marcel21674
Marcel21674
  • 0
Wat is er mooi aan? China gaat gewoon hetzelfde doen. Het is lood om oud ijzer.
niemand word er beter van.
Gewijzigd door auteur
cassiopeia
cassiopeia
  • 23
Goed bericht! Nederland hoorde bij de vóór stemmers. Wat mij betreft, had een veel hoger heffingspercentage kunnen zijn. 100%, net als de Verenigde Staten. Wij moeten onze eigen industrie en verworvenheden beschermen tegen indringers die wereldhegemonie nastreven en hiervoor alle middelen aangrijpen.
Roadkill71
Roadkill71
  • 23
En volgend jaar weer een dag minder werken en 10% erbij....... Laat maar komen het faillissement van Europa, dit is zo'n kortzichtige maatregel.!
Laten we gewoon lekker gaan samenwerken, dan heeft iedereen er wat aan.
Serge
Serge
  • 13
Je vijanden zitten gewoon in Brussel en Den Haag. Maar dat merk je over een jaar of 10 nog wel.
cassiopeia
cassiopeia
  • 25
Als je dat vindt, emigreer dan snel naar je vrienden in China. Daar hebben ze vast nog wel plek aan de lopende band en het naastgelegen logement.
Serge
Serge
  • 2
Kan jij lekker je spulletjes goedkoper krijgen en kan Den Haag nog wat meer geld van je afpakken van wat je nog over gaat houden.
cassiopeia
cassiopeia
  • 8
Ik kijk naar het hele plaatje dat een land biedt. Dan staat Nederland in de absolute top en China als honderd en zoveel. Kwaliteit van leven telt voor mij.
Hejsan
Hejsan
  • 1
Humor heb je. Het hele plaatje? Vertel. En kan jouw glazen bol ik inschatten wat voor tegenreacties jouw goede ideeën zullen uitlokken?
Harry 6402516
Harry 6402516
  • 3
Weleens in China geweest? Denk het niet .
Zou er maar eens gaan kijken. We lopen jaren achter. Laag loon? Denk het ook niet.dat is verleden tijd.
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
Voor een deeltje van de bevolking. Die stakkers die daar in de maak werken, verdienen nog steeds geen lor. Of ga je nu echt beweren dat de loonkost daar ongeveer even hoog ligt als bij ons? Indien dit het geval zou zijn, waar ligt het concurrentieprobleem dan? (Hoewel dat ik nu ook wel denk dat het vooral de energiekost is die ons nekt)
Harry 6402516
Harry 6402516
  • 0
Aan de oost kust wordt inderdaad meer verdient als hier! Geloof het of niet. Heb elke dag contact met China. En weet er genoeg van.
Concurrentie problemen zijn door ons in Europa zelf gemaakt. Wij werken iets anders dan daar.
Tsaar
Tsaar
  • 0
Ik kijk naar het hele plaatje dat een land biedt. Dan staat Nederland in de absolute top en China als honderd en zoveel. Kwaliteit van leven telt voor mij.

Vandaar ben ik uit Nederland ben vertrokken en ik ben niet de enige.
Strike Eagle
Strike Eagle
  • 0
Waar slaat dat nou op.
Als iets nuttigs wilt zeggen, zegt het dan op een normale wijze.
Of kan je het niet.
B 3693399
B 3693399
  • 0
Ze zijn wel gekozen vijanden of stem jij niet? Bij niet stemmen ook niets zeggen over de maatregelen.
EWi e
EWi e
  • 3
Onze verworvenheden komen juist doordat we een groot gedeelte van onze industrie overgebracht hebben naar het oosten... Maar dat vergeet je maar gewoon even.
.
En als we onszelf willen beschermen tegen indringers die wereldhegemonie nastreven en hiervoor alle middelen aangrijpen dan kunnen we beter Amerika zo snel mogelijk gaan boycotten...
cassiopeia
cassiopeia
  • 1
Wie denk je wie de wereldberoemde Chinese Muur hebben bedacht en gebouwd met als doel bescherming te bieden tegen agressieve indringers? Nu is het onze beurt.
Gewijzigd door auteur
Harry 6402516
Harry 6402516
  • 2
Wist niet dat Nederland een EV produceert.
Europa is te laat met alles. En denken dat ze het zo simpel kunnen regelen.
Kom heel vaak in Azië en werk al jaren samen met China. Vergeet de eu we lopen achter. Hetzelfde geldt voor Amerika lopen achter
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
Inderdaad. Allemaal lekker blijven steken in het verleden. Veel te weinig ondernemerschap en investeringen. De volgende generaties zullen hopelijk beter voorbereid worden ipv vast te roesten en iets minder vies te zijn van succes.
Alfabeta
Alfabeta
  • 1
ongelooflijk dom om voor te stemmen. Dit beschermt onze non existente auto industrie en sloopt onze export van mn varkensvlees. Welke ambtenaar zat daar in vredesnaam? Eentje met een ongezonde weg-met-ons mentaliteit?
Prima om China aan te pakken maar niet (alleen) op onze kosten.
Je zit daar toch namens de BV Nederland.
Mijnheer de voorzitter
Mijnheer de voorzitter
  • 0
Met alle respect, hoeveel volk is afhankelijk van de varkensuitvoer en hoeveel van de (Duitse) autoindustrie? Inderdaad. Maar of heffingen hier het antwoord zijn?
Ty5654
Ty5654
  • 0
Reactie van 'experts' waarom alle experts en veel landen (Indië, VS, Turkije, Canada +Europa) mis zijn over oneerlijke praktijken in 123
L Breevoort
L Breevoort
  • 1
Turkije heeft onlangs de tarieven verlaagd naar de WTO-standaard van 10%. De verhoogde tarieven zijn maar zeer kort van kracht geweest en waren een drukmiddel voor een ander meningsverschil tussen Turkije en China. Ze hadden dus niets met oneerlijke praktijken te maken. Onder de huidige omstandigheden heeft Turkije nu de mogelijkheid de grootste autofabrikant van Europa te worden...
Canada en de EU doen dit gewoon onder druk van de VS en India wil wanhopig een eigen EV-industrie opzetten.
Ty5654
Ty5654
  • 1
Turkije hanteert 40% voor Chinese auto's?
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/turkey-impose-40-additional-tariff-vehicle-imports-china-2024-06-08/
L Breevoort
L Breevoort
  • 0
In april ingevoerd, in juli weer beeindigd.
https://news.cgtn.com/news/2024-07-10/T-rkiye-removes-additional-tariffs-on-EV-imports-from-China-1v7vfMseOJ2/p.html
cassiopeia
cassiopeia
  • 15
Met dictatoriaal geregeerde landen die een dubbele agenda hebben valt nu eenmaal niet samen te werken. De beuk erin, we hebben ons al lang genoeg laten benadelen door die Chinezen.
Serge
Serge
  • 10
Ik voel mij iedere dag benadeeld door den haag en brussel. Wat heeft een Chinees mij aangedaan ?
cassiopeia
cassiopeia
  • 11
Dat is nu juist de kern van het hele probleem. De individuele Chinees is een aimabel mens. Maar als hij zegt wat hij denkt, dan wordt het een enkeltje opvoedingskamp. De Chinese Staat bepaalt wat goed voor jou is. En die heeft heel andere belangen.
Harry 6402516
Harry 6402516
  • 1
En hier is dat anders? Zeg maar eens kl.. tegen de koning. We doen hier alsof het zo goed is ..staat EU en Nederland dicteert alles. Nog niet opgevallen?
Ty5654
Ty5654
  • 2
Je zou eens in een echte dictatuur moeten wonen. Een China waar de meeste informatie gecensureerd wordt (tot zelfs het fameuze tiktok dat niet in de westerse vorm daar bestaat), waar je als journalist wordt opgepakt omdat je iets schrijft dat het regime niet aanstaat of waar je zelfs als Chinees in het buitenland wordt gechanteerd met je familieleden en dergelijke in China als je je kritisch voor het regime uitlaat, een Rusland waar je mee aan het front mag gaan vechten als je niet tot de nobele van Moskou behoort omdat de heerser zijn landje nog niet groot genoeg vindt enzovoort. Mensen beseffen half nog niet wat voor kansen, vangnetten, vrijheid en luxe ze hier hebben.
Gewijzigd door auteur
HarrieD
HarrieD
  • 0
Neem een enkeltje naar het land van je keuze. Vergeet niet ons op de hoogte te houden hoe het daar met je gesteld is. Wel een land buiten Europa uitkiezen als je je zinnen hebt gezet op een Chinese auto.
Banshee001
Banshee001
  • 3
Met een schuine las China uitfaseren is 't beste. Dat land (althans de regering) heeft vooral het beste voor met zichzelf en de rest van de wereld moet op de knieen. Als je ervan afhankelijk bent, ben je t haasje als land, of als inwoner van dat land.
JL86
JL86
  • 4
Wat een populistisch gelul, laten benadelen door de Chinezen? Wij hebben jarenlang “onze” industrie op een zilveren presenteerblaadje aan de Chinezen overhandigt en nu is het opeens huilie huilie.
Ty5654
Ty5654
  • 0
Normaal akkoord, maar als het andere land al meermaals bewust een gigantische overproductie tegen verliezen heeft gecreerd om concurrenten uit te schakelen en bepaalde markten helemaal over te nemen (bv. zonnepanelen), als het andere land stratetegisch, diplomatiek, economisch, en qua goederen het land steunt dat Europese landen binnenvalt, afdreigt enzovoort, als het land ondertussen zelf allerhande landen bedreigt dan gaat het al eerder richting naiviteit en eenrichtingsverkeer.
cassiopeia
cassiopeia
  • 2
Vergeet vooral de veelomvattende bedrijfsspionage door China niet. Het is niets voor niks dat onze chipmachines niet geëxporteerd mogen worden naar China. Het is begonnen met het illegaal kopiëren van Lego stenen. Maar dat is door de jaren heen nogal opgeschoven.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 2
Dat is beslist geen onzin. Ze zijn succesvol geworden dankzij het stelen van intellectueel eigendom. Zelfs onze veiligheidsdienst maakt er geen geheim van dat China een groot gevaar is als het gaat om spionage. Wie echt denkt dat China geen bedreiging vormt, is naïef.
Harry 6402516
Harry 6402516
  • 0
Hoezo een bedreiging? Met spionage? Wat denkt u dat Amerika doet en Europa. Wij vinden het allemaal tichbzintipndat alles naar "goedkoop" Azië ging en nu zeuren.
En ik hoef niet, zoals boven geschreven,naar China komen vaak genoeg waarschijnlijk meer als de meeste hier.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 9
Verstandig besluit! Op korte termijn vervelend voor Duitse fabrikanten die het ongetwijfeld nog lastiger gaan krijgen om hun auto's in China te verkopen. Op langere termijn beter voor het milieu en onze verworven vrijheden. De transitie van globalisering naar lokaal produceren is onvermijdelijk als we niet onderworpen willen worden aan één alles over heersende wereldmacht.
Engineer2
Engineer2
  • 8
Helaas niet. Kijk alle marktbescherming maatregelen in de geschiedenis maar na. Heeft altijd heel slecht uitgepakt op de lange termijn juist voor die industrie die ze willen beschermen. Maar korte termijn heeft het wel effect en politici kijken enkel korte termijn.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 4
Oneens. Als je naar de geschiedenis kijkt is protectionisme minder goed voor bedrijven die alleen maar willen groeien en groeien. Die drang naar en het heilige geloof in groei heeft geleidt tot de huidige milieuproblemen en complexe geopolitieke situaties (zoals met China) waar we nu mee worstelen. Een gezonde concurrentie is goed, maar dat hoeft niet op mondiaal niveau. Lokale concurrentie binnen een eerlijk speelveld met dezelfde spelregels (Europa) is beter voor mens en milieu.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 0
Maar die lokale concurrentie wil de EU/Draghi/vdLeyen juist niet (zie z'n laatste bejubelde rapport waar de EU heen moet...)
Banshee001
Banshee001
  • 1
Toen China het zelf deed werkte het prima.
Kijk eens hoe hun auto-industrie zich heeft ontwikkeld met westerse kennis inbreng.
joop s
joop s
  • 0
China kijk wie wat gestemd heeft en past daar de tegenmaatregelen op aan. Duitse autoindustrie zal niet veel merken, die steunde in deze China. Nederlandse boeren mogen de klap opvangen daar NL voor stemde. Als je de prijzen van Chinese auto's in China ziet en wat ze in Europa kosten. zit er veel marge in. Hoe de heffingen de prijs gaan doorwerken is nog niet te zeggen.
joop s
joop s
  • 0
Oost Europa zal blij zijn, zullen zich veel Chinese bedrijven gaan vestigen. Met behoorlijke subsidies door die landen wat weer uit de pot van de EU komt. En de winst gaat richting China. Maar je weet wij hebben ook Chinese bedrijven die hier bv Brandweerwagens maken (Ziegler Brandweertechniek). Bij Visser Leeuwarden met ombouw van ambulances. politie- en defensievoertuigen ed. heeft de Chinese eigenaar ook een Chinese directeur benoemd.
Chad 8462532
Chad 8462532
  • 0
Politie- en defensievoertuigen van Chinese makelij? Die zullen vast niet met Chinese spyware zitten en alles naar Beijing sturen. Die directeur zal ook vast geen banden met de Communistische Partij hebben. Dat zou veel te zwartgallig denken zijn.
Innoverend Autorijden
Innoverend Autorijden
  • 11
Dat gaat Europa alleen maar geld kosten. China stelt de marges naar beneden bij waardoor de verhogingen hier wel meevallen. Als tegenreactie gaat China ook zwaardere importheffingen hanteren voor Europese producten, niet alleen auto's. In Europa is er geen ruimte om de marge naar beneden bij te stellen. Het resultaat laat zich eenvoudig voorspellen; minder afzet in China. Feit blijft dat de Europese auto-industrie hopeloos verouderd is en echt heeft zitten slapen. Veel te laat gereageerd. Na Japan, Zuid-Korea gaat nu ook China een belangrijk rol spelen in de autowereld. Met een belangrijk verschil; Japan en Zuid Korea gingen traditionele brandstof auto's bouwen. China zet in op de elektrische auto. Daarmee kan Europa nu geen voorsprong verdedigen. Elon Musk heeft het jaren geleden al goed gezien toen hij aangaf niets te vrezen van de Amerikaanse of Europese auto industrie, maar wel van de Chinese.
cassiopeia
cassiopeia
  • 1
In de E.U een flinke importheffing. In de Verenigde Staten een mega importheffing. Dat wordt een stevige afroming van de Chinese export.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 2
Nee hoor, die gaan nu gewoon in Azië, Afrika, Midden Oosten en Zuid-Amerika de hele markt domineren...
Get Used To IT
Get Used To IT
  • 8
En de ‘Green Deal’ is dood.
Uiteindelijk kiest de EU voor de economie, waar het de laatste jaren vooral om het klimaat draaide.
Het aanbod EV’s neemt af. Daarnaast heeft China de leveringsketens van kritische materialen voor de EV in handen.
Het draait niet alleen om tegenmaatregelen, zoals heffingen, vanuit China, maar ook om exportvergunningen.
Zo kan de toevoer van grondstoffen en producten als anodes en cathodes, naar believen worden afgeknepen.
Dus vertragingen in de energietransitie.
Zullen de autoproducenten in de EU-landen niet zo erg vinden. Kunnen ze het been bijtrekken.
De EU heeft wel veel uit te leggen aan de zuivel-, vlees- en wijnsector. Zo worden zij straks getroffen, door oorzaken die niet in hun sectoren liggen.
Hoor ik daar ondersteuning vanuit de EU, voor die sectoren? Mogen ze wel mee uitkijken. Voor je het weet staan er strafheffingen op de agenda. En zo is de cirkel weer rond.
Gewijzigd door auteur
3750539
3750539
  • 6
idd, de noodzaak om als Europese industrie te innoveren is zo minder urgent, onderdelen uit China worden duurder, marges kunenn onnodig hoog blijven, de consument betaalt veel te veel en de verduurzaming van Europa vertraagd nog verder. Protectionisme kent alleen maar verliezers.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 4
Protectionisme zal uiteindelijk juist beter voor het milieu zijn. We moeten leren omdenken. Groei is niet langer het hoogste doel. De milieubelasting van producten onnodig de wereld over verschepen is belachelijk groot. Lokaal (binnen Europa) ontwikkelen en produceren moet de nieuwe ambitie worden. De VS geeft daarin, zoals wel vaker, het goede voorbeeld. Dit biedt juist nieuwe kansen voor bedrijven. Wat je bij de action koopt kan ook in Europa gemaakt worden. Er hangt dan alleen aan ander prijskaartje aan. We moeten dus leren om minder te kopen en langer met onze spulletjes te doen wat dus weer goed is voor ons milieu.
3750539
3750539
  • 2
VS is niet het juiste voorbeeld. die doen niet veel vanuit milieuoogpunt. Daarnaast importeert de VS veel meer dan ze exporteert. Totale import over 2023 bedraagt maar liefst ruim 3.800 miljard dollar.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 1
Misschien niet altijd vanuit milieuoogpunt en al helemaal succesvol, maar de ambitie is wel om onafhankelijk van het buitenland te worden.
JohandeBoer
JohandeBoer
  • 1
We moeten leren omdenken. Groei is niet langer het hoogste doel.

Ik heb slecht nieuws voor je: al die hoge staatsschulden zijn alleen terug te betalen met groei....
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 0
Nee hoor daar zijn vele manieren voor. De Zuid Europese landen zoals Italië waren daar zelfs in gespecialiseerd voor de Europese eenwording. Tegen alle afspraken in gebruikt Brussel deze aanpak tegenwoordig ook steeds meer. Jammer voor onze pensioenpot maar Nederland stelt nu eenmaal niet zoveel voor.
Pietje 2729988
Pietje 2729988
  • 0
@johandeboer hahaha, wat dacht je van hoge inflatie. Dan verdwijnen de schulden vanzelf. Het is geen toeval dat ze de inflatie zo hoog houden, dan krijgen al die Europese landen die zwaar in de schulden zitten indirect subsidie van die landen die hun zaakjes wel op orde hebben. Je bezittingen worden minder waard en dus word je armer en degene met schulden zien hun schulden dalen.
cassiopeia
cassiopeia
  • 1
Blij als ook al die Ali Baba troep achter de Chinese muur blijft liggen. Wij kunnen prima onze eigen boontjes doppen.
3R1K60
3R1K60
  • 1
De ‘green deal’ heeft nooit geleefd. In ieder geval niet bij mij. Niet dat ik tegen energiebesparen of hernieuwbare energie ben maar wel tegen het door de strot drukken ervan.
Sava
Sava
  • 2
We gaan zien of het werkelijk iets gaat brengen. Ik geloof er nog niet zo in.
Michel 8774901
Michel 8774901
  • 2
Waarom niet in Europa de prijzen verlagen dmv subsidies?
Nu blijven de prijzen hoog en zal de markt echt niet beter worden.
cassiopeia
cassiopeia
  • 7
Omdat Europa niet kan blijven subsidiëren. Dat komt ten laste van de Staatskas en dat kan niet worden volgehouden. En al helemaal niet voor een product dat de consument mèt subsidie al nauwelijks wenst.
Kminne
Kminne
  • 3
Waarom niet in Europa de prijzen verlagen dmv subsidies?

Subsidies bestaan niet. Dat is je eigen belastinggeld.
S Man
S Man
  • 2
En hier denken ze dat ze dit kunnen winnen,als dit het begin is van een handels oorlog,dan vrees ik het ergste voor europa.
Kuga phev
Kuga phev
  • 0
China exporteert vooral naar Europa. Nogal een scheve handelsbalans. China zal er meer last van hebben. Je kan geen goedkope Chinese auto`s exporteren waar veel staatssteun op zit. Oneerlijke concurrentie.
C p 3305018
C p 3305018
  • 0
Voor diegene die dit 'mooi' vinden, Chinese auto's worden nu duurder, de rest wordt niet goedkoper...
S Vos
S Vos
  • 4
De EU sancties tegen Rusland komen ook als en boomerang terug bij de Europese burger. Dus deze tegen China zal niet anders zijn.
Zou de EU dat dan echt niet begrijpen?
Marleen
Marleen
  • 7
En welk land heeft zo goed als een monopolie op de productie van accupakketten? Juist ja
Ty5654
Ty5654
  • 3
Als je altijd alles maar goed vindt en nooit opkomt voor jezelf dan geef je China gewoon een monopolie in alles en zijn we binnenkort een slaafje zonder mening. Van zodra ze daarmee dreigen zal de productie van batterijen in Europa versneld van grond komen en zijn we weer een stuk dichter bij meer strategische onafhankelijkheid.
Het is erg hypocriet dat China naar eigen goeddunken decennia lang de markt mag afschermen met verplichte joint ventures maar dat er van ons verwacht wordt dat wij Chinese auto's zeker niets in de weg zetten.
Gewijzigd door auteur
Kminne
Kminne
  • 1
Normale auto's hebben helemaal geen accupakketten nodig. Die afhankelijkheid van China is een probleem dat we onszelf opleggen.
Baron Nu
Baron Nu
  • 4
Alleen maar korte termijn denken binnen de EU. Uiteindelijk gaat de EU aan het kortste eind trekken. De Chinezen gaan gewoon in Europa produceren en houden vervolgens vast aan de importheffingen op Europese goederen. Kortom Europa is straks de verliezer.
De Vries
De Vries
  • 3
Precies. Die Chinezen zitten al lang te rekenen of het misschien handig en verstandig is die auto's voortaan in Belgie, Limburg of Oost-Europa te produceren. Kunnen wij niets tegen inbrengen.
Hybrid
Hybrid
  • 2
Maar dan worden ze wel in België of Limburg geproduceerd, en dat is goed voor de werkgelegenheid hier.
De Vries
De Vries
  • 1
Maar of ze daar bij BMW, Stellantis, Renault en de VW groep nou zo blij mee zullen zijn, betwijfel ik. Zelfs Elon Musk met zijn fabriekje in Grünheide, zal niet staan te juichen. Die Europese concurrenten kan hij nog wel aan, maar de Chinezen wordt toch een heel ander verhaal.
Hybrid
Hybrid
  • 3
Dat is waar. Maar zoals het nu ging, was ook niet goed. Chinese overheid steunt en subsidieert Chinese fabrieken en kan daarom hier goedkoper zijn dan de rest. Importheffing vind ik daarom goed, en laat ze die Volvo EX30 bijvoorbeeld, dan maar in Gent of hier maken.
cassiopeia
cassiopeia
  • 3
Precies. Dan moeten ze zich ook houden aan de Europese arbeidsvoorwaarden, de Europese wet- en regelgeving en in Europa belasting betalen. Dat is nu juist de kern van het probleem. En dat is een streep door de Chinese rekening, want dan moeten ze vanuit een gelijk speelveld opereren.
Kminne
Kminne
  • 5
Ook hier laat de EU weer zien de schlemiel van de klas te zijn. Ze hadden net als de VS en Canada gewoon 100% moeten opleggen.
Hybrid
Hybrid
  • 2
Nee, 100% is natuurlijk waanzin. Deze voorstellen zijn realistisch en prima zo.
joop s
joop s
  • 1
Zweden heeft ook alle grondstoffen voor accu's. Maar de winning is het probleem, daar de eigenaren van de grond waar het niet diep onder de oppervlakte zit niet willen meewerken.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 2
In andere landen wil de lokale bevolking ook niet meewerken aan de grondstoffenwinning alleen nemen ze het daar niet zo nauw met mensenrechten en het milieu...
HenrY EV fan
HenrY EV fan
  • 2
Bizar, Europa wil dat oude blik blijven subsidiëren. Volkswagen met oa de luxe baangaranties, zonder kerncentrales kan men blijkbaar alleen op dagen dat de zon schijnt nog auto's produceren, en Frankrijk (Stellantis) met een pensioenleeftijd van 62 jaar, dat zijn nogal wat weinig werkzame jaren die overblijven. Het wordt tijd dat de Europese autofabrikanten innovatief worden in plaats van lui.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Nou, 62 jaar is best een fijn idee. Je kunt dan nog steeds 40 jaar of langer gewerkt hebben hoor.
EWi e
EWi e
  • 1
Wie is hier bij gebaat?
Zo ongeveer alle Europese autofabrikanten zijn tegen en de verkoop van Chinese auto's in de EU is dalende.
Maar goed, het belangrijkste doel was om Amerika te laten zien dat we niet zelfstandig kunnen zijn en een eigen mening kunnen vormen maar dat we blind achter hun aan lopen.
.
De stemming had vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden

Waarom niet vermelden dat dit voorstel met een minderheid van stemmen is aangenomen. Slechts 10 van de 27 waren voor waarvan maar 2 landen die enige auto-industrie van betekenis hebben.
Vit
Vit
  • 1
10 van de 27 waren voor
5 van de 27 waren tegen
en 12 van de 27 onhielden zich van stemmen.
Dan is het toch de meerderheid van stemmen??? 10 tegen 5 dus. 10 is een meerderheid ten opzichte van 5.
Vind het een goede zet.
We hebben dit eerder gezien hoe het de andere kant op kan gaan zonder een soortgelijke maatregel.
Hoe dan, vraag je je af. Simpel, met zonnepanelen. Zonnepanelen werden ook gesubsisieerd vanuit de Chineze overheid. Ook die hebben ze hier in Europa met massa's gedumpt, en ja we weten wat er van al die europese zonnenpanelen over is gebleven. Door het teveel aan aanbiedingen op zonnepanelen is de markt overspoeld met goedkopere Chineze alternatieven waardoor Europese kwaliteitspanelen niet meer werden verkocht. En deze Europese bedrijven dus failliet gingen.
Gewijzigd door auteur
Celica
Celica
  • 2
Wie heeft het vuurtje aangewakkerd in Europa om EV te moeten kopen. Juist Frenske
Timmermans. Plotseling was hij weg uit Brussel nu het kwaad is geschied. Miljarden weggegooid geld aan subsidies. We waren toch gelukkig met onze benzine auto's, waarom moest het zo nodig hals over kop en niet rustig aan. Er is maar een lachende
derde en dat is Musk. Vermogen 200.000.000 000 wie doet je wat
Hybrid
Hybrid
  • 3
Dat heeft Musk gewoon geniaal gedaan. Overigens is het rijden van een EV heel prettig, goed voor het milieu en vaak nog voordeliger ook. Je kiest het zelf (of niet).
EWi e
EWi e
  • 1
We waren toch gelukkig met onze benzine auto's...

Waren ja... Maar nu zijn er betere alternatieven.
.
Doet mij meteen denken aan de bekende uitspraak van Henry Ford
Rob 8977173
Rob 8977173
  • 0
Op deze actie van de EU zal zeer zeker een reactie volgen vanuit China die weer niet gunstig zal uitpakken voor de auto industrie in de EU.
Hybrid
Hybrid
  • 2
De EU is niet de enige die dit doet. Heel veel landen leggen de Chinezen inmiddels importheffingen op. Daar hebben ze het zelf naar gemaakt.
Koop toch een ebike
Koop toch een ebike
  • 3
Ik neig te denken dat we (Europa) het er zelf naar gemakt hebben. We hebben de maak-industrie naar China overgeheveld want die konden dat goedkoper en wij wilden geen vieze handjes krijgen. Ze werken harder en meer uur voor minder salaris (ik laat de maatschappij van China even buiten beschouwing) en China kijkt geen 4 jaar (Ned. regeringsperiode) vooruit maar 40 jaar. Nu is de zowat rest van wereld afhankelijk van China. Nu grijpen we naar invoerheffingen om de pijn te verzachten maar we hebben het zelf laten liggen op meerdere fronten en China dendert door.
Vulcan 750
Vulcan 750
  • 0
Inderdaad, deze actie is 20 jaar te laat, toen had het wellicht nog zin. Nu is het een domme actie en zal ons zwaar bezuren. Er is een mooi Engels gezegde, " if you cannot beat them, join them!"
cassiopeia
cassiopeia
  • 0
Ik verwacht een enorme heffing op de import van bami. Daarmee worden wij tot diep in onze ziel geraakt.
CJ 4955302
CJ 4955302
  • 0
Waar denk je dat in Nederland alles van betaald wordt ??? Niet van uw modaal inkomen en u ontvangen kinderbijslag en kinderopvang en u huur subsidie en u kinderen budget ivm rugzakje en de zorgkosten voor kinderen , en onderwijs en ziekenhuizen en al onze verdere sociale voorzieningen
Op van vluchtelingen kosten
Opslag lonen...
Oekraïne kosten. Enz enz
Geld bomen ???
Nederland groot export land. Rotterdam, Schiphol. Zijn de motoren, gooi er maar zand in. Slim
Jan met de Pet 01
Jan met de Pet 01
  • 0
Het MKB is de grootste motor van Nederland.
Ik zou graag weten wat Europa met dat geld gaat doen?? Die vraag blijft hier onbeantwoord
Upsizen niet Downsizen
Upsizen niet Downsizen
  • 1
China beheerst het spelletje als geen ander. en hebben i.t.t. Europa een lange termijn visie en geld, heel veel geld. Maak je geen illusies, China kan Europa links laten liggen maar heeft daar op korte termijn geen (financiele) baat bij.
Om in perspectief te plaatsen: De wereldwijde investeringen in schone energie zijn de afgelopen 10 jaar volgens de onderzoekers gegroeid van 248 miljard Amerikaanse dollar in 2014 naar 745 miljard ..... China’s totale uitgaven aan windmolens en zonnepanelen hebben volgens de onderzoekers tot nu toe die van de rest van de wereld overtroffen, met een stijging van 150 miljard Amerikaanse dollar in 2020 naar bijna 400 miljard Amerikaanse dollar in 2023.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i38655/tempo-china-dwingt-wereld-tot-snellere-overstap-op-duurzame-energie
HarrieD
HarrieD
  • 0
De duimschroeven worden even aangedraaid, maar ze zijn nog in onderhandeling. Er zal straks wel een voor beide partijen acceptabele overeenkomst gesloten worden.
Wel Kia
Wel Kia
  • 1
Die Duitsers snappen het echt niet. Of een paar graaiers willen het niet snappen omdat hun eigen portemonnee nog niet helemaal tot over de nok gevuld is, no worries voor the next generation. Die handelsoorlog is er allang, alleen slaat Europa niet terug en blijft lang ontkennen dat ze bij de neus genomen wordt (te denken aan jarenlange internetinbraken , schaamteloze kopien van Europeese modellen, gebruik van dwangarbeid, intimidatie en dwarszitten van inspectiediensten die namens consument moetne inspecteren of arbeid e.d. correct behandeld wordt, en dan nu dus ook subsidieconstructies om markten te monopoliseren).
Wel Kia
Wel Kia
  • 1
In de geschiedenis is het zeer zeldzaam dat een volk slavernij opgeeft, macht over andere landen/volken opgeeft of zijn rijkdom deelt met anderen. We zijn naïf en idealistisch geweest toen we dat deden. Het zal niet wederkerig worden toegepast als BRIC de leidende machten in de wereld worden.
Dus wel goed dat we nu de balans beter proberen te krijgen, al is het waarschijnlijk te laat.
ESTEIFHCOTAG
ESTEIFHCOTAG
  • 0
Ik vind het geen handige politiek voor de EU, maar met het stemmen zie je al meteen dat die EU niet bepaald 1 front vormt. Die Duitsers hebben geen zin in tegenmaatregelen, wn begrijpelijk gezien het water al aan de lippen staat. Dat we zoveel varkensvlees exporteren naar CN en tegelijk goedkoop varkensvlees importeren voor NL-consumptie (want vlees moet hier goedkoop zijn..) vind ik al jaren van de zotte! Dus misschien een kansje: koop bv de Brabantse varkensboeren royaal uit en gebruik de rest van de productie méér voor eigen NL-consumptie. Dan hebben we in ieder geval 1 probleem opgelost.
Rik 6078977
Rik 6078977
  • 1
Heel veel reacties, maar denk zo maar dat jullie allemaal hard werkende mensen zijn die allemaal graag in een betaalbareauto rijden. En dat is nu net wat hier de nek om wordt gedraaid en wat over blijft is veel duurdere Chinese auto's die wederom de staatskas extra spekken of een nog veel duurdere overprijsde Europese Koreaanse of Japanse auto, wederom dus politiek over de rug van gewone mensen. Laat de markt nu eens gewoon de markt, en als je daar als EU moeite mee hebt ga je ook gewoon subsidie gevel of schaf de BPM af voor alleen Europeese auto's maar nee hoor. De lobbyisten hebben weer gewonnen.
Exirion
Exirion
  • 1
We weten al wie hier aan het langste eind trekt. Ook aan het kortse eind: wij als burgers. De gevolgen van een economische oorlog komen altijd op het bord van de consument terecht.
Marcello
Marcello
  • 0
En als je 'm hier afmonteert en er een ander logootje opplakt, zoals bij fatbikes, mag het dan wel zonder heffingen verkocht worden?