AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vieze auto's uit Berlijn
In Berlijn zijn de eerste borden voor de milieuzone geplaatst, die vieze auto's uit de stad moet weren.
In de Duitse hoofdstad Berlijn gaat op 1 januari de milieuzone in werking. Daarmee worden vermeende vieze voertuigen uit de stad geweerd. Binnen de ring waar de nieuwe regels geleden, wonen meer dan 800.000 mensen. In de wijken er omheen nog eens 2,6 miljoen mensen. De maatregelen moeten zorgen voor minder fijnstof in de lucht en een betere gezondheid van de stadsbewoners. Het is de bedoeling met de milieuzone de EU-grenswaarde van 50 microgram fijnstof per kubieke meter te bereiken. Die grens mag maximaal 35 dagen per week worden overschreden.
In Berlijn zijn 1,2 miljoen auto's geregistreerd. De benzineauto's zonder katalysator mogen de milieuzone niet meer binnen. Dat betekent dat deze Trabantjes binnenkort verleden tijd zullen zijn. Diesels die vallen onder de Euro II en III emissienormen, krijgen een gele of een rode sticker en mogen na 2009 de ring niet meer binnen. Vanaf 2010 krijgen alleen auto's die voldoen aan de Euro IV norm of schoner zijn, nog een groen label. De regels gelden ook voor bezoekers van de stad. Wie de regels overtreedt en wordt betrapt krijgt een boete van 40 euro en Duitsers verliezen een punt op hun rijbewijs.
Maar niet iedereen is gelijk in Berlijn: de auto's van de politie, brandweer, het leger en de vuilnisophaaldienst hoeven niet aan de regels te voldoen. Berlijn trekt de kar met de milieuzone. Andere Duitse steden volgen spoedig.
Plaats een reactie
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Autotest
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Blits bezit
Toen Eelco de Caprice voor het eerst zag liet de sedan hem niet meer los, dit is zijn tweede
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond