AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verbruiksstandaard VS voor 2016 vastgelegd
De regering Obama heeft nieuwe regels gepresenteerd waarbij het gemiddelde verbruik van het wagenpark dat in 2016 nieuw wordt verkocht, nog maar op 1:14,5 mag liggen.
In Amerika hebben de National Highway Traffic Safety Administration en de Environmental Protection Agency in een 1.469 pagina's tellend rapport de nieuwe verbruiksnorm voor 2016 vastgelegd. Tegen die tijd mag het Amerikaanse wagenpark gemiddeld nog maar 34,1 mpg verbruiken. Dat komt neer op een verbruik van 6,9 liter op 100 km ofwel 1:14,5. De norm is aangekondigd toen de regering Obama werd geïnstalleerd.
Op die manier kunnen de Amerikanen volgens het rapport 1,8 miljoen vaten olie besparen. Naar verwachting kosten de ontwikkelingen die de autofabrikanten moeten doen om aan de nieuwe eisen te voldoen de komende vijf jaar 51,5 miljard dollar en maakt het een auto in 2016 985 dollar duurder.
Bij de personenauto's zal het gemiddelde volgens de NHTSA liggen op 33,3 mpg (7,0 liter op 100 km) in 2012. In 2016 daalt dat naar 37,8 mpg (6,2 liter op 100 km). In de 'light trucks'-categorie, waaronder SUV's, pickups en bestelauto's vallen, liggen die waarden naar verwachting op 25,4 mpg in 2012 (9,2 liter op 100 km) en 28,8 mpg (8,2 liter op 100 km) in 2016.
De auto-industrie is blij met de nieuwe regels. "Amerika heeft maatregelen nodig om minder afhankelijk te worden van buitenlandse olie. De overheid is de enige die daaraan een bijdrage kan leveren. Deze maatregelen zijn nuttig voor de consumenten, overheid en de industrie."
Voor merken die in 2009 minder dan 400.000 auto's in de VS verkochten, gelden minder strikte regels. Ook aan het aantal 'zero-emission'-auto's zit een beperking. Die auto's stoten weliswaar onder weg niets uit, maar vervuilen wel door de productie van de elektriciteit die wordt getankt.
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws