Van P8 tot EC40: de elektrische Volvo XC40 veranderde vaker van naam

Technische updates vallen niet altijd samen met naamsveranderingen

Volvo XC40 P8 Recharge

Volvo heeft besloten dat de elektrische XC40 niet langer XC40 heet, maar EX40. Dit betekent de grootste naamsverandering voor dit model tot nu toe, maar zeker niet de eerste. Ook de aandrijflijn ging al geregeld op de schop.

XC40 wordt EX40, C40 wordt EC40. Dat is even wennen, maar is stiekem wel logisch. De elektrische zustermodellen worden zo immers in één lijn gebracht met nieuwere EV’s van Volvo, de EX30 en de EX90. Bovendien blijft de benzinegestookte XC40 gewoon XC40 heten en is Volvo nu dus eindelijk af van de toevoegingen die de elektrische versies in het verleden moesten onderscheiden. Dat is goed nieuws, want wat hebben ze daarmee geworsteld, daar in Zweden …

Dat begon allemaal in 2020, toen de in 2017 gelanceerde Volvo XC40 voor het eerst elektrisch werd. De eerste elektrische XC40 had altijd vierwielaandrijving en 408 pk en wordt in de volksmond ook wel ‘P8’ genoemd. Dat stond ook op de achterklep, maar op de prijslijst maakte Volvo er ‘XC40 Recharge P8 AWD Pure Electric’ van. ‘Recharge’, want oplaadbaar, ‘P8 AWD’, want vierwielaandrijving, ‘Pure Electric’, want elektrisch.

Is dat allemaal nodig? Kennelijk, al begon men in 2021 al wat te twijfelen aan dat P8. Het cijfer werd wat verder naar achteren in de naam geduwd, zodat er nu ‘XC40 Recharge Pure Electric’ als modelnaam stond, gevolgd door ‘P8 AWD’ als uitvoering. De enige uitvoering, maar dat veranderde later dat jaar. Toen werd er een voorwielaangedreven, éénmotorige XC40 gelanceerd. Van die auto wordt (ook door Volvo zelf) de naam ‘P6’ gefluisterd, maar op de Nederlandse prijslijst werd dat ‘XC40 Recharge Pure Electric’. De vierwielaandrijver was er nog steeds, en onderscheidde zich met de naam ‘XC40 Recharge Twin Pure Electric’. Het ‘twin’ staat daarbij uiteraard voor de twee aanwezige elektromotoren.

In 2022 vindt Volvo het tijd voor wat belangrijke updates. De XC40 krijgt in het voorjaar de neus van de inmiddels gelanceerde C40. Later dit jaar profiteren beide modellen van een flinke technische update, waarbij de éénmotorige versie van voor- naar achterwielaandrijving gaat. Let wel: dit zijn twee separate gebeurtenissen en er zijn dus ook C40’s en facelift-XC40’s met voorwielaandrijving. De tweewielaandrijvers zijn vanaf dit moment bovendien eveneens leverbaar met de grotere accu van de vierwielaangedreven versies, maar niet standaard.

Je raadt het al: daar hoort een naampje bij. RWD XC40’s met de standaard-accu heten vanaf nu ‘XC40 Recharge Pure Electric Single Motor’, versies met achterwielaandrijving en de grote accu krijgen daar ‘Extended Range’ bij. De vierwielaandrijver heet op de prijslijst grappig genoeg ‘XC40 Recharge Twin Pure Electric Twin Motor’, met tweemaal ‘Twin’ dus.

Volvo EX40.

Bij de laatste update is het gelukkig allemaal weer wat eenvoudiger en korter geworden. De elektrische XC40 bestaat formeel niet meer en heet nu Volvo EX40, al zie je daarvan behalve bij het typeplaatje eigenlijk niets. Het wat geforceerde ‘Recharge’ en ‘Pure Electric’ kan nu eindelijk verdwijnen. Wel is er nog steeds onderscheid tussen uitvoeringen met één of twee motoren en grote of kleine accu, een onderscheid dat Volvo net als voorheen in de naamgeving maakt. Bent u daar nog?

Tweewielaandrijving
2020-
2021-
2022XC40 Recharge Pure Electric
2023XC40 Recharge Pure Electric Single Motor (Extended Range)
2024EX40 Single Motor
Vierwielaandrijving
2020XC40 Recharge P8 AWD Pure Electric
2021XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD
2022XC40 Recharge Twin Pure Electric
2023XC40 Recharge Twin Pure Electric Twin Motor
2024EX40 Twin Motor Performance

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.