Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Visie van 1990: Concept-cars in Parijs en Chicago

29
Visie van 1990: Concept-cars in Parijs en Chicago
Visie van 1990: Concept-cars in Parijs en ChicagoVisie van 1990: Concept-cars in Parijs en ChicagoVisie van 1990: Concept-cars in Parijs en ChicagoVisie van 1990: Concept-cars in Parijs en ChicagoVisie van 1990: Concept-cars in Parijs en ChicagoVisie van 1990: Concept-cars in Parijs en ChicagoVisie van 1990: Concept-cars in Parijs en Chicago
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
8 februari 2015 om 12:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de geboorte van AutoWeek in 1990 presenteerden wij onze visie op een autotijdschrift. Ook autofabrikanten hielden er in dat jaar bijzondere visies op na. We duiken de archieven in en laten zien welke concept-cars we in ons geboortejaar om onze oren kregen geslingerd.

Elk jaar weer weten automerken het voor elkaar te krijgen om de meest bizarre concept-cars te presenteren. Naast aandachtstrekkers zijn er zo nu en dan toch écht creatieve uitspattingen te zien waarvan we later in de showrooms daadwerkelijk iets tegenkomen. In dit derde deel brengen we een bezoekje aan Chicago en Parijs.

Citroën Activa II Concept

De Activa II was het logische vervolg op de Activa I, een studiemodel uit 1988 met meesturende achterwielen. Deze tweede versie - die in Parijs stond - zag er aardig productierijp uit. Het model beschikte over hydropneumatische vering en een geavanceerd elektronisch systeem dat overhellen moest tegengaan. De Activa II was bedoeld als opvolger van de legendarische SM, maar een productiemodel hebben we nooit gezien. CItroën zou van mening zijn geweest dat het in het segment van een SM-achtige niet kon concurreren met de gevestigde orde. Onder de kap een 3,0-liter V6, bekend van de XM.

Renault Laguna Concept

Deze eigenwijze roadster heeft stiekem maar weinig te maken gehad met de uiteindelijke Laguna. Achter de voorstoelen van het 900 kilo wegende studiemodel lag een 2,0-liter vierpitter, die dankzij 210 pk en 304 Nm goed was voor een rappe acceleratietijd van 0-100 km/h van slechts 6 seconden. Z'n omhoog scharnierende portieren zagen we later terug bij de Sport Spider. Een fatsoenlijke voorruit ontbrak overigens. Bij een mogelijke koprol schoot een verstopte rolbeugel binnen een tiende van een seconde omhoog. Wel zo veilig.

Oldsmobile Expression

Van Parijs vliegen we naar Chicago, de plek waar Oldsmobile deze Expression parkeerde. De druppelvormige stationwagon was een voorbode van wat later de derde generatie van de Ford Taurus/Mercury Sable werd. Het studiemodel was een zeszitter met drie zitrijen en beschikte over een regensensor achter, een Nintendo, een videorecorder en zelfs een stofzuiger was van de partij. De ruim vijf meter lange Amerikaan werd aangedreven door een 235 pk sterke 2,3-liter viercilinder met een supercharger.

Cadillac Aurora

Opnieuw een bijzondere Amerikaanse toekomstvisie. De Aurora was een vierwielaangedreven sedan met een behoorlijke wigvorm. Onder de kap een 4,5-liter V8 die gekoppeld was aan een viertrapsautomaat. Tractieregeling was aanwezig. Opvallend genoeg was er weinig typisch Cadillac aan de Aurora. Het merk probeerde met dit model het Europese publiek aan te spreken, maar ook deze concept-car heeft nooit een productieversie gezien.

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Nog voordat je de mogelijkheid hebt om je überhaupt druk maken om de actieradius van de elektrische...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden