
Hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's worden definitief
Tot 45 procent
Binnen de Europese Unie is voldoende steun voor de verhoging van Europese invoerheffingen op Chinese elektrische auto's. Dat heeft de Europese Commissie gezegd in een verklaring.
Het gaat om een verhoging met percentages die oplopen tot 45 procent, in plaats van de standaardimportheffing van 10 procent. Het besluit is een tegenreactie op de goedkope elektrische auto's die China op de Europese markt brengt, waardoor volgens een analyse van de Europese Commissie er geen eerlijke concurrentie is. De Chinese auto's kunnen zo goedkoop zijn omdat China de auto-industrie zwaar zou subsidiëren.
Een aantal tarieven is iets verlaagd zoals bij SAIC, Geely en Tesla. De drie krijgen een strafheffing van respectievelijk 35,3 procent (was 36,6 procent), 18,8 procent (was 19,3 procent) en 7,8 procent (was 9 procent). Voor BYD blijft het 'straftarief' 17 procent. De percentages komen bovenop de standaard importheffing van 10 procent.
China ontkent de oneerlijke praktijk en heeft als vergelding gedreigd met heffingen op Europese producten, zoals zuivel, cognac, varkensvlees en auto's. De EU onderhandelt intussen wel met China verder over een oplossing in dit handelsconflict. Die oplossing moet in lijn zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie, aldus de verklaring.
Onder meer Duitsland en Hongarije hebben tegen het opleggen van de tarieven gestemd, uit vrees voor het ontketenen van een handelsoorlog met China. De stemming had vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden
Lees ook
Lezersreacties (161)
Reageren















We kunnen alles in eigen beheer maken, maar die industrie is al jaren lang vakkundig naar de klote geholpen. Daar zijn we nog steeds mee bezig, want owee als er een fabriek in de buurt staat...

Zoals hierboven gezegd, die varkens kunnen ook in China worden gehouden.

Dat we koffie dd wereld overslepen is niet erg, want stel je voor dat de koffie 4x zo duur word, maar varkens moeten ze daar maar fokken, omdat dat jou beter uitkomt?

Ondoordacht gezeik...

Het is logisch dat Nederland veel voedsel produceert, want wij wonen in een vruchtbare rivierdelta.








Die 14.3 miljard is het handelstekort met China.


Denk bv. aan fokker, dsm, daf, damen.
Alkemaal mooie bedrijven waar nogʻ weinig of niks van over is.






Maar als het omzet is, dan is de winst daar een fractie van.








Levert weinig op tov de nadelen die eraan kleven.



Denk je echt dat die Chinezen daar mee zitten.
Alles wat je hebt of aan raakt is Chinees.
Dit wat we nu doen is Chineesje pesten.

niemand word er beter van.


Laten we gewoon lekker gaan samenwerken, dan heeft iedereen er wat aan.






Zou er maar eens gaan kijken. We lopen jaren achter. Laag loon? Denk het ook niet.dat is verleden tijd.


Concurrentie problemen zijn door ons in Europa zelf gemaakt. Wij werken iets anders dan daar.

Ik kijk naar het hele plaatje dat een land biedt. Dan staat Nederland in de absolute top en China als honderd en zoveel. Kwaliteit van leven telt voor mij.
Vandaar ben ik uit Nederland ben vertrokken en ik ben niet de enige.

Als iets nuttigs wilt zeggen, zegt het dan op een normale wijze.
Of kan je het niet.


.
En als we onszelf willen beschermen tegen indringers die wereldhegemonie nastreven en hiervoor alle middelen aangrijpen dan kunnen we beter Amerika zo snel mogelijk gaan boycotten...


Europa is te laat met alles. En denken dat ze het zo simpel kunnen regelen.
Kom heel vaak in Azië en werk al jaren samen met China. Vergeet de eu we lopen achter. Hetzelfde geldt voor Amerika lopen achter


Prima om China aan te pakken maar niet (alleen) op onze kosten.
Je zit daar toch namens de BV Nederland.



Canada en de EU doen dit gewoon onder druk van de VS en India wil wanhopig een eigen EV-industrie opzetten.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/turkey-impose-40-additional-tariff-vehicle-imports-china-2024-06-08/

https://news.cgtn.com/news/2024-07-10/T-rkiye-removes-additional-tariffs-on-EV-imports-from-China-1v7vfMseOJ2/p.html
















En ik hoef niet, zoals boven geschreven,naar China komen vaak genoeg waarschijnlijk meer als de meeste hier.







Kijk eens hoe hun auto-industrie zich heeft ontwikkeld met westerse kennis inbreng.



Goed geregeld EU.






