AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

"Vijf Lexussen LFA in Nederland"

Lexus LFA
De Nederlandse importeur hoopt in Nederland vijf exemplaren van de Lexus LFA te kunnen verkopen.
Vanaf februari 2011 komt de Lexus LFA naar Nederland. De importeur ziet in Nederland markt voor vijf exemplaren, maar het is nog onbekend hoeveel stuks er aan ons land worden toegewezen. In totaal worden vijfhonderd LFA's gebouwd in de Motomachi-fabriek. "Wanneer blijkt dat er in een ander land exemplaren blijven staan en bij ons de markt groter is dan voorzien, is het alsnog mogelijk dat er meer dan vijf in Nederland zullen worden geregistreerd."
Intussen hebben zich 'enige' serieuze gegadigden gemeld in Raamsdonksveer. "Maar ik kan niet beoordelen of er al exemplaren zijn verkocht", aldus de woordvoerder. De importeur geeft een richtprijs op van 325.000 euro zonder belastingen. "Hoeveel de auto uiteindelijk voor de consument gaat kosten, is nog niet duidelijk omdat het belastingregime er tegen die tijd weer heel anders uitziet."
De Engelse pers heeft er inmiddels lucht van gekregen dat Lexus geen geld verdient op het prestigeproject. Door de hoge kosten van de ontwikkeling en de kleine productie is het voor de Japanners, ondanks de astronomische prijs, niet mogelijk om winst te maken op de LFA. Slechts vijf componenten van de sportwagen worden gedeeld met andere Toyota en Lexus-producten. Verder is de productie door de toepassing van met koolstof versterkte kunststof voor het chassis en de carrosserie bijzonder prijzig.
Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (60)

Reageren
Sub-reacties inklappen
PSA rules
PSA rules
  • 0
Bijzonder is het zeker, maar of het ook goed is?? Lijkt me lastig om dan te beslissen de auto wel of niet te kopen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb er in elk geval geen besteld. Het is maar dat jullie het weten.
jonaccord
jonaccord
  • 0
XX Mensen met geld hebben niet altijd smaak ... XX

Mensen met een BMWbril op ook niet altijd....
Barri
Barri
  • 0
Ik heb een tijdje bij een Lexus dealer rondgelopen en ik denk dat er wel markt is voor het dubbele. Vijf stuks, dat is serieus weinig!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat wordt dus ca. 4,5- 5 ton voor deze Lexus inclusief belastingen, en wat is uitgezonderd de hyperexclusiviteit het grote USP van deze wagen? Een SLS AMG is ook een erg machtige wagen evenals de Murcièlago voor hetzelfde of minder geld.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ volvo xc90
ja maar niet zo exclusief als de lexus
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtige foto special van een aparte wagen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De achterkant van de LFA lijkt een beetje op de voorkant van de Opel Ampera die over een paar jaar verschijnt . Maar ik denk wel dat de LFA snel uitverkocht zal zijn, niet eens omdat 'ie' zo mooi is (persoonlijk vind ik dat nog wel meevallen, de voorkant vind ik iets te Aziatisch) maar wel vanwege de exclusiviteit. Er zullen vast wel een paar verzamelaars zijn met een hoop geld of iemand die gewoon wat anders wil dan een Murcielago of een Ferrari.
Anoniem
Anoniem
  • 0
‘enige’ serieuze gegadigden?? Importeur bedoelt zeker mensen die 'enig' zijn.
Nico94
Nico94
  • 0
Kijk op topgear.nl en klik op het item over Subaru. Dezelfde voorlampen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
hmmm die prijs... als leek zou ik zeggen dat het een mooie coupe is van pak-em-beet 80.000-120.000 euro. Had niet verwacht (uiterlijk gezien) dat dit een auto van 5 ton is...

Dat gezegd hebbende... zet hem met die prijs naast een murcielago/599/carrera GT/mulsanne/rolls dan vind ik deze erg "goedkoop" aandoen met een zeer beperkt "houdbaar" ontwerp (rare japanse luchthappers weer en een te chaotisch lijnenspel).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze ongetwijfelde geweldige LF-A zal hier in Nederland niet zo geweldig verkocht worden, maar 5 stuks zal wel lukken... Het is immers een erg dure auto, met nog een beetje weinig emago... Maar ik denk als je een proefrit gemaakt hebt in deze auto, zal je snel genoeg verkocht zijn, als je dit F1 geluid door je heen trekt... Volgens mij is er geen 1 merk, met zo'n geweldige V10.. Geen wonder dat Lotus deze motor ook wil gaan gebruiken voor de nieuwe Esprit... Yamaha bedankt!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Warrie... Een Mercedes SLR (650.000 euro) lijkt ook een opgedirkte SLK, maar als je goed kijkt en luistert, dan merk je toch dat je met iets heel anders te maken hebt.....
Madrettor
Madrettor
  • 0
als je ziet wat er aan kostbare exoten in NL rondrijdt, zal het best lukken om 5 LFA's te verkopen. maar mozes kriebel, wat een berg geld voor zo'n ding. zelfs met die pracht-V10.
Anoniem
Anoniem
  • 0
denk dat die lexus die in het segment van de bmw 3 serie valt exclusiefer is dan de lambo murcielago om maar iets te noemen en dan nog is die prijs 3ton(!) zijn ze gek bij toyota dat is 3x die nissan gtr en die heeft al ze belastinge er al bij in nederland wordt dit ding strax 5ton ofzow das tog niet normaal voor een toyota koop dan een audi r8 v10 die schiet in de zelfde tijden naar 100 200 en 300 allen die toyota kan 9km harder meen ik naja niemand haalt dat dus ja en audi is gwn goed ook duur maar we weten dat audi een goed merk is je houd er van of niet maar we zijn het er allemaal over eens dat het over het al gemeen goeie auto;s zijn en toyota's zijn ook niet verkeerd maar voor dat geld.... hoewel de r8 v10 een iteliaanse moter heeft maja ik kan er geehn 1 betalen maar ik vind tog dat die pipo's bij toyota een beetje overdrijven en hij zegt als ze in andere lande blijven staan duhh! miss dat ze in japan leuk zijn aangezien ze daar neit weten wat een ferrari is ofzow .........
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie wagen, maar voor dat geld toch liever iets anders.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mag zeker niet in je collectie ontbreken!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nu wordt ik toch best Jaloers dat ik geen kale kop, dikke buik, geen smaak, maar wel veel te veel poen heb.

Ma, ja dan had ik misschien met mijn dike wijn/ Rose buik niet achter de stur gepast
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eerst de staatsloterij winnen!
michelangelo
michelangelo
  • 0
Ik vind deze echt lijken op een kar die ten prooi is gevallen aan petjesvolk met overdreven achter en voorspoilers..
Dan zie ik nog veel liever een Nissan GT-R, bovendien stukken goedkoper.
der Magistrat
der Magistrat
  • 0
McLaren heeft anders minder problemen met de MP4-12C qua kosten, die carrosserie is geheel van koolstofvezel. Desalniettemin snap ik dat de prijs vrij hoog uitkomt, gebaseerd op de vele malen dat de LF-A gesignaleerd is op de Nürburgring, al enkele jaren.
der Magistrat
der Magistrat
  • 0
McLaren heeft anders minder problemen met de MP4-12C qua kosten, die carrosserie is geheel van koolstofvezel. Desalniettemin snap ik dat de prijs vrij hoog uitkomt, gebaseerd op de vele malen dat de LF-A gesignaleerd is op de Nürburgring, al enkele jaren.
Camry TRD
Camry TRD
  • 0
Volgens mij heeft 90% van de lezers totaal geen idee wat dit voor een auto is.
Dit is een F1 auto .......nog meer dan een gemiddelde Ferrari.

Dat het ontwerp je niet aanspreekt (omdat je uit europeese "smaak" hebt), dat heeft niets met de prijs te maken.
Vergeet niet dat Lexus een hele grote speler is in bijv. Amerika Rusland,Japan etc..

En Europa duurt ook niet lang meer.
RW65
RW65
  • 0
Ga er maar vanuit dat deze kar echt helemaal top is net zoals de super BMW's, Mercedessen, Porsches, Lambo's, Ferrari's, AM's, Maserati's, GT-R's, Alfa's enz. enz. Stop aub all dit geneuzel, over smaak valt niet te twisten en ik weet zeker dat alle commentaargevers deze karren niet kunnen betalen....
Pink Panther
Pink Panther
  • 0
Kijk ze bouwen er maar 500. Van deze natuurlijk.
En dan nog een 250-500 cabrio's, dat kan redelijk makkelijk bij een koolstofvezel auto en wellicht nog 1 of 2 gelimiteerde versies met nog wat meer power.
Deed MB toch ook met de SLS? Een versie met dak, toen een zonder dak die nog iets duurder is en toen een nog duurdere, want die had ook geen voorruit.

Dat Lexus op dit model niets verdient: ongeloofwaardig. Iedere fabrikant zal rendement op investeringen moeten maken. Al is het dan niet op de fabricage, dan wel indirect in het merk imago. Weet weet komt er volgend jaar wel een nieuwe SC, waarbij men deze keer maar wel een ontwerper geraadpleegd heeft. Voor de IS-F zal deze auto geen extra duw meer geven.
Pink Panther
Pink Panther
  • 0
Kijk ze bouwen er maar 500. Van deze natuurlijk.
En dan nog een 250-500 cabrio's, dat kan redelijk makkelijk bij een koolstofvezel auto en wellicht nog 1 of 2 gelimiteerde versies met nog wat meer power.
Deed MB toch ook met de SLS? Een versie met dak, toen een zonder dak die nog iets duurder is en toen een nog duurdere, want die had ook geen voorruit.

Dat Lexus op dit model niets verdient: ongeloofwaardig. Iedere fabrikant zal rendement op investeringen moeten maken. Al is het dan niet op de fabricage, dan wel indirect in het merk imago. Weet weet komt er volgend jaar wel een nieuwe SC, waarbij men deze keer maar wel een ontwerper geraadpleegd heeft. Voor de IS-F zal deze auto geen extra duw meer geven.
TLF
TLF
  • 0
Ach, zelfs met dit soort bedragen kom je niet eens in de buurt van de ontwikkelkosten van een heel nieuw model. Maar uit PR-oogpunt is dit nu al een onbetaalbaar succes. Er wordt al jaren over de hele wereld over deze wagen geschreven en gesproken, en iedereen heeft er wel een mening over. En ze hebben ook nog het lef om er een schokkend prijskaartje aan te hangen, waardoor deze wagen alleen al daarom meteen wordt vergeleken met het beste wat er te koop is. Eigenlijk is het helemaal niet relevant meer of de LF-A wel of niet "beter" is dan de usual suspects, Lexus heeft haar doel met deze wagen al lang bereikt. Wedden dat we de LF-A vaak gaan terugzien op MTV?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Misscihen een hele rare gedachte he, maar waarom maken ze er niet gewoon 2x zo veel? Van een Carrera GT werden er ook maar 1250 gemaakt en die zie je ook echt zo goed als nooit rijden, dus qua exclusiviteit maakt het niet zo veel uit!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@meneer Sander; Zelfde tijden als een R8 V10 ?? Deze is toch 0,2 sec sneller op de 100, en ik schat 2 sec sneller op de 200, en 6 sec sneller op 300, omdat deze maar liefst 200 kg. lichter is en 45 pk meer heeft... De remtijden zullen hierdoor ook veel lager zijn. Deze motor klinkt ook nog mooier als de V10 van Volkswagen. Het interieur van de LF-A is schoftig mooi! Hier kan Ferrari een voorbeeld aan nemen...
En bovendien vind ik deze ook veel inclusiever als zo'n slap aftreksel van een Gallardo... Origineel zeg! Alleen het interieur van de R8 vind ik ook heel mooi, maar alles bij elkaar opgetelt, komt een R8 nog niet in de buurt van deze LF-A. Deze LF-A is toch een klasse hoger! Waarom wordt deze auto niet vergeleken met een Mercedes SLR. De LF-A zal door zijn lage gewicht, ook als een blok op het circuit liggen.... Ben benieuwd bij Top Gear!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze auto ligt het dichste in de buurt van een Carrera GT denk ik, allebei een heerlijke V10, allebei rond de 450.000 euro. Allebei heel exclusief. Allebei ongeveer de zelfde specificaties.... Alleen dan vind ik deze LF-A toch mooier en praktischer denk ik.... Mooi interview Autoweek; LF-A v/s Carrera GT
Anoniem
Anoniem
  • 0
@MM55

Carrera GT is/was volgens mij nog een stukje duurder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zou zeggen; lees allen het artikel over de LFA in de papieren autoweek. Dan mauwen we wel anders (ook al is het een subjectieve mening van een autoweek reportertje die met een LFA mocht spelen).
Mrk1
Mrk1
  • 0
Wat zit iedereen nu te ijlen dat hij zo duur wordt en dat dat de schuld van Lexus is. Dat hij zo duur wordt is de schuld van die lamzakken in Den Haag.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voor dat geld hadden ze wel een fatsoenlijkere ophanging voor die achterspoiler kunnen maken in plaats van die armoedige beugeltjes zoals nu, lijkt net zo'n gepimpte "the fast en furious bak"

En MM5, de V10 van Volkswagen...kerel lul niet zo dom man, dat blok komt van Lamborghini en is aangepast door Audi, alle 2 merken horen nu wel bij Volkswagen maar VW heeft hier met g1 1 vinger aangezeten dus denk eerst een na voordat je wat zegt stom kadaver.

