Uitbreiding: dít is de Skoda Karoq!

Kleiner dan Kodiaq, langer dan Ateca

Skoda Karoq
Skoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda KaroqSkoda Karoq Skoda KaroqSkoda KaroqSkoda Karoq
Skoda heeft zich een kakelverse SUV cadeau gedaan. De nieuwe compacte hoogpotige heet Karoq en kan worden gezien als de Seat Ateca van Skoda.

Met de Kodiaq lanceerde Skoda in september vorig jaar zijn eerste echte SUV. De op het MQB-platform platform geplaatste Tsjech krijgt er in de vorm van deze splinternieuwe Kodiaq een kleinere broer bij.

Plaatsing
De nieuwste inzending voor SUV-land meet 4,38 meter in de lengte en is daarmee korter dan de Volkswagen Tiguan (4,49 meter), maar iets langer dan de 4,34 meter lange Seat Ateca. Grote broer Skoda Kodiaq is met zijn 4,7 meter duidelijk de langste van het stel. In de breedte meet de Karoq 1,84 meter, terwijl de hoogte uitkomt op 1,6 meter. Zijn wielbasis van 2,64 meter (2,63 meter voor de vierwielaangedreven varianten) is identiek aan die van de Seat Ateca.

Het uiterlijk van de Karoq is geen enorme verrassing te noemen, maar dat lag ook niet in de lijn der verwachting. Met zijn scherpe vouwen past de Karoq goed bij de rest van het Skoda-gamma. De grille knipoogt met zijn verticale spijlen naar het front van grotere broer Kodiaq. De uit twee delen bestaande verlichting zagen we al op de Kodiaq en in een andere vorm op de gefacelifte Octavia. Standaard staat de Karoq op 16-inchwielen, lichtmetaal is beschikbaar in de maten 17, 18, en 19 inch. De ledachterlichten zijn in de Skoda kenmerkende C-vorm gegoten.

Skoda rust de Karoq uit met zijn Varioflex-systeem. Dat betekent dat ook deze nieuwe SUV over drie losse achterstoelen beschikt. Die zijn verschuifbaar, maar ook geheel te verwijderen. De bagageruimte slokt met 521 liter 11 liter meer op dan zijn Spaanse evenknie. Wie de achterbank omklapt, kan 1.630 liter aan materiaal meebrengen. Wie de stoelen compleet verwijdert, heeft een bagageruim met een inhoud van 1.810 liter.

Motoren
Op de bestellijst zet Skoda twee benzine- en drie dieselmotoren. Zoals verwacht is een 115 pk en 200 Nm sterke 1.0 TSI-driecilinder de basismotor. De Karoq is hiermee in staat in 10,6 seconden naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. Zijn topsnelheid ligt op 204 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km moet - op papier althans - haalbaar zijn. De enige andere benzineversie is de 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI met cilinderuitschakeling. Met dit hart rent de Karoq in 8,4 tellen naar een snelheid van 100 km/h, om bij 204 km/h te stoppen met versnellen. Het gemiddelde verbruik ligt volgens Skoda op 5,1 l/100 km.

Dieselen kan met de 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI, waarmee een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km te realiseren moet zijn. In net geen 11 tellen tik je de 100 km/h aan. Een trede hoger vinden we de 150 pk en 340 Nm sterke 2.0 TDI, die gemiddeld 4,4 l/100 km verbruikt. In 8,9 tellen rent deze variant naar een snelheid van 100 km/h om bij 207 km/h te stoppen met versnellen. Boven aan de ladder zwaait de 190 pk sterke 2.0 TDI de scepter, de enige variant met vierwielaandrijving. Dankzij 400 Nm koppel is een snelheid van 100 km/h in 7,8 tellen te bereiken. De topsnelheid ligt op 211 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km zou haalbaar moeten zijn.

Systemen
Geen nieuw model zonder de nodige snufjes. Skoda brengt zaken als een digitaal instrumentenpaneel en nieuwe infotainmentsystemen naar de Karoq. Ook de Tsjech krijgt als optie Gesture Control. Op veiligheidsgebied komen we zaken tegen als adaptieve cruisecontrol, Emergency Assist, Blind Spot Assist, Lane Assist en Front Assist. De 1.5 TSI en de twee 2.0 TDI's zijn leverbaar met Dynamic Chassis Control, waarmee het onderstel van de Karoq in de standen Normal, Sport, Eco, Individual en - bij de 4x4-versie - Snow te zetten valt.

Eind dit jaar verschijnt de Karoq in de Nederlandse Skoda-showrooms. De prijzen worden in de loop van dit jaar vrijgegeven.

PRIVATE LEASE Skoda Karoq

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (84) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.