Ultraschone Passat komt begin 2009

Volkswagen Passat Blue TDI
Volkswagen maakt de gegevens bekend van de zeer schone Passat BlueTDI die al voldoet aan de Euro 6-normen die in 2014 van kracht worden.
De term BlueTDI wordt door Volkswagen al gebruikt in de VS, waar onder meer de Jetta als BlueTDI leverbaar is. Maar wat is nu het verschil met een gewone TDI? De term Blue staat voor de toevoeging van AdBlue in het uitlaatsysteem. Met die vloeistof wordt via een SCR-katalysator de uitstoot van stikstofoxide (NOx) gereduceerd. SCR staat voor Selective Catalytic Reduction. De katalysator zet NOx om in stikstof en water. En dan heeft de Passat BlueTDI met 2.0 commonraildiesel ook nog een roetfilter die de roetdeeltjes uit de uitlaatstoffen haalt, zodat je kunt zeggen dat deze auto heel schoon is.
Technisch is de BlueTDI gebaseerd op de Passat 2.0 TDI met 140 pk sterke commonraildiesel. In de Euro 6-Passat levert de motor 3 pk meer, maar het verbruik ligt 0,4 liter lager. De Passat Variant BlueTDI verbruikt 5,5 liter diesel per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 144 gram per kilometer, de sedan neemt genoeg met 5,2 liter diesel per 100 kilometer, en dat komt neer op 139 gram koolstofdioxide per kilometer. Daarmee is de BlueTDI bijna net zo zuinig als de Passat Bluemotion, maar die heeft geen SCR-katalysator die de NOx aanpakt en dus is de BlueTDI schoner, ook al stoot hij een fractie meer CO2 uit.
Standaard heeft een Passat BlueTDI een handgeschakelde zesbak, een zestraps DSG behoort ook tot de mogelijkheden. Begin 2009 wordt de BlueTDI leverbaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.