Vattenfall test snelladen via 'bufferaccu'
Het net niet overbelasten
Energieleverancier Vattenfall plaatst samen met de Gemeente Amsterdam en Heijmans snelladers op een parkeerplaats in de hoofdstad, waar zestien auto's tegelijk kunnen snelladen. Een soort 'bufferaccu' is het slimme element hiervan.
Vattenfall doet met de laadpalen iets vergelijkbaars als wat Shell samen met Alfen al in de praktijk bracht. Op de P+R op Zeeburgereiland in Amsterdam kunnen namelijk zestien elektrische auto's tegelijk gaan snelladen zonder daarbij het risico te lopen het elektriciteitsnet te overbelasten, dankzij een accu die als buffer fungeert tussen het net en de laadpalen.
Die accu, door Vattenfall een 'oplaadhub' genoemd, heeft een capaciteit van 336 kWh. Hieruit trekken de ladende elektrische auto's via een snellader hun stroom. De grote accu wordt vervolgens vanaf het stroomnet geleidelijk weer bijgeladen voor de volgende lading klanten. Een belangrijk voordeel is volgens Vattenfall dat met deze aanpak snelladen ook mogelijk wordt op plekken waar het elektriciteitsnet dit normaliter niet aan zou kunnen vanwege de hoge piekbelasting.
Vattenfall gaat deze laadplek en aanpak de komende vijf jaar grondig analyseren. Dat moet inzicht geven in hoe dit principe zo efficiënt mogelijk kan werken. Het doel is om dergelijke accu's vervolgens op meer plaatsen in te zetten.