Vernieuwde Fiat Tipo breekt los
Nu ook als stoere Cross
Fiat heeft de Tipo-familie een facelift gegeven. De modellen zijn zowel vanbinnen als vanbuiten stevig aangepakt. De Tipo krijgt naast een gewijzigde neus ook nog eens nieuwe motoren én een Cross-uitvoering.
- Nieuwe verlichting met full-ledtechniek
- Voor- en achter gewijzigde bumpers
- Nieuwe 100 pk sterke 1.0 turbomotor
- Nu ook als stoer ogende Tipo Cross
De in 2016 gepresenteerde Fiat Tipo debuteerde als sedan en kreeg een jaar later gezelschap van een vijfdeurs hatchback én van een stationwagon. De vierdeurs sedan is inmiddels sinds 2018 al niet meer in ons land leverbaar, maar de Tipo Hatchback en Tipo Stationwagon mogen nog even mee. Dat doen ze per direct in vernieuwde vorm. De gefacelifte Tipo is te herkennen aan zijn andere grille, dat voortaan is opgebouwd uit grovere segmenten. Centraal niet meer het 'oude' Fiat-logo, maar het nieuwe puur uit het woord 'Fiat' bestaande exemplaar. De chrroomstrip aan de onderkant van de grille moet het veld ruimen. Fiat geeft de Tipo verder een andere voorbumper én nieuw ingedeelde koplampen met full-ledtechniek. De achterkant van de Fiat Tipo maakt kennis met een herziene bumper en ook hier monteren de Italianen lichtunits met ledtechniek.
Interieur
Natuurlijk voert Fiat ook in het interieur wijzigingen door. Zo profiteert de Tipo van de komst van een 7-inch digitaal instrumentarium dat de analoge klokken achter het stuur vervangt. Ook nieuw: het centraal op het dashboard geplaatste 10,25-inch brede en opvallend 'platte' display dat bij het infotainmentsysteem hoort. De Fiat Tipo maakt daarnaast kennis met de Uconnect software die op het systeem draait. Dat betekent onder meer dat Apple CarPlay en Android Auto draadloos gebruikt kan worden. Verder heegt de Tipo heen ander stuurwiel gekregen én is het model voor het eerst verkrijgbaar met parkeersensoren aan de voorkant. Keyless entry en een optionele inductielader doen eveneens hun intrede. Ook wat veiligheidssystemen betreft zijn er noviteiten. Zo is de Tipo onder meer leverbaar met verkeersbordherkenning, Intelligent Speed Assist, een rijstrookassistent, Attention Assist, dodehoekdetectie én automatisch grootlicht.
Motoren
Je kon er natuurlijk op wachten, maar nu is het definitief. Ook de Fiat Tipo maakt kennis met de nieuwe 1.0-driecilinders uit de FireFly-familie. Er is een 1.0 driecilinder van 100 pk en 190 Nm te bestellen, die de 95 pk en 126 pk sterke 1.4 vierpitter vervangt. Dieselen kan ook en wel met MultiJet-zelfontstekers van 95 en 130 pk.
Fiat Tipo Cross
Fiat Tipo Cross
Minstens zo interessant is de Cross-uitvoering, die vier centimeter hoger op zijn poten staat. De Tipo Cross heeft onder meer stoerder ogende bumpers en is voorzien van de geijkte zwarte kunststof wielkastranden en zilverkleurige skidplates en sideskirts. Het bumperwerk maakt de Tipo Cross in totaal zeven centimeter langer dan de non-Cross-versies. De gewone Tipo's worden onder de Life-noemer geschaard. De Hatchback als de Stationwagon en de hier niet leverbare Tipo Sedan komen als Tipo, Tipo Life en Tipo City Life in de prijslijst te staan. Fiat zegt nog niet exact te weten welke versies naar Nederland komen. De Tipo Sedan kunnen we waarschijnlijk op onze buik schrijven. Informatie voor de Nederlandse markt volgt samen met de prijzen in een later stadium.
Sinds de lancering van de 'nieuwe Tipo' in 2016 zijn in Nederland tot en met september in totaal slechts 1.660 exemplaren verkocht. Ter vergelijking: de oude Tipo ging in één van zijn mindere verkoopjaren (1994) in ons land nog 2.290 keer over de toonbank en vond in zijn beste verkoopjaar (1989) in 6.304 klanten een eigenaar. De turbomotor brengt hopelijk betere verkooptijden. Die kleine geblazen machine stoot ongetwijfeld minder CO2-uit dan de ouderwetse atmosferische 1.4 die momenteel de instapmotor was. Die 1.4 leverde de Tipo een vrij hoge bpm en daarmee een relatief hoge vanafprijs op.