En 0.2 sec. sneller op de 100, zozo!! en dat voor bijna 200.000 meer, 0.1 seconden sneller per ton, mooie prijs/snelheidsverhouding.....:-))
Anoniem
Anoniem
  • 0
5 is al te veel voor zo'n gedrocht van een auto. Maar goed, dat is weer het "over smaak valt niet te twisten" verhaal :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Op bovenstaande fot vind ik hem echt geweldig!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Laat ze maar komen! Brute wagen!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Barri: Met zo'n exclusieve auto is 5 stuks meer dan zat. Je moet maar 5 mensen hebben die hem willen aanschaffen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@AH:
0.2 sec sneller op de 100 lijkt misschien weinig, maar in de top racewerled (F1) nemen ze dat heeeel serious, want dat leiden tot enkele seconden per ronde (niet vergeten het aantal rondjes).
In de F1 gaat het trouwens ook nog veelal om 100ste tot 1000ste van seconden.... en daar heeft met het geld voor over..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@AH
Ik herinner mij nog levendig een discussie rond de BMW 3-series en de Lexus IS.
Zoals geweten is de BMW 1 seconde sneller. En toen was dat voor bimmerbekken héééééééél belangrijk...
Alles waar de IS de 3-serie overtrof - vooral in interieur en looks (maar dat laatste is persoonlijk) - was toen allemaal minder belangrijk, terwijl dit wel over 90% van het "normaal" gebruik van een wagen ging.
Die 1 seconde sneller: wie heeft dat nodig in het dagelijkse leven?
Ik kan ook niet begrijpen dat de Audi R8 wel "aanvaard" wordt, maar deze wagen niet, terwijl ze sterk op elkaar lijken. Sterker nog, ik vind deze Lexus zelfs mooier.

p.s. o ja, ik rij momenteel met BMW, hiervoor met Lexus. En beide wagens hebben hun voor en tegen. Ik zou meteen de Lexus IS opnieuw kopen. Maar met de X3 heb ik een goede zaak gedaan.
Zo hoor je het eens van een -neutraal- autoliefhebber bij wie het merk op zich eigenlijk onbelangrijk is (moet wel een A-merk zijn, maar da's om andere redenen).
Anoniem
Anoniem
  • 0
@AH; Sorry dat ik je gekwetst heb.... ha ha. Zeg, lees jij de verslagen van deze LF-A eens door op Autoweek, Car and Driver,en dan wil ik je reactie eens horen over deze auto. Ik heb de verslagen van de R8 V10 ook gelezen op beide sites. @Koenardinho; terwijl de R8 V10 en de LF-A sterk op elkaar lijken?? Ze hebben allebei een V10 en ze zijn allebei snel! Maar daar heb je het ook snel mee gezegt... Als je beide verslagen leest, ligt deze LF-A toch wel op een hoger niveau. @U boat De Carrera GT koste 468.000 euro incl. om presies te zijn.. Ook zo'n super monster ook 3,7 sec. 0-100 en superlicht(rond de 1400kg.), maar erg rouw... Hij vergaf je fouten niet volgens Jemery Clarkson... Misschien doet deze LF-A het wel beter.. De Carrera GT was op het Top Gear circuit ook langzamer als de veel goedkopere GT-R(124.000 euro- 3,6 sec op 100) . Maar toch ligt deze Carrera GT natuurlijk op een hoger niveau als een GT-R. @AH; Snelheid zegt lang niet alles man met de pet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vijf stuks in Nedeland lijkt mij al heel pittig. Het uiterlijk is toch wel heel erg facelift-Toyota-Celica. Ik kan er niet aan wennen, tenminste niet voor dat geld. Een verschrikkelijke smak geld. Daar heb je ook twee vorstelijke Porsches voor.
Een Rolls-Royce Phantom ook, of een Maybach. Dat is wel een ander segment, maar het geeft wel aan hoe over-the-top deze LFA is geprijsd. Dan name-it welke Lamborghini, dan wel Ferrari. Ook geen misselijke jongens. Een Dodge Viper is wellicht niet zo verfijnd, maar wel herkenbaar als brute krachtbron. Deze LFA blijft te veel een Toyota Celica, Supra voor mijn part. En dat is zijn makke. En daarom is vijf stuks voor Nederland al heel erg veel. In de vrije makrt dan, want Louwman & Parqui zal wel een LFA in hun fraaie museum in Raamsdonksveer zetten. Jammer overigens, dat ze met hun Nationaal Automobiel Museum naar Den Haag gaan. Het is daar al propvol met evenementen. De koepel met octagone vlakken in Raamsdonksveer zullen we missen. Jammer !!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@jetta comfortline; daar heb je 2 vorstelijke Porsches voor? Een Porsche op het zelfde niveau is zelfs nog iets duurder... (Carrera GT 468.000 euro incl.)

Snappen jullie nou niet dat dit een echte supercar is, van de bovenste plank! Bij Car and Driver zeggen ze; This car sounds even better than a Murcierlago.... Ze hebben bij Yamaha schijnbaar weer goed haar werk gedaan. Dat hebben ze trouwens ook bij de IS-F goed gedaan. Deze klinkt ook beter als een M3.

@jetta comfortline: Wat vind jij trouwens van de prijs van een Mercedes SLR (658.000 euro incl.)?? Ook zo'n beest als deze LF-A. Dit zijn auto's, die hebben gewoon wat aparts. Dat een LF-A een Japanse stijl heeft van ontwerp, is gewoon goed want hij is immers Jappans. Je hoeft er niet van te houden, maar blijf wel eerlijk en vergelijk de LF-A met een waardige auto uit het topsigment. Kijk is verder als alleen prestaties.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vergeet niet dat Lexus gewoon als Toyota (met een spraakgebrek) wordt uitgesproken.
En niemand betaald een half miljoen voor een Toyota. V10 of geen V10
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Diesel Duy; jij zult verstelt staan denk ik hoe snel deze 500 Toyota's uitverkocht zijn... En niet alleen om zijn V10, maar om het totaal plaatje. Hier in ons kleine kikkerlandje heeft lexus nog niet zoveel naam, toch dat is in Japan en Amerika wel even anders.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ aan alle reactiegevers die zo afkrakend praten over deze LF-A; Lexus laat europa even zien hoe een V10 hoort te zijn.... Misschien engine off the year?? Zie you tube; spy LF-A on the ring!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ MM55 (moet dat niet 57 zijn, als MM tenminste staat voor Maybach Motorenwerke?) U krijgt het voordeel van de twijfel. Volgend jaar om deze tijd mailen we elkaar weer om te bezien waar die vijf Lexi in Nederland zijn gebleven en of de doelstelling, 500 pieces all over the world, is gehaald. M.vr.gr.
C70 Driver
C70 Driver
  • 0
Diesel Guy, met zo'n naam zeg je zelf al dat je echt he-le-maal niets van auto's kent...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zie ook dat deshbord; gegevens prachtig weergegeven; grote toerenteller centraal, met snelheid en gear er tussen digitaal. En er fijn rondom Tank, watertemp.,olie niveau, en olietemperatuur meters. Prachtig zoals het hoort te zijn in een supercar.... Hier kan Audi nog een voorbeeld aan nemen. Het deshbord van een R8 heeft te veel weg van een Golf.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ongeveer pak em beet: € 500.000,-- inclusief belastingen. Tja, tja, ik heb het niet over voor een nieuwe auto, maar als ik het wel kon of wilde, tja tja, dan toch maar een Aston Martin DBS, of een ehh Ferrari 599 GTB, of een ehh Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce, of voor heel wat minder desnoods een Nissan GT-R, die kost maar 25% van deze LFA! Nee, vanuit welke hoek of standpunt je het ook bekijkt, deze auto is werkelijk veel en veel te duur!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@MM55; het is ''dashboard'', moeilijk he, en heb jij er soms belang bij dat ie snel uitverkocht is, lijkt wel een PR-man van Lexus.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Ponti Ficaal; Ja, het is dashboard, bedankt..... Nee, ik hoop dat er weinig verkocht worden... Misschien kom ik dan ook nog in aanmerking als ze wat van de prijs af gaan doen... Wat zou ik hier blij van worden, als ik hier in mocht rijden. Volgens mij geeft deze LF-A je een rijbeleving, dat dicht tegen een formule 1 auto aan zit!
Anoniem
Anoniem
  • 0
''volgens mij geeft deze LF-A je een rijbeleving dat dicht tegen een formule-1 auto aanzit''.....I rest my case.
Anoniem
Anoniem
  • 0
nog maar 4 over nu,hebbeeeeeeeeeeee
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat staat hen trouwens echt gewelidig die witte velgen.... Bijna net zo mooi om naar te kijken als een mooie vrouw, deze Lexus LF-A
Anoniem
Anoniem
  • 0
leuk maar het is en blijft toyota dus te duur