Laadpalen EU: Nederland koploper, grote verschillen

Oost-Europa blijft vooral nog achter

Citroën ë-C4 aan laadpaal

In Nederland vind je relatief de meeste laadpalen voor elektrische auto's in heel de Europese Unie. De laadpalendichtheid ligt vooral in Oost-Europese landen op een veel lager niveau. Dat baart ACEA zorgen.

In de meeste EU-landen is er een groot tekort aan oplaadpunten voor elektrische auto's langs het wegennet. Achttien lidstaten hebben minder dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer aan wegen. Slechts vier landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer. Nederland is er daar één van en heeft met 47,5 laadpunten per 100 kilometer wegen de meeste laadpalen. De Europese vereniging van autofabrikanten ACEA waarschuwt dat klimaatdoelen voor de auto-industrie niet gehaald zullen worden, als er niet snel meer laadinfrastructuur bij komt in de landen waar men achterloopt.

Volgens cijfers van ACEA zijn er tien EU-landen waar nog niet één oplader is voor elke 100 kilometer aan belangrijke wegen. Dan gaat het bijvoorbeeld om Litouwen, Griekenland, Polen, Letland en Roemenië. Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent uit elektrische modellen bestaat.

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.