Shell gaat testen met 'bufferaccu' voor snelladen

Snelladen of terugleveren

Shell laadpaal snelladen Alfen

Shell en het Nederlandse bedrijf Alfen gaan testen met een energieopslagsysteem tussen het elektriciteitsnet en laadpalen. Snelladen van auto's maar ook het terugleveren van elektriciteit bij piekmomenten moeten daarmee mogelijk zijn.

Alfen, een bedrijf dat zich onder meer specialiseert in laadoplossingen, heeft een energieopslagsysteem ontwikkeld waar snelladers voor auto's aan verbonden kunnen worden, maar dat ook stroom terug kan leveren. Een soort buffer dus tussen laadpalen en het net. Shell wil dit systeem gaan testen met zijn snellaadpalen bij een tankstation in Zaltbommel. De opslag heeft een capaciteit van 350 kWh en kan twee laadpalen tegelijkertijd van stroom voorzien. Laden kan dan met een vermogen tot 175 kW.

De lading van de energieopslag wordt vanaf het net op peil gehouden, maar zoals gezegd kan het ook de andere kant op werken. Mocht er juist meer stroom nodig zijn op het net, dan kan de opslag stroom terugleveren. Dat moet uiteraard de stabiliteit van het stroomnet verhogen. Een ander voordeel zou zijn dat dit systeem het plaatsen van snelladers op meer plekken mogelijk maakt. Niet overal kan de bestaande infrastructuur de pieken van snelladers aan, dit systeem kan daarop inspringen. Het gaat om een eerste test, mogelijk wordt dit hierna op grotere schaal toegepast door Shell en Alfen.

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.