Visie van 1990: Concept-cars in Parijs en Chicago

Citroën Activa 2
Citroën Activa 2Renault Laguna Concept 1990Renault Laguna Concept 1990Oldsmobile Expression 1990Oldsmobile Expression 1990Cadillac AuroraCadillac Aurora
Met de geboorte van AutoWeek in 1990 presenteerden wij onze visie op een autotijdschrift. Ook autofabrikanten hielden er in dat jaar bijzondere visies op na. We duiken de archieven in en laten zien welke concept-cars we in ons geboortejaar om onze oren kregen geslingerd.

Elk jaar weer weten automerken het voor elkaar te krijgen om de meest bizarre concept-cars te presenteren. Naast aandachtstrekkers zijn er zo nu en dan toch écht creatieve uitspattingen te zien waarvan we later in de showrooms daadwerkelijk iets tegenkomen. In dit derde deel brengen we een bezoekje aan Chicago en Parijs.

Citroën Activa II Concept

De Activa II was het logische vervolg op de Activa I, een studiemodel uit 1988 met meesturende achterwielen. Deze tweede versie - die in Parijs stond - zag er aardig productierijp uit. Het model beschikte over hydropneumatische vering en een geavanceerd elektronisch systeem dat overhellen moest tegengaan. De Activa II was bedoeld als opvolger van de legendarische SM, maar een productiemodel hebben we nooit gezien. CItroën zou van mening zijn geweest dat het in het segment van een SM-achtige niet kon concurreren met de gevestigde orde. Onder de kap een 3,0-liter V6, bekend van de XM.

Renault Laguna Concept

Deze eigenwijze roadster heeft stiekem maar weinig te maken gehad met de uiteindelijke Laguna. Achter de voorstoelen van het 900 kilo wegende studiemodel lag een 2,0-liter vierpitter, die dankzij 210 pk en 304 Nm goed was voor een rappe acceleratietijd van 0-100 km/h van slechts 6 seconden. Z'n omhoog scharnierende portieren zagen we later terug bij de Sport Spider. Een fatsoenlijke voorruit ontbrak overigens. Bij een mogelijke koprol schoot een verstopte rolbeugel binnen een tiende van een seconde omhoog. Wel zo veilig.

Oldsmobile Expression

Van Parijs vliegen we naar Chicago, de plek waar Oldsmobile deze Expression parkeerde. De druppelvormige stationwagon was een voorbode van wat later de derde generatie van de Ford Taurus/Mercury Sable werd. Het studiemodel was een zeszitter met drie zitrijen en beschikte over een regensensor achter, een Nintendo, een videorecorder en zelfs een stofzuiger was van de partij. De ruim vijf meter lange Amerikaan werd aangedreven door een 235 pk sterke 2,3-liter viercilinder met een supercharger.

Cadillac Aurora

Opnieuw een bijzondere Amerikaanse toekomstvisie. De Aurora was een vierwielaangedreven sedan met een behoorlijke wigvorm. Onder de kap een 4,5-liter V8 die gekoppeld was aan een viertrapsautomaat. Tractieregeling was aanwezig. Opvallend genoeg was er weinig typisch Cadillac aan de Aurora. Het merk probeerde met dit model het Europese publiek aan te spreken, maar ook deze concept-car heeft nooit een productieversie gezien.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.