Viritech Apricale: dik 1.000 pk sterk waterstofbeest

1.014 pk op 1.000 kilo

Viritech Apricale
Viritech ApricaleViritech ApricaleViritech ApricaleViritech ApricaleViritech ApricaleViritech ApricaleViritech Apricale

Het Britse Viritech heeft het doek getrokken van een wel heel heftig gevaarte. Dit is de Viritech Apricale, een door designhuis Pininfarina getekende supercar met brandstofcel en ruim 1.000 pk!

In 2021 liet Viritech al een vroege digitale versie van de Apricale zien en tijdens het Goodwood Festival of Speed beleeft de definitieve versie nu zijn debuut. Zoals beloofd door de virtuele vooruitblik is de Apricale een supercar met een brandstofcel aan boord, maar wel met een volledig nieuwe verpakking.

Viritech Apricale

Viritech Apricale

Met zijn 4,55 meter lange, 1,9 meter brede en slechts 1,15 meter lage, door Pininfarina ontworpen verpakking is de Viritech Apricale een behoorlijke aandachtstrekker. Interessanter is misschien nog wel zijn aandrijflijn. Zowel voor als achter heeft de vierwielaangedreven Apricale een 544 pk sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 1.014 pk. Daarmee moet de Apricale een topsnelheid van ruim 320 km/h kunnen halen. Nog interessanter is waar de elektromotoren hun energie uit putten.

De Apricale heeft namelijk slechts een 6 kWh klein accupakket. Aan boord is echter een brandstofcel die de elektromotoren, met het kleine accupakket als doorgeefluik, van stroom voorziet. De Apricale kan 5,4 kg aan waterstof meezeulen, slechts iets minder dan de Toyota Mirai (5,6 kilo). Op een volle waterstoftank kan de Apricale tot 560 kilometer rijden. Dankzij de uit koolstofvezel opgetrokken monocoque waaromheen de de Apricale is gebouwd, legt de waterstofscheurneus slechts 1.000 kilo in de schaal.

Viritech zegt dat de Apricale zich nog in de laatste testfase bevindt. De eerste exemplaren van het ambitieuze project moeten begin 2024 worden geleverd.

Lezersreacties (83)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.