Verkeersveiligheidscoalitie: 'stimuleer 30 km/h in bebouwde kom'
Reactie op fikse toename verkeersslachtoffers
Er zijn vorig jaar veel meer mensen gewond geraakt in het verkeer en daarom is er dringend actie nodig. Dat stelt de 'Verkeersveiligheidscoalitie'. Die breekt onder meer een lans voor 30 km/h als maximumsnelheid in de bebouwde kom.
De verkeersveiligheid in Nederland staat onder druk. Uit nieuwe cijfers van SWOV blijkt dat 2022 een slecht jaar was op dit gebied, met zo'n 20 procent meer gewonden in het verkeer. De Verkeersveiligheidscoalitie, bestaande uit onder meer Fietsersbond, ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Vereniging Verkeersslachtoffers en verschillende gemeenten, acht 'forse investeringen in onder meer verkeershandhaving en fietsveiligheid noodzakelijk' om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Men roept het kabinet daarom 'met klem' op om in te grijpen.
De coalitie vraagt het kabinet bijvoorbeeld om 30 km/h als maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te stimuleren. Een voorstel dat door sommigen in Amsterdam ongetwijfeld met gejuich ontvangen zal worden. Ook wil men het dragen van een fietshelm stimuleren en dat het het opvoeren van e-bikes, fatbikes en andere licht elektrische voertuigen verboden wordt, zodat snelheidsverschillen op het fietspad verkleind worden.
Waar het echter volgens de coalitie nu ook nog aan schort, is dat te veel mensen zich ongestraft kunnen misdragen in het verkeer. Dus zou de politiecapaciteit vergroot moeten worden, zodat verkeershandhaving effectief kan worden ingezet, stelt de coalitie. Meer innovatie op het gebied van handhaving zou hierbij volgens de coalitie kunnen helpen. Minister Mark Harbers van I&W reageerde woensdag ook al op de cijfers van het SWOV. Volgens hem zijn er diverse verbeterpunten.