Uiteindelijk kiest de EU voor de economie, waar het de laatste jaren vooral om het klimaat draaide.
Het aanbod EV’s neemt af. Daarnaast heeft China de leveringsketens van kritische materialen voor de EV in handen.
Het draait niet alleen om tegenmaatregelen, zoals heffingen, vanuit China, maar ook om exportvergunningen.
Zo kan de toevoer van grondstoffen en producten als anodes en cathodes, naar believen worden afgeknepen.
Dus vertragingen in de energietransitie.
Zullen de autoproducenten in de EU-landen niet zo erg vinden. Kunnen ze het been bijtrekken.
De EU heeft wel veel uit te leggen aan de zuivel-, vlees- en wijnsector. Zo worden zij straks getroffen, door oorzaken die niet in hun sectoren liggen.
Hoor ik daar ondersteuning vanuit de EU, voor die sectoren? Mogen ze wel mee uitkijken. Voor je het weet staan er strafheffingen op de agenda. En zo is de cirkel weer rond.





We moeten leren omdenken. Groei is niet langer het hoogste doel.
Ik heb slecht nieuws voor je: al die hoge staatsschulden zijn alleen terug te betalen met groei....






Nu blijven de prijzen hoog en zal de markt echt niet beter worden.


Waarom niet in Europa de prijzen verlagen dmv subsidies?
Subsidies bestaan niet. Dat is je eigen belastinggeld.




Zou de EU dat dan echt niet begrijpen?



Het is erg hypocriet dat China naar eigen goeddunken decennia lang de markt mag afschermen met verplichte joint ventures maar dat er van ons verwacht wordt dat wij Chinese auto's zeker niets in de weg zetten.















Zo ongeveer alle Europese autofabrikanten zijn tegen en de verkoop van Chinese auto's in de EU is dalende.
Maar goed, het belangrijkste doel was om Amerika te laten zien dat we niet zelfstandig kunnen zijn en een eigen mening kunnen vormen maar dat we blind achter hun aan lopen.
.
De stemming had vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden
Waarom niet vermelden dat dit voorstel met een minderheid van stemmen is aangenomen. Slechts 10 van de 27 waren voor waarvan maar 2 landen die enige auto-industrie van betekenis hebben.

5 van de 27 waren tegen
en 12 van de 27 onhielden zich van stemmen.
Dan is het toch de meerderheid van stemmen??? 10 tegen 5 dus. 10 is een meerderheid ten opzichte van 5.
Vind het een goede zet.
We hebben dit eerder gezien hoe het de andere kant op kan gaan zonder een soortgelijke maatregel.
Hoe dan, vraag je je af. Simpel, met zonnepanelen. Zonnepanelen werden ook gesubsisieerd vanuit de Chineze overheid. Ook die hebben ze hier in Europa met massa's gedumpt, en ja we weten wat er van al die europese zonnenpanelen over is gebleven. Door het teveel aan aanbiedingen op zonnepanelen is de markt overspoeld met goedkopere Chineze alternatieven waardoor Europese kwaliteitspanelen niet meer werden verkocht. En deze Europese bedrijven dus failliet gingen.

Timmermans. Plotseling was hij weg uit Brussel nu het kwaad is geschied. Miljarden weggegooid geld aan subsidies. We waren toch gelukkig met onze benzine auto's, waarom moest het zo nodig hals over kop en niet rustig aan. Er is maar een lachende
derde en dat is Musk. Vermogen 200.000.000 000 wie doet je wat


We waren toch gelukkig met onze benzine auto's...
Waren ja... Maar nu zijn er betere alternatieven.
.
Doet mij meteen denken aan de bekende uitspraak van Henry Ford








Op van vluchtelingen kosten
Opslag lonen...
Oekraïne kosten. Enz enz
Geld bomen ???
Nederland groot export land. Rotterdam, Schiphol. Zijn de motoren, gooi er maar zand in. Slim

Ik zou graag weten wat Europa met dat geld gaat doen?? Die vraag blijft hier onbeantwoord


Om in perspectief te plaatsen: De wereldwijde investeringen in schone energie zijn de afgelopen 10 jaar volgens de onderzoekers gegroeid van 248 miljard Amerikaanse dollar in 2014 naar 745 miljard ..... China’s totale uitgaven aan windmolens en zonnepanelen hebben volgens de onderzoekers tot nu toe die van de rest van de wereld overtroffen, met een stijging van 150 miljard Amerikaanse dollar in 2020 naar bijna 400 miljard Amerikaanse dollar in 2023.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i38655/tempo-china-dwingt-wereld-tot-snellere-overstap-op-duurzame-energie



Dus wel goed dat we nu de balans beter proberen te krijgen, al is het waarschijnlijk te laat.





Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.