'Thuis laden scheelt honderden euro's per jaar'
Privé vs. publiek laden

Veel EV-rijders laden al thuis hun auto bij, maar sommigen zijn aangewezen op publieke laadpunten. Het kan echter aardig wat geld schelen als je toch zelf kunt laden thuis. Milieu Centraal onderzocht wat het verschil op jaarbasis is als je eenmaal een eigen laadpunt hebt.
Het verschil in de laadkosten bij publieke of privélaadpalen zit hem vooral in de prijs die je betaalt per geladen kilowattuur. Wie laadt aan een ‘eigen’ paal die is gekoppeld aan het energienetwerk van een huis of een bedrijf, is per definitie goedkoper uit dan bij een laadpunt dat beheerd wordt door een andere partij. Bij publieke laadpalen ligt de prijs per kWh doorgaans hoger. De onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal concludeert na eigen onderzoek wat het kostenverschil is tussen publiek en privé laden: "Wie gemiddeld 12.000 kilometer per jaar elektrisch rijdt, is zo’n € 350 voordeliger uit (als je thuis laadt, red.).”
Wat het scheelt, is uiteraard afhankelijk van hoe veel kilometers je aflegt met je elektrische auto. Hoe meer je rijdt, hoe groter het voordeel. Het kostenvoordeel wordt nog groter als je elektriciteit haalt uit zonnepanelen op het dak van je huis. Het bijladen van je elektrische auto is bovendien in veel gevallen gunstiger dan je ‘overschot’ aan energie terugleveren aan het net.
Leuk en aardig, maar een eigen laadpunt bij je huis komt ook niet spontaan uit de muur groeien. Zo’n laadlocatie voor thuis kost al snel zo’n € 2.000 tot € 4.000. De kosten voor de eigen laadgelegenheid moet je dus nog wel tegen het voordeel in de kWh-prijs wegstrepen. Zodoende is het in het begin dus nog een duurder verhaal, maar ben je naar verloop van tijd wel goedkoper uit met je eigen laadpunt. Hoe snel je voordeliger uit bent, hangt sterk af van de prijs van het privélaadpunt en zoals gezegd of je zonnepanelen op het dak van je huis hebt.
Lees ook

Renault: 'elektrische Zoe rijdt gemiddeld meer dan Clio diesel’

Tankstation langs snelweg mag laadpalen plaatsen

Honda Elevate: nieuwe compacte cross-over ook als EV

Tesla wil technologie voor zelfrijdende auto's delen

Nieuwe Peugeot e-3008 toont interieur

Tesla Model S Plaid is snelste elektrische productieauto op Nürburgring
Lezersreacties (113) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.