Uitstel verplichting roetfiltertest tijdens apk aangevraagd
Te weinig deeltjestellers
Met ingang van 1 juli 2022 moet er tijdens de apk van dieselauto's een test worden gedaan om vast te stellen of het roetfilter naar behoren werkt. Bovag heeft samen met Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) – waarbij ook RAI Vereniging is aangesloten – een verzoek ingediend om de de test van de roetfiltertest pas per 1 januari 2023 te verplichten.
Om de roetfiltertest te kunnen uitvoeren, hebben bedrijven die apk's mogen uitvoeren een zogenoemde deeltjesteller nodig. Deze deeltjesteller moet de werking van het roetfilter testen van dieselauto's die een roetfilter moeten hebben (Euro 5- en Euro 6-diesels). Bovag heeft samen met Stichting Overlegorgaan APK bij de minister van Infrastructuur en Milieu een verzoek ingediend om de roetfiltertest niet per 1 juli 2022, maar pas met ingang van januari 2023 in te voeren. Dat heeft niet met onwil te maken, maar met overmacht.
Volgens de brancheorganisatie kunnen er voor 1 juli te weinig deeltjestellers worden geleverd, wat betekent dat bedrijven zonder het apparaat geen dieselauto's meer mogen keuren. Bovag schrijft dat het binnen twee weken een reactie van de minister verwacht.
Het plan om een roetfiltertest in te voeren voor de apk-keuring van dieselvoertuigen ligt al sinds 2019 op tafel. In 2020 werd een afkeurende motie over dit voorstel in de Tweede Kamer aangenomen. VVD en CDA vreesden dat de test veel autobezitters op kosten zou gaan jagen. RAI Vereniging gaf destijds aan wel voorstander van de test te zijn, omdat het "een belangrijke stap naar een gezond mobiliteitssysteem" zou zijn.