Van Cybertruck tot Hummer: deze auto’s mag je straks wél rijden met B-rijbewijs
Amerikanen binnen bereik
Dat het mogelijk wordt om met een B-rijbewijs met alternatief aangedreven voertuigen tot 4.250 kg te rijden in Europa, was deze week groot nieuws. De maatregel heeft natuurlijk vooral gevolgen voor grote elektrische bestelauto’s, maar er zijn ook meer tot de verbeelding sprekende zwaargewichten die je nu ineens legaal mag rijden.
Met een normaal autorijbewijs (rijbewijs B) is het maximaal toegestane gewicht van het voertuig (ex aanhanger) al sinds jaar en dag 3.500 kg. Dat heeft lang goed gewerkt, al zijn er ook zonder elektrificatie al tal van grote bestelbussen die door dit strikte maximum in de praktijk vrijwel permanent boven het maximaal toegestane gewicht rondrijden. Dit geldt met name voor zogenaamde bakwagens, grote bussen met een vrachtwagen-opbouw en (vaak) een hydraulische laadklep achterop. Zo’n bus weegt leeg vaak al zo’n 3 ton en dat betekent dat er officieel nog maar 500 kg in de immense laadbak mag. Zelfs wie in ganzendons handelt, loopt dan snel tegen beperkingen aan.
Maar we dwalen af, want voor diesels verandert er helemaal niets. Het ‘oprekken’ van het maximaal toegestane gewicht tot 4.250 kg gebeurt bij wijze van experiment al sinds 2022 in Nederland, maar wordt nu de nieuwe Europese norm voor ‘alternatief aangedreven voertuigen’. Een verdere specificatie is er niet en dus weten we ook nog niet waaraan de aandrijflijn precies moet voldoen, maar aangezien het gewicht van het accupakket als reden wordt aangedragen kun je wel raden voor welke voertuigen dit geldt.
Of je het versoepelen van de gewichtsregels nu een goed idee vindt of niet, feit is dat dit een uitkomst is voor elektrisch bestelbussen. Een maximaal toelaatbaar gewicht van 3.500 kg betekent in de praktijk dat het accupakket in de grootste bestellers niet al te groot kan zijn, tenzij de koper bereid is een C-rijbewijs te halen en alle voor vrachtwagens geldende beperkingen op zich te nemen. Bestelauto’s als de Mercedes-Benz eSprinter, Volkswagen e-Crafter en Renault Master E-Tech zijn er al wel in uitvoeringen met een maximaal gewicht van rond of boven de 4 ton, maar dat betekent tot nu toe onherroepelijk minimaal een zogenaamd C1-rijbewijs. Deze versies kunnen sterk aan populariteit winnen als je ze straks gewoon met een B-rijbewijs kunt besturen, zeker omdat het toch al erg lastig is om aan chauffeurs te komen en het wegvallen van de groot rijbewijs-eis de drempel verlaagt. Voldoende laadvermogen, een grote accu én een fatsoenlijk rijbereik in één pakket: ideaal voor veel Europese ondernemers.
Gewicht min. | Gewicht max. | |
Tesla Cybertruck | 3.129 kg | 4.159 kg |
GMC Hummer EV | 4.110 kg | 4.785 kg |
Cadillac Escalade IQ | 3.992 kg | 4.536 kg |
Mercedes-Benz G-klasse EQ | 3.085 kg | 3.500 kg |
Escalade
Maar wat nu als je gewoon een moddervette EV uit Amerika wilt? Ook dan komt de nieuwe regeling als geroepen. De Tesla Cybertruck weegt leeg al 3.129 kg en zou in Europa dus maar een paar honderd kilo laadvermogen hebben, maar kan nu gewoon zijn volledige technische maximum-massa van 4.159 kg benutten. De Tesla is een lichtgewicht in vergelijking met de Cadillac Escalade IQ, die leeg al 3.992 kg weegt. Het maximaal toelaatbare gewicht is hier 4.536 kg, dus voor een Europese goedkeuring op B-rijbewijs is slechts een kleine beperking nodig. De übergrote, überzware Cadillac-SUV moet alsnog zijn meerdere erkennen in platformgenoot GMC Hummer EV, die leeg een ongelofelijke 4.110 kg weegt. Met dat als leeggewicht zou je in Europa nog maar 390 kg in de laadbak kunnen gooien, zelfs met de nieuwe rijbewijsregels. Maar bekijk het positief: onder de huidige regels is de Hummer voor een automobilist met B-rijbewijs per definitie onhaalbaar.
Als de maatregel inderdaad ook voor personenauto's gaat gelden (als), zou dat zomaar ook eens gevolgen kunnen hebben voor het Europese aanbod. Een elektrische mastodont als de Mercedes-Benz G-klasse EQ is nu braaf 'afgeregeld' op 3.500 kg, maar dat heeft daardoor ook een beperkt laadvermogen. Voorwaarde voor het rijden van extra zware voertuigen is in alle gevallen overigens wel dat de bestuurder twee jaar in het bezit is van het B-rijbewijs. Het 'nieuwe' B-rijbewijs is er overigens nog lang niet: het gaat nog om een voorstel dat als onderdeel van een pakket rijbewijs-gerelateerde maatregelen ergens in 2030 van kracht moet worden.