'Voetgangerdetectie binnen vier jaar gemeengoed'
Continental AG lanceert begin volgend jaar een voetgangerdetectiesysteem dat werkt met stereocamera's. Het systeem wordt geïntegreerd met de radar van het botspreventiesysteem maar kan ook zelfstandig opereren als systeem dat waarschuwt voor een naderende aanrijding. Volgens Christian Schumacher van Continental North America kan het nieuwe systeem met stereocamera's voetgangers en andere objecten met grote precisie herkennen op een afstand van 35 tot 40 meter. Daardoor komt het systeem het beste tot z'n recht in stadsverkeer.
Stereocamera's werken nauwkeuriger – ze kunnen personen beter 'herkennen' - dan radar, waar door autofabrikanten tot nu toe mee gewerkt wordt. De camera's kunnen objecten langs de weg herkennen tot 100 meter ver maar kunnen de exacte positie dan nog niet weergeven.
Volgens Schumacher zal het nieuwe systeem binnenkort terug te vinden zijn in veel nieuwe modellen. "Als je vijf sterren wilt halen bij de EuroNCAP, zul je het binnen drie tot vier jaar moeten introduceren." De eisen van EuroNCAP worden steeds strenger op het gebied van voetgangerbescherming. Schumacher verwacht dat vanwege de lage kostprijs van de camerasensoren – ongeveer 100 dollar – het nieuwe systeem niet alleen voorbehouden blijft aan het luxesegment. "Onze intentie is om het in alle segmenten te introduceren", besluit hij.
De primeur van Continentals nieuwe voetgangerdetectiesysteem is begin 2013 voor 'een niet nader te noemen Duits merk'. Dat wordt waarschijnlijk BMW of Audi.