AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's worden definitief

Tot 45 procent

Nio EL8

Binnen de Europese Unie is voldoende steun voor de verhoging van Europese invoerheffingen op Chinese elektrische auto's. Dat heeft de Europese Commissie gezegd in een verklaring.

Het gaat om een verhoging met percentages die oplopen tot 45 procent, in plaats van de standaardimportheffing van 10 procent. Het besluit is een tegenreactie op de goedkope elektrische auto's die China op de Europese markt brengt, waardoor volgens een analyse van de Europese Commissie er geen eerlijke concurrentie is. De Chinese auto's kunnen zo goedkoop zijn omdat China de auto-industrie zwaar zou subsidiëren.

Een aantal tarieven is iets verlaagd zoals bij SAIC, Geely en Tesla. De drie krijgen een strafheffing van respectievelijk 35,3 procent (was 36,6 procent), 18,8 procent (was 19,3 procent) en 7,8 procent (was 9 procent). Voor BYD blijft het 'straftarief' 17 procent. De percentages komen bovenop de standaard importheffing van 10 procent.

China ontkent de oneerlijke praktijk en heeft als vergelding gedreigd met heffingen op Europese producten, zoals zuivel, cognac, varkensvlees en auto's. De EU onderhandelt intussen wel met China verder over een oplossing in dit handelsconflict. Die oplossing moet in lijn zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie, aldus de verklaring.

Onder meer Duitsland en Hongarije hebben tegen het opleggen van de tarieven gestemd, uit vrees voor het ontketenen van een handelsoorlog met China. De stemming had vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden

Lezersreacties (161)

Reageren