Update Jaguar XK

Jaguar XK
De Jaguar XK-serie is vernieuwd. Het is niet bij subtiele wijzigingen aan in- en exterieur gebleven, maar vooral onderhuids zijn er behoorlijke wijzigingen. Zo krijgen de XK8 en de XKR de beschikking over de nieuwe 4,2-liter V8-motoren.

De Jaguar XK-serie is vernieuwd. Het is niet bij subtiele wijzigingen aan in- en exterieur gebleven, maar vooral onderhuids zijn er behoorlijke wijzigingen. Zo krijgen de XK8 en de XKR de beschikking over de nieuwe 4,2-liter V8-motoren.

Het is al weer zes jaar geleden dat de Jaguar XK8 werd geïntroduceerd en vier jaar geleden kwam de XKR. Tijd dus voor vernieuwing en daarom is de XK-serie voor het nieuwe 2003-modeljaar onder handen genomen.

De klassieke vormgeving van de XK is weliswaar gebleven en de wijzigingen zijn dan ook subtiel met nieuwe badges, drie nieuwe wielontwerpen, nieuwe lakkleuren en een ander aanbod van combinaties van bekleding in het interieur. Met de Xenonkoplampen, die voortaan standaard zijn op de XKR en een optie op de XK8, ziet de neus er opgefrist uit.
Onderhuids zijn er grotere veranderingen. De XK krijgt de beschikking over twee nieuwe motoren die een doorontwikkeling zijn van de bestaande 4-liter krachtbron. Het zijn twee versies van de 4,2-liter V8, die technisch verwant zijn met de onlangs in de S-type geïntroduceerde motoren. De 'gewone' XK8-motor levert een vermogen van 300 pk en heeft een maximum koppel van 420 Nm. De variant die voorzien is van een Eaton supercharger met tussenkoeler levert 400 pk en heeft een koppel van 553 Nm, waarbij meer dan 86 procent van het maximum vanaf 2000 tpm beschikbaar is. Ter vergelijking: de huidige 4-liter motoren leveren

respectievelijk 290 pk/393 Nm en 370 pk/525 Nm.
De 4.2 V8 is gekoppeld aan de ZF zestraps automatische transmissie, die het vermogen aan de achteras doorgeeft via een nieuwe differentieel.